Sv: Stjärnan Totilas är såld
*KL*
Totilas är på topp just nu. Kanske kan han ligga kvar på toppen i X år, men det finns ju inga garantier. Så ur ett rent affärsmässigt perspektiv är det nu han ska säljas om han ska säljas. Och att ha en häst i den klassen är ju inte riktigt jämförbart med 'vanligt hobbyhästägare'. Totilas ägare är säkerligen mkt fästa vid hästen, men det är och förblir ju en häst som har och kommer att sköras, ridas, tävlas osv av andra. Ägaren får ju del ekonomiskt i framgångarna etc.
Men förutom som inkomstbringare, så vad 'ska' ägarna med Totilas till, det är ju inte riktigt så att de kan ta hem honom, låta honom gå i hagen och rida lite trevliga skogsturer.
Om jag haft en häst som tillhörde den absoluta toppen av världseliten, som jag övht inte kunde rida (eftersom jag inte tillhör ryttareliten), och som jag förvisso var mkt fäst vid och stolt över att äga, så det är ju klart som korvspad jag skulle sälja när buden kom upp i de där klasserna, och hästen står på topp.
Idag kan äg få 150 miljoner, imorgon kan han bryta benet och sagan är slut och ägaren får 'ingenting' (ja förutom vad han är försäkrad för, vilket lär vara väldigt mkt under värdet).
Minns Poetin t ex, i ett slag var både karriär, avelsvärde och liv utraderat. Matinee bröt benet i hagen (men hade iofs haft problem innan, men även där så karriär, avelsvärde och även liv var plötsligt och oväntat borta).
Så, är det mer fel sälja en häst som Totilas, än att äga den bara för att kunna säga att man äger världens bästa dressyrhäst? Jag tycker inte det. Det är inte jämförbart med att 'jag skulle aldrig sälja min kompis för alla pengar i världen'. I så fall kan man ju börja fundera varför man avlivar sin kompis och tar försäkringspengarna om/när kompisen inte längre kan göra annat än pryda hagen t ex? Vilket få har så mkt aspekter på. Men är det en kompis om den inte duger om den inte kan annat än gå i hagen? (OBS att jag inte anser det är något fel varken behålla en häst även om den inte går att rida, eller att ta bort en häst som inte går att rida. Jag bara använder det för att visa på hur skev diskussionen blir)