Stirrande som ett sätt att lugna

Araminta

Trådstartare
Fick Henry Blakes bok "Förstå din häst, Praktisk hästpsykologi" och tycker att han i mångt och mycket har bra tankar. Det är ingen "mirakelbok" utan han har en filosofi som till 99% utgår från hästens grundläggande behov och böjelser. Han utgår från varje individ och försöker genom trial-and-error lista ut vad just den hästen behöver och tycker om för att senare kunna använda den vetskapen till att få hästen att göra det han vill. Prio ett är hela tiden att uppfylla hästens behov (fysiska och psykiska) till så stor grad som bara möjligt.

Kort sagt så gillar jag helheten i hans filosofi men jag reagerade på ett stycke och skulle vilja lufta den funderingen med er. Jag har alltid lärt mig att ignorera saker som hästen skyggar för, visa att jag noterat plastpåsen men att jag inte bryr mig om den. För att på så sätt signalera till hästen att det inte är farligt. Blake menar att man bör göra tvärt om :confused: Han skriver att han genom att stirra på föremålet som skräms så får han hästarna att låta bli att skygga.

Jag misstänker att jag inte helt uppfattade hela budskapet i just det stycket men tycker ändock att bara ordvalet "stirra" (vilket är det ord som används i boken) känns bakvänt. Dessvärre går han inte in närmare på den här tekniken. Någon här som använder sig av liknande teknik och som kan förklara närmare vad som är syftet med stirrandet? Jag får inte ihop det med den kunskap jag har av hästars beteende. Min erfarenhet säger mig att en stirrande blick bara skapar oro, spänning och flyktberedskap. En skrämd häst spärrar upp ögonen och "stirrar" innan han tar till flykten. Rovdjur fixerar sitt byte med blicken innan en attack. Just det att han i övrigt är så klok och insatt i hästens naturliga beteende gör mig extra fundersam. Vad är det han menar? Vad har jag missuppfattat?

Sv: Stirrande som ett sätt att lugna

Det kan inte handla om att uppmärksamma det farliga?
Jag menar som flockledare kanske han vill visa att han sett det, har koll på det och vet att det finns där. För då har hästen inget behov att varna ryttaren genom att skygga. Sen blir det kanske inte lika plötsligt om man som ryttare redan spanar in det farliga (och visar hästen att det finns) istället för att det kommer på två röda? Såklart tror jag inte det är panik-stirr, utan det rör sig om fokusering och uppmärksammande. :)

Jag har ingen aning, spekulerar bara... :rofl:

Jag använder det på min unghäst ibland när hon testar. Hon blir typ "åh gud så farlig den där stenen är" och jag kontrar med att jag höjer min energi och tycker den är ännu läskigare. Då brukar hon tycka jag är "tråkig" och knallar vidare som ingenting. Men blir hon rädd för något på riktigt så funkar inte riktigt den principen.

Han menar ju också att man kan ha telepatisk kontakt med hästen man rider. Genom att man själv ser vad som är "farligt" ser hästen "genom våra ögon" att det inte är farligt...

Naturligtvis är HEnry Blake helt lugn när han tittar på den inbillade faran.

Intressant. Jag har inte läst boken och det är ju svårt att bilda sig en uppfattning om effekterna av metoden när den eventuellt inte beskrivits i sin helhet (dvs om man ska göra något annat än att bara sitta still på hästen och stirra på föremålet ifråga).

Jag brukar ignorera oönskade beteenden från hästen, dvs den får varken positiv eller negativ uppmärksamhet om den börjar "trippa" för något läskigt utan jag försöker rida vidare så oberörd som möjligt. Jag undviker inte att titta på det som hästen är rädd för, men jag "stirrar" inte heller på det. Precis som du får jag associationer till att man är spänd och rädd när man "stirrar" - och med den känslan i kroppen kan man inte lugna hästen. Utan det gäller nog att hålla blicken på föremålet, men för övrigt utstråla ett totalt lugn i så fall.

Det som "ridtravare" skriver låter bekant faktiskt. Vill minnas att jag hört en annan tränare som tänkt i liknande banor. Han talade då om "visuella hjälper", och menade att hästen kan fånga upp de bilder vi har i hjärnan. Om det är så är väl svårt att bevisa, men det kan säkert vara en hjälp för ryttaren att tänka så.

kl

Tror att hästen känner om ryttaren börjar "stirra" på ngt. I somras började jag spana efter en speciell svamp (blomkålssvamp) som mina vänner hittat i skogen. Glodde o spanade varje gång jag red ut och kunde inte fatta varför hästen blev spänd och allert varje gång jag började mitt spanande. Han trodde väl att jag var nervös o spanade efter faror som lurade i skogen:rofl:

Så visst känner hästen om vi tittar på något speciellt, men har svårt att tro att min lugnar sig om jag börjar stirra:angel:

Stirra känns lite överdrivet men titta däremot känns mer rätt tycker jag.

Om pålle blir spänd över något och han ser att jag också har sett det "farliga" men inte bryr mig så slappnar han oftast av. Det är som att han tänker: -Ok, hon har också sett det men blir inte rädd så då kan det inte vara så farligt.

Detta förutsätter förstås att hästen känner ryttaren/hanteraren och litar på den i vanliga fall.

Det kan vara så att ordet stirra är en översättningsmiss. Vad står det i den engelska utgåvan?

Om man stirrar på något så är man överlägsen det. Kan det vara så han menar?
Om jag stirrar på en människa/hund/katt/häst så uppfattas jag som överlägsen och antingen väljer denne att ta min överlägsenhet, dvs jag är över i rang eller så utmanar den mej. Om den tar min överlägsenhet och jag är över i rang så är den/det ju inte längre farligt för mej.

Om min häst märker att jag har koll på saker så stirrar hon inte upp sig men om hon ser något vifta förbi eller något längre in i skogen som jag inte ser då kan hon bli rädd. En stor långtradare med gnisslande bromsar som jag har koll på bryr hon sig inte om utan tar en tugga på närmaste buske istället ;)

Det är ingen översättningsmiss. Blake räknas väl knappast som den mest moderna i sina filosofier. En del av det han säger är sunt men en del är helt uppåt väggarna anser jag : )

Mackan: Ja, jo, som med allt annat så får man plocka russinen ur kakan och lämna det man inte gillar därhän. Jag har inte hittat nån "hästfilosof" som jag skulle kunna tänka mig följa rakt av.

TinyWiny: Hm, intressant, men visar även hästar överlägsenhet genom att stirra? Jag kopplar just stirrandet väldigt mycket till rovdjur som "stirrar ner" varandra, har inte alls fått samma uppfattning om bytesdjur.

Kenneth: Har tyvärr bara den svenska utgåvan.

Ridtravare: Jo, han skriver en hel del om telepati så det kan mycket väl vara något ditåt han menar. Dock så har jag personligen väldigt svårt att tro på telepati alls, vare sig hos hästar eller människor.

Fjordtokan: Haha, det ska jag pröva nästa gång hästen ser spöken :rofl: Vad förvånad han skulle bli ;)

Tar mig friheten att klumpa ihop er övriga och ge ett allmänt svar:
Jag tror inte heller att man kommer speciellt långt med att stirra, förutsatt att jag/vi/översättaren tolkat Blake rätt, däremot håller jag med er i det att man gärna visar hästen att man noterat förmålet genom att titta på det, lugnt och sansat.

Tackar för allas funderingar :bow:

Det är ingen översättningsmiss. Blake räknas väl knappast som den mest moderna i sina filosofier. En del av det han säger är sunt men en del är helt uppåt väggarna anser jag : )

Här håller jag med dig.

(spinner vidare)

Jag har läst några av HB´s böcker och jag var inte så där överväldigad av hans filosofi och teorier.
Jag fann en hel del hål i det och faktum är att just detta stirrande är en av dessa hål.

Om du stirrar på något så sänder du signalen att det är farligt, eller uppmuntrar hästens beteende genom att bekräfta det.

Att se och var amedveten men ignorera är bättre imo. Då vet du om det och säger samtidigt till hästen att det inte är något att bry sig om. Stirrar du så säger du till hästen att det Är något att bry sig om.

Sedan kan man iof göra som fjordtokan (tror jag det var) och överdriva att hästen stirrar. Då brukar de tappa intresset men bara om de stirrar för att de tränar på sitt flyktbeteende eller "tömmer bägaren" (se nedan).

Stressar de på riktigt eller blir rädda på riktigt så fungerar det inte.
Och alla hästar passar inte ihop med det sättet heller. Det är helt upp till ekipaget tillsammans.

Hästen tömmer sin bägare...

Ett sätt att beskriva hästens naturliga beteende, och hästens flyktbetende däribland, är att jämföra hästens naturliga behov av att bli skrämd som en bägare.

Denna bägare fylls sakta på, och om den inte töms så kommer den stå och droppa över. Hästen blir skvättig och stirrig.

Genom att hästen får bralla av sig i hagen, röra sig i sina naturliga gångarter, leka, och själv få hitta saker att bli skrämd för i hagen så tömmer hästen sin bägare alldeles själv. Det är viktigt för hästen att få tömma sin bägare ordentligt med jämna mellanrum, annars kommer den som sagt att smådroppa helatiden och skvalpa, tex när den har en ryttare.

Hästar som står på stall utan möjlighet att få gå ut kommer att fylla på och småskvalpa över hela tiden.

Vissa hästar fyller på sin bägare snabbare än andra, och hästar uttrycker sin rädlsa och stress olika. Min ena häst blir stressad så det synns medans sonen har ärvt från sin mor och bara blir bufflig och går över en. Han springer inte, han stegrar inte, han är väldigt sparsam med uttrycksfulla reaktioner men han reagerar på sitt eget sätt. Det är få som ser det på honom.

Att hästen ahr ett naturligt behov av att bli skrämd sitter kvar från då hästen var vildhäst. Dvs från dess förfäder.
Det var (och är) ett sätt att träna på flyktreaktioner och instinkt så de inte blir "ringrostiga".
Något som är viktigt än idag och som vi inte vill avla bort helt eftersom det faktist finns ett visst behov utan att ha kvar hästens naturliga instinkter.

Senast ändrad:

Roligt att det här kom upp just nu, för jag håller på att testa den här metoden med min häst, som är extremt tittig. Han är jobbig att rida ut på för han ska ha koll på allt och tycker att det mesta är läskigt. Så jag stirrar/betraktar/tittar på/glor på /för undvika missförstånd pga enstaka ord:) ) saker som han kan tänkas bli skraj för. Jag försöker förekomma honom dessutom.
Det känns som att det här kanske funkar för oss, att han tycker att det är skönt att jag har lite koll.
Detta förutsätter ju att jag tror på ESP och att mitt humör, vad jag tänker och känner påverkar hästen i alla situationer.
Intressant att höra om fler testat. Kanske blir en vetenskaplig studie :)
Någon som testat andra av hans råd?

kl

Jag tycker att det låter helt rimligt. Det beror nog också lite på hur man tolkar ordet 'stirra'. Stirra som i att bli helt koko och spänd av att titta på det läskiga eller helt enkelt titta intensivt och fokusera på det.

När jag går med/rider en häst som skyggar för något tar jag genast reda på vad som var läskigt, sen går jag med hästen till det läskiga och låter den helt enkelt titta och undersöka saken. På det sättet "stirrar" jag väl på föremålet, eftersom jag fokuserar på det.

Gjorde det för bara några dagar sen med min ponny när vi var ute. Han tittade på lite allt möjligt och såg faror, men vid varje fara "stirrade" jag på det läskiga och bad honom att ta en extra titt. Det slutade med att han nu inte är rädd för något av de "faror" som han såg längs vägen, tack vare att jag inte ignorerade det utan tog tag i saken och visade honom att inget var farligt. Har gjort samma metod med alla hästar jag har haft hand om och det har alltid fungerat.

Jag vet inte, men jag tror att många problem skulle bli lösta om man bara lät hästen få undersöka. Många ignorerar faror som hästen skyggar på, och visst, hästen kanske inte skyggar lika mycket efter ett tag, men den kommer ändå alltid undra vad det är och kommer det upp en ny ryttare så skulle den nog skygga lika mycket som den gjorde från början. Visar man bara hästen vad det är så blir det lugnt sen, oftast. Det är i alla fall vad jag har fått uppfattningen om, men som sagt, det är säkert inte det sättet man "bör" hantera sina hästar på. Kanske inte är lika lätt med en häst som är supernervig i sig själv dock.

Han menar ju också att man kan ha telepatisk kontakt med hästen man rider. Genom att man själv ser vad som är "farligt" ser hästen "genom våra ögon" att det inte är farligt...

Naturligtvis är HEnry Blake helt lugn när han tittar på den inbillade faran.

Precis så.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·
Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat