Sto dräktig, hur länge rida?

E

elinxelin

Hur länge kan jag rida mitt sto när det har blivit dräktigt?
 
Sv: Sto dräktig, hur länge rida?

Jag red mitt sto till hon var i kanske 7-8 månaden.. Men vi tog det bara lungt de sissta månaderna som hon reds..

/ manda
 
Sv: Sto dräktig, hur länge rida?

Så länge som möjligt skulle jag säga. Det är bra om de är i bra kondition när de ska föla. Men du behöver ju inte köra skiten ut hästen de sista månaderna ;)
 
Sv: Sto dräktig, hur länge rida?

Jag slutade rida 2 månader innanhon skulle föla.

Men i en månad innan det hade jag bara ridit barbacka och tagit det lugnt =).
 
Sv: Sto dräktig, hur länge rida?

Att sluta två månader innan stoet ska föla är klokt. Att gå ut på promenad med henne ska man ju dock göra så länge som möjligt efter att man slutat rida. Med ridningen ska man ju också givetvis trappa ner försiktigt, inte sluta tvärt. ;)
 
Sv: Sto dräktig, hur länge rida?

Mitt sto är dräktigt och jag har ridit henne så som jag brukar nu tills hon kom i 8 månaden så nu rider jag bara barbacka och försöker att trappa ner lite lungt.. tills den sista månaden då jag bara ska ta lite promenader med henne så hon håller uppe kondisen lite tills fölandet kommer....
 
Sv: Sto dräktig, hur länge rida?

Jag red mitt sto till en månad innan beräknad fölning då hon själv sa ifrån.
 
Sv: Sto dräktig, hur länge rida?

Mitt ponnysto reds ända fram till fölningen. Sin sista tävling gjorde hon nästan fyra månader in i dräktigheten. (16 okt)
Fram till årsskiftet hölls hon igång hyfsat som vanligt. Därefter reds hon barbacka fram till fölningen 15 maj. Reds i alla gångarter nästan hela tiden. Inte hårt arbete utan ut i skogen, som en lek. Hon var hela tiden pigg och glad och tyckte om att komma ut. I galopperna fick man se till att hålla i sig ordentligt ;)
Dagen innan fölningen var jag och min låtsassyster ute och red på henne och min stora häst, en knapp timme i skritt och trav.
Själva fölningen gick sen snabbt och lätt.

Det är svårt att ge något generellt råd. Lyssna på din häst. Som vissa har svarat så har deras ston sagt ifrån, då får man lyssna på det. Hästen känner bäst själv hur den orkar. Precis som med människor så vill man hålla igång olika långt in i graviditeten/dräktigheten.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 250
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 974
Senast: Puffindog
·
Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: Lightzone
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp