Stl.på täcke??

fettso

Trådstartare
Vilken är den vanligaste storleken islandshästar brukar ha på täcket?
Klökk hade stl.135 men jag tror Kveikja blir mindre(hon är 2år nu),har några täcken stl.125 som jag kanske ska sälja....

Sv: Stl.på täcke??

Jag har haft två islandshästar. Båda har haft stl 125.

Jag mätte min häst från manken till svansen, och det blev knappt 105 cm.
Så då jag väljer täcke ska jag köpa 105 cm alltså? Det låter ju förfärligt litet... :crazy:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

105 kan min shetlandsponny ha, så jag tror inte att det kan stämma...

125 har min valack och han är 136 cm i mkh..

Att mäta från manken till svansroten stämmer inte alltid eftersom hästar är olika byggda. En häst som är 105 cm i ryggen kanske måste ha minst 115 i täcke om den är lite "rundare" eller kraftigt byggd.
Islänningarna som står i stallet hemma har täcken i storleken 135 cm & dom hästarna är från 135 cm till 140 cm i mankhöjd.

Jag har två isisar mitt sto är 137 hög och har 135 i täcken, hon är rätt grov i typen.

Sen är min valack 138 hög och har 125 i täcken, han är lite smäckrare men inte jätte mycket.

Så det är helt beroende på hur hästen är byggd.

Okej, då fattar jag :)

Det är därför min häst kan ha täcken på 105 cm (hon är fet om man säger så) för hon själv är inte så lång om man mätter.

Jag mätte min tös och fick det till 115. Köpte ett sånt och slängde på. En bit för kort. Skitsnyggt.. :eek: Så det var bara att köra och byta. 125 blev det. Hon är 134 cm och ganska grov. Lättast är nog att prova med ett par i olika storlekar.

Hej...
Min isis har st. 115 på sitt täcke och det sitter perfekt. Han är relativt liten och nätt. Jag mätte från manken och ner mot svansroten.
Du får säkert byta täcke bara du lägger en filt/annat täcke under när du provar det för första gången.

mvh/

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: Ray
·
Utrustning Hur är dom i storleken? Har mätt ryggen och han ska ha 135 i längd, dock så nu när jag fick hem ett (billigare slit och släng från...
Svar
0
· Visningar
487
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur