Stimulerad?

Q

Qyenn97

hur kan jag göra för att få en häst som är van vid att gå ute morgon till kväll som nu ska stå inne, pga spränger sig ut ur hage varje dag + är halt, att inte bli så galen? Jag har en fender, som man kan lägga i pellets i, men han orkar inte riktigt med den:smirk:

Sv: Stimulerad?

Jag satt mycket i boxen hos min pålle när han fick stå inne - gav honom mycket extratid den perioden.
Sen gick vi ut och gick endel och jobbade då för hand i skritten (på "ARvis") så han fick en del att tänka på men som inte påverkade hältan i negativ bemärkelse. Jag ökade även högivan så han skulle ha att pyssla med mycket - står din på spån el liknande kan du ju ge lite extra halm istället om du inte vill ge mer hö.
Tjatade även på min stallägare så att pållen fick höet i flera mindre omgångar under dagen.

:bump:

Då får man helt enkelt se till att skaffa bra staket så hästen inte kan ta sig ut. Det är ägarens uppgift och det är inget hästen ska behöva bli lidande av.

Låta en häst stå inne finns inte i min värld (om den inte är konvalecent förstås).

Men då kan du ju försöka slå ner stolpar och göra staket i denna stelfrusna marken:smirk:

Man kan köpa "pinnar" i stål och borra med en sladdlös borrmaskin...... Man kan även hyra en hiltie om man vill det. Skulle inte ha den inne pga. detta att han rymmer.

Men varför rymmer han då? Måste ju finnas en anledning. Allt går att lösa, gäller bara att komma på hur. Skulle aldrig låta en häst stå inne hela tiden.

Har honom inte bara inne för att han rymmer, han är HALT som jag skrev i första inlägget. Sjukhagen är cirka 2,5 meter från E22 så det är tyvärr inget alternativ för mig.

Han rymmer för att det inte är någon el. Och elen går inte att fixa i detta vädret heller.

Fri tillgång på grovfoder.
Kanske olika sorter, typ hö och halm, kan göra det hela ytterligare intressantare?

Grenar att gnaga på kan också vara bra, det blir lite mer att jobba med än tunna hö- och halmstrån.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 661
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 053
Senast: Rosett
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama