Stilla hand - en ahaupplevelse

O

OlleAtlas

Jag har ibland en liten ridelev. Och en stor, min man vill lära sig rida :love: :love:. I vilket fall som helst så har jag med båda två haft några torrsimslektioner. De har fått sitta på sina händer och känna hur det känns när de rör överkroppen, ändrar lite här och där, flyttar ben osv. Sen har de fått hålla kring ett bett medan jag tar tyglarna och vibrerar, tar tag, håller en jämn kontakt, flaxar osv.

Inspirerade av detta tog en ridande väninna och jag en svängom med tyglarna också. Jäklar vilken aha. Har ni provat?

Numera har jag ett alldeles nytt nyårslöfte, att få kontroll över mina mycket kassa händer. Vilken skillnad. Äntligen äntligen har jag kommit en bit mot förståelse av hur mycket litet känns. Nu försöker jag hålla ihop mina händer, tummarna överst, och bara ta små små vibrationer etc. Pålle har reagerat med phew...äntligen har hon blvit vettig. Han går så fint, så fint. Och jag börjar känna hans muns signaler. Nu skäms jag för hur jag gjort tidigare, men är lyllo att vi börjar fatta.

OA

Sv: Stilla hand - en ahaupplevelse

Kan du inte beskriva lite mer detaljerat vad du menar med att du tog tyglarna till hjälp?

En sak som jag har funderat på är: Om jag håller händerna alldeles stilla, med en kontakt med hästens mun, så rycker hon ju i tygeln i varje steg hon tar eftersom hon är unghäst och inte tillräckligt balanserad. Men om jag då istället är fölsam med handen för att inte störa henne i munnen, ja men då är ju inte handen egentligen stilla...

Tips? Förklaring?

Vi gjorde helt enkelt så att en av oss fick hålla våra händer kring bettet och vara häst, medan den andra var ryttare och tog på olika sätt i tyglarna. På så sätt kunde den som hade händerna runt bettet känna hur mycket minsta lilla vibration kändes. Jag har nog faktiskt inte riktigt förstått hur tydligt signalerna från handen går fram tidigare (skamvrån känns det som).

Så klart att man ska vara följsam, problemet för mig är att jag har lätt att joxa för mycket och ta för stora tygeltag, eller att helt plötsligt slappa helt i yttertygeln. Typ skadeskjuten kråka, eller nåt. Det är inte så att jag nu håller alldeles statiskt eller hårt, jag försöker bara att göra mindre och vara följsammare.

Alltså, jag har nog varit extremkass i handen.

OA

Det beror ju på hur man menar att handen ska vara stilla. Ett föremål kan ju bara räknas som stilla om man ställer det i förhållande till nåt annat :idea: alltså: en stilla hand som är en bra hand måste ju innebära att handen är stilla i förhållande till hästens mun. dvs att man är följsam. Dessutom, för att hålla handen stilla i förhållande till sin kropp eller hästens manke eller ridhusväggen eller vadsomhelst så måste man ju oundvikligen spänna sig nånstans. Och det är ju inte bra.

Smart knep det där med bettet, ska prova det själv:)

Håller med dig.

Jag har fått lära mig att tyglarna ska vara som ett gummiband. Alltså man får inte ha ett stumt motstånd så att de slackar i mellanåt.

Ja ush och fy vad det måste vara hemskt för hästarna när man drar till i munnen! Jag är så glad att min man (som håller på att lära sig)rider på bettlöst när han håller balansen med tyglarna :eek: ! Stackars Solis annars, hon är måttligt road nu när vi har börjat med trav.

haha, gillade din paralell till fysiken där... hehe
Jag är alltså helt med, eftersom jag vill hellre ha en följsam hand, även om den rör på sig... Som du säger, handen ska vara stilla i hästens mun ...

=)

Jag kan tänka mig så här:
När man rider ska man vara följsam i handen och följa med lite i hästens framåt-bakåtrörelse, men handen ska vara så pass stilla att den inte stör hästen..om ni fattar:angel:

Och jag ska absolut prova detta!!
Tack för ett så bra men självklart tips!!
Folk som säger att de själv ska testa grejerna innan hästen använder dem...ja varför inte:)

Hrannar skrev:
Och jag ska absolut prova detta!!
Tack för ett så bra men självklart tips!!
Folk som säger att de själv ska testa grejerna innan hästen använder dem...ja varför inte:)

Det vore kul att höra hur det går för er som testar. Om ni får samma aha som jag.

OA

Jag har provat vid ett flertal tillfällen och som du säger så får man sig en tankeställare!
Så nu gör jag det nån gång då och då med min kompis för att få lite feedback på förändringar.

Har du provat känna vad som händer om man byter handställning?
Dvs att man tar "körfattning", kontra vanlig tvåhands- och enhandsfattning?

Jag upplevde att jag blev betydligt mjukare/mer avslappnad i armarna och kroppen överlag med enhands- och körfattning. (Med körfattning menar jag mellan tumme/pekfinger)
Det kändes störst skillnad när man torrtravade/galopperade.

Fjasut skrev:
Jag har provat vid ett flertal tillfällen och som du säger så får man sig en tankeställare!
Så nu gör jag det nån gång då och då med min kompis för att få lite feedback på förändringar.

Har du provat känna vad som händer om man byter handställning?
Dvs att man tar "körfattning", kontra vanlig tvåhands- och enhandsfattning?

Jag upplevde att jag blev betydligt mjukare/mer avslappnad i armarna och kroppen överlag med enhands- och körfattning. (Med körfattning menar jag mellan tumme/pekfinger)
Det kändes störst skillnad när man torrtravade/galopperade.

Näe, det har jag inte gjort. Ska testa båda. Idag! Däremot har jag testat vad som händer (oj da) när mina händer är omkullvälta jämför när tummarna är överst. Förstår varför tummarna ska vara överst, snacka om skillnad i avslappning och rörelseförmåga.

OA

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 710
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets