Stjärnkikare

S

SenslessLife

Min häst är stjärnkikare, hon har alltså underhals ifall jag har förstått det rätt. Tycker att det är otroligt irriterande när man rider då hon kastar med huvudet väldigt ofta så tyglarna åker över på hennes högra sida.
Någon som som vet något "knep" att få henne att sluta?
Och någon som vet just varför vissa hästar kastar med huvudet?

Sv: Stjärnkikare

Knep?!

Ta reda på varför hon kastar med huvudet istället.

Felaktigt bett, tandproblem, ryttarproblem, sadelproblem, stelhet, aldrigt lösgjord, listan kan göras lång.
Men ingen häst kastar med huvudet "bara för att"

Hon kastar inte med huvudet bara när man rider, utan när hon är i hagen också, oftast när hon ska "kaxa" sig mot de andra hästarna. Och hon har även "smittat" min andra häst, så nu håller han på med samma sak, fast bara i hagen då, aldrig när man rider honom.

kolla munnen iaf. kan ju vara någon tand som stör henne även när hon inte har bett i munnen... om inte så kan du ju iaf utesluta att hon har ont pga en tand :idea:

annars så finns det något så fiffigt och enkelt som en irlänsk martingal. hindrar iaf tyglarna att hamna på samma sida! eventuellt en vanlig martingal för tyglarnas skull...

En häst kastar inte med huvudet "bara för att".
Ta reda på orsaken så har du lösningen!

Du vet, en häst kan halta i hagen lika mycket som när det sitter en ryttare på.. ;)
Jag tycker du ska kolla upp hästen ordentligt först och främst, sen om den är helt frisk kanske ta hjälp av en tränare.
(Om du inte kan lägga in film förstårs..)
Det är lite svårt att säga, då vi inte vet varken när eller hur hon gör det.

Jo, går hon med huvudet högt har hon med största sannorlikhet underhals, alltså mycket muskler på halsen (det är på nacken de ska sitta). En häst som går med huvudet högt sänker automatiskt ryggen, vilket på sikt kan leda till ryggproblem. Om hon nu har ont i ryggen är det inte otroligt att hon sänker ryggen ännu mer och så blir det som en ond cirkel.

Eftersom hon är felmusklad (enligt mitt antagande, observera detta), så behöver rätt muskler tränas upp. Alltså rygg och nacke. Detta går ganska smidig med tömkörning. Vill man få ut ännu mer positiva egenskaper av detta så ger man sig ut o klättrar lite också. Vid körning, men även tömkörning så söker sig hästen framåt (istället för uppåt, som vid "fel-ridning" och den onda cirkeln). Dessutom belastas inte ryggen på samma sätt. Om du och hästen känner er lite osäkra i startskedet är det bra att ha med någon som hjälper till, tills ni blir varma i kläderna.

Tack! :) Hon är inkörd så jag ska lyda dina råd! Men.. Vet du ifall det är bäst för hästen att rida barbacka eller med sadel? Kan det hända att hon får mindre besvär ifall man rider barbacka?

Om hon får problem av sadeln kanske det är bättre att rida barbacka. En bomfri sadel som formar sig efter hästen kanske vore ett alternativ annars (om det nu är sadeln hon har problem med). Själv rider jag alltid barbacka.

Jag hade tagit det lite lungt med ridningen i början och bara tagit och tömkört regelbundet de första veckorna och sedan börjat så smått med ridningen, varvat med tömkörning. Detta för att bryta mönstret med att kasta med huvudet hela tiden (en stor del är säkert psykologisk också; hon har gjort det till en fix grej). Om hon inte tömkörts så mycket, blir detta ett "nytt" moment för henne och mönstret går kanske att bryta.

Okej. Jag rider också alltid barbacka på min andra häst, men har tänkt över det lite ifall det är så himla bra för hans rygg, men det är det nog >_<

Ja, jag har tänkt att sluta rida henne helt och hållet nu ett tag framöver, tror du att det är smart att börja köra henne på "heltid"?

Jag kan tycka både och om barbacka.
En väl anpassad sadel och lättridning kan hjälpa till att bygga upp ryggmusklerna på rätt och bra sätt.
Om du hela tiden rider barbacka så belastar (menar att du sitter direkt på muskulaturen) du hästens rygg och kan även lätt själv hamna i obalans som i sin tur kan störa hästen.

jag hade en häst med tanig rygg efter en längre tids skada. min vet. beordrade mig att rida barbacka varje dag på serpentiner i trav. skitkul då det var som en alptopp att rida på -NOT.
Han påstod med bestämdhet att det var det bästa för hästen och att man "masserade" ryggen med rumpan också när man red och aktivt strävar efter en avslappnad häst som bär sig med ryggen då det är klart bekvämare så. man kan inte rida för fort med en sänkt rygg då - gör jätteont... hehe.
i vilket fall som helst hade nog jag ont i hela kroppen - men hästens rygg blev super!
JÄttenyttigt för mig också - jag har tom ridit dressyrträningar med träning på ökad trav barbacka på min jättetravande kompis - nada problemos. man tränar balansen rätt duktigt!

Okej. Jag rider också alltid barbacka på min andra häst, men har tänkt över det lite ifall det är så himla bra för hans rygg, men det är det nog >_<

Ja, jag har tänkt att sluta rida henne helt och hållet nu ett tag framöver, tror du att det är smart att börja köra henne på "heltid"?

Man får känna efter själv, vilken lösning som passar en själv och hästen, men för att bryta en ovana kan det vara bra att göra något annorlunda. Om jag var i din situation så hade jag nog gjort som du faktiskt föreslog och lagt ridningen på hyllan ett tag, för att ta upp tömkörningen.

Se det som att ni utforskar ett nytt område, hellre än att ni gör det för att hon ska sluta slänga med huvudet. Alltså "ni gör en rolig grej, istället för ett måste".

är det en arab?
De kan ofta gå och kasta med huvudet även i hagen (ibland så framhovarna nästan lättar från marken!).
Jag tror det är nåt de håller på med.

Jag hade kollat upp om hästen har ont någonstans. Mun, kropp och om all utrustning passar. Sedan ta hjälp av en duktig tränare för att få hästen att jobba ordentligt (självklart när man uteslutit smärta). Vara ute mycket i skog och mark, få hästen att bygga upp rätt muskler på rätt sätt. Gärna som någon föreslog, tömköra!

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
568
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar