stissig pålle, hjälp tack!:-)

L

labo

Hej! Får hoppas att jag skriver i rätt forumsdel nu.. :)

Jag har nyligen blivit fodervärd på ett haflingersto som jag ska ha i tre och en halv månad framöver, det hela kom lite plötsligt då en bekant som äger hästen har skadat sig.

Saken är den att hon är så förskräckligt stirrig, speciellt när man rider ensam. Hon blir väldigt lätt uppjagad över höga plötsliga ljud, hundar som springer ut i vägen och liknande, även när man rider ut tillsammans med andra, men det är väl en ganska normal reaktion.
Sen kan hon helt plötsligt när man varit ute ett tag börjar trissa upp sig själv, trippa runt på tårna och bli allmänt ryckig. Jag har försökt att så fort jag märker att hon börjar bli lite nervös börja jobba med henne ännu mer än innan, och försöka avleda henne, men saken är den att det typ bara verkar förvärra det.
Min reaktion är liksom att bara ignorera det, driva på henne som vanligt men hon fortsätter för det mesta muppa sig sådär och ibland tillochmed lätta lite på frambenen.
Saken är den att det inte är vid några speciella tillfällen hon gör sådär, inte vid någon särskild plats där hon blivit skrämd eller något liknande, så hon är inte rädd, som jag har tolkat det utan bara.. obstinat. :crazy:

Någon gång har jag börjat trava direkt när hon börjat med sina fasoner, men det blir inte särskilt mycket bättre det heller, känns som att hon vill dra, fast det har hon iallafall inte lyckats med. (än..erhm..)

Till saken hör också att jag inte har ridit så regelbundet på ett par år och inte är vad man skulle kalla rutinerad för tillfället. Det är även en annan tjej som rider henne ibland, och tur är väl det kan man tycka, när jag inte lyckas så bra... :cry: Som sagt så är hon mycket, mycket säkrare och tryggare i sig själv när man rider med andra, då blir hon rädd för saker som faktiskt kan verka skrämmande, annars, när man rider själv så är verkar det mest vara hjärnspöken...

Så snälla medmänniskor. Tipsa mig om bra avledningstekniker, skäll på mig, eller vad som helst, haha. Behöver hjälp!

Sv: stissig pålle, hjälp tack!:-)

Har hon fått byta stall? Isåfall känner hon sig kanske otrygg i sin nya miljö och behöver vänja sig lite med några hästkompisar som går med på ridturerna i början :)

Om hon tittar på saker så kan du prova att ställa henne åt andra hållet för att visa att "det där behöver du inte titta på".
Prova annars att bara ge henne långa tyglar, då kanske hon börjar slappna av?
Kanske har hon överskottsenergi som Tscabo sa - ut och galoppera och jobba henne mycket och se om det blir bättre :)

Sv: stissig pålle, hjälp tack!:-)

Hon får 5 dl pelleterad lucern, 1 dl kornkross och 1 dl betfor. Och hö på det förstås.
Jag själv är dålig på foder, men hennes ägare ändrade foderstaten för någon månad sedan, och det har varken blivit bättre eller sämre..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 954
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve