Stirrig häst...

O

overtyre

Hur gör ni om ni tävlar med en häst som väldigt lätt stirrar upp sig och blir allmänt nervös och svårkontaktbar?
Har ni något/några bra tips på att lugna ner hästen, mer än att vara lugn själv? :confused:
Tacksam för hjälp! :bow:

Sv: Stirrig häst...

Nu vet jag inte om du menar när du rider eller om det är när du har lastat ur, men tipset när du rider är att hålla hästen sysselsat hela tiden så den börjar slappna av tex mycket sidförande, och många över gångar.. och naturligt´vis mycket beröm så den föstår att allt är lungt, prata gärna lite med hästen när du rider.

Om det är en rutinerad tävlingshäst skulle jag nog ställa högre krav på att den ska lyssna på mig och träna mycket skrämselövningar hemma.
Är det däremot en orutinerad häst som inte är van att vara ute på tävling, ja då är det bara ge det tid och rutin, men att man är konsekvent och inte låter svamleriet ta överhanden(som tidigare sagts;håll den sysselsatt)

håller med föregående..

Jag tränade en hel del hemma genom olika saker som kunde tänkas skrämma henne. Och höll henne så klart syssel satt på tävlingen, klappade mycket och berättade vilken duktig tjej hon var när det var något som skrämde henne. pratade ganska mycket.. iof alltid gjort :smirk: .

men men.. :D

håller med kicki71, håll den sysselsatt
och låt den inte vänta!
Se till att ha ridit fram lagom tills det är din tur och undvik i möjligaste mån att "stå still". Aktivera!
Och försök slappna av så gott det går! Prata med den och klappa den ofta.
Massera öronen om det går! Funkar dock mest bara för stunden.. ;) Utsöndrar endorfiner och hästen blir lite lugnare..kanske :p

Se till att nån annan i stallet också är med och tävlar, kanske kan hästen bli lugnare om den har en hästkompis, som den känner, omkring sej! Som stöd och ffa trygghet!

Senast ändrad:

Träning träning...
Min var så i början och det är inte roligt. :(
Vi åkte ut mkt på träningar, bland andra hästar över huvud taget och framförallt åkte ut och tävlade såfort vi kunde.
Det tog inte så länge innan hon lugnade sig och blev en coool dam, från att ha varit totalt stirrig. :D

Om det är ljudet som stressar kan man sätta på en luva också om det är en gren som tillåter detta. :)

Kom gärna tidigt till tävlingsplatsen, gå runt med hästen så den får se sig om kring. klappa och beröm den, behåll ditt lugn och gör inga stora grej av om det händer något. När du skall rida skritta fram länge och gör lite halter ,volter, sidvertsrörelser, bakdelsvändningar och ryggningar, allt för att få hästen så avslappnad som möjlit. Glöm aldrig att ge den mycket beröm...lycka till

En sådan häst rider jag själv just nu, hon är dock bara unghäst och är inte van att vara ute, samt att hon är i trotts åldern.
Hon är väldigt spänd och vill då tackta, jag låter hon då trava på lite nätt (stuntar i att skritta då hon bara blir mer spänd då), rider mkt bågar, volter hit och dit, byter färdriktning ofta och ser till att det blir mjukt och fint, får mkt beröm. När hon börjar spänna av och inte käns som en bomb längre så går jag ner i skritt och börja jobba hon.
Anledningen till att jag hoppar över skritten i början när hon är spänd är för att hon lätt kan börja stegra (trots ålder + spänd häst), hon har mkt svårare att stegra i trav, och när hon är så spänd så väljer hon hellre att trava än att skritta.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
472
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Hej! Har idag vart hos vet. med min 6åriga hona som fick konstaterat kronisk inflammation i gallblåsan och tarmar. Hon fick även...
Svar
9
· Visningar
1 090
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
915
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka