sto betäcker sto?

N

n1ann

kanske hamnar under fel kategori men men... mitt sto nyss hemkommet från betäckning "betäcker" det andra stoet i hagen som går med föl... Varför gör hon så? Är det nåt med hormonerna? Hon får hippotrim men det har väl inget med saken å göra?? :confused:

Det är ganska vanligt förekommande i djurvärlden, jag har sett både hästar, kor och hundar bete sig så. Och det har INTE med Hippotrim att göra :D

Immer

ja jag vet att det förekommer men mitt sto har aldrig betett sig så förut?

har ett sto här i stallet som nyss blivit betäckt, hon beter sig oxå konstigt hon tex gnäggar mot en viss häst hela tiden utan anledning när som helst, ena sekunden betar hon lungt helt plötsligt travar hon lyckligt iväg och till den andra hästen i hagen (som varit i ha´gen hela tiden), ställer sig framför den och nickar och gnäggar, om den andra hästen inte ger nån respons blir hon tvärilsken och sparkar den. Den hästen blir lika chockad var gång när den får en spark utan anledning som dessutom är högst i rang.
Så kan hon hålla på hela tiden, gnäggar lyckligt om hon inte frå svar så får den hästen en spark rätt i nyllet.
Dessutom har hon blivit mkt irriterad när man rider och pigg som satan.

Det är kanske nån hormon dom fått nu när dom är dräktiga?

min gick förra sommaren med en treåring (sto) som ville dominera min häst totalt. så hon betäckte henne. några ggr. :crazy:

Jag skulle tro att det är helt "normalt" att det kan bli så när hormonerna kommer i olag. Märren förra hösten hade fullt upp med alla brunstiga polare.
Hon som är dräktig i är nöjder sig med att brumma och bete sig allmänt hingstigt utan att klättra...

/// ghost

min förhoppning var att det kanske var ett tecken på att hon nu äntligen är dräktig :idea:? Hon går runt med hingstnacke o brummar o har sig oxå. Hur fort "känner" kroppen egentligen när de är dräktiga? Min är ju nybetäckt, hon blev inseminerad i tisdagskväll?

Våra är absolut inte såna när det är normala omständigheter. Hur fort det går innan hormonerna börjar spöka har jag ingen aning om, den 1:a som betäckte märkte vi inte förrän ca 2,5 månader efter inseminering, men årets sto har hållit på sedan hon kom hem (på 17:e dygnet ellet nåt)

Och i år har vi tagit det som ett tecken på att allt är som de ska, och det var det i går på 96:e dagen åtminstone.

/// ghost

Sv: Re: sto betäcker sto?

Mitt sto som betäcktes i somras går också och beter sig som en hingst, brummar och kröker på nacken. Hon släpptes ihop med nya tjejkompisar igår, varav en brunstade. Mitt sto började uppvakta henne, slickade henne på bogen och låren, nosade på juvret osv. Jag blev jätteförvånad, har aldrig hört att de skulle bete sig så!?

Men jag tror nog det är hormonerna, ser det bara som glädjande att hon tydligen fortfarande är dräktig!!

Håller de på så hela dräktigheten eller är det bara i början??

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
938
Senast: Ramona
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka