stilla eller rörligt?

linzan

Trådstartare
Var o tränade för en idag och jag fick hålla på och "pilla" med tyglarna för att bettet skulle bli rörligt, obs jag satt inte och drog o slet utan hon var noga med att jag var mjuk i handen, men jag har hört att bettet ska ligga så stilla i munnen som möjligt? hur rider ni?

jag rider med stilla hand. var på ett ridläger en gång där tränaren hela tiden ville att vi skulle småplocka lite i tyglarna, tyckte det var skitjobbigt! det e klart att man behöver plocka lite ibland men inte hela tiden. mamma blev galen när jag kom hem o satt o fjuttlade med fingrarna hela tiden, så det blev inte mer med det tack o lov! fråga tränaren varför hon/han vill att du ska göra det. man har ju rätt att ifrågasätta. så e det bara att hoppas på vettigt svar!

Stilla men inte statisk. Dvs. jag pillar inte med bettet men handen rörs ändå för att följa med i hästens rörelser. Bettet rör jag endast när jag vill något.
Enda gången jag pillar med bettet är om jag sitter på en häst som vill bita sig fast, och då är det vanligtvis något annat fel (ont, fel bett etc.).

Jag sitter still.Och rör bara hästen i munen när jag vill nått.Jag går lite på att all inverkan kan ses som bestraffning.Om man tänker som så att allt vi gör på hästryggen påverkar ju hästen.Varge liten sak vi gör..hästar är känsliga djur.Jag vill att de hästar jag rider ska gå själv..jag vill inte driva i varge steg heller inte pilla i munnen på den..använder man hjälperna för mycket så blir hästen av trubbad och blir inte lika lyhörd. :)

stilla. leder kanske ibland och tar i ytter ibland. men inge pillande.. de förstör tycker ja iaf på min polle.

Stilla men inte låst. Varje signal du ger bör betyda något. När hästen gör vad du vill behöver den vistas i ett läge där du inte säger något, förrän det behövs en ny signal. Ridningen fungerar oftast bäst om man låter hästen göra jobbet, och själv håller sig mera passiv. Tänk guida, inte styra.

Enligt min ridlärare ska man ha en plockande innertygel som är mjuk och rörlig och ställer mer och mindre hela tiden. Fast yttertygeln säger hon ska vara sträckt och man ska inte rörar den. Fast en annan ridlärare sa att man kunde krama och släppa nån gång på yttertygeln för att "mjuka" yttersidan. Jag vet inte hur jag ska förklara för det var inte till mig hon sa det, men att man kanske en eller två ggr under en ridlektion kan krama och släppa på yttertygeln. :D Hoppas att det går bra på träningarna!

Jag är också inne på den där linjen att man ska se inverkan som bestraffning. Enligt mig så är all inverkan från tygel och skänkel bestraffning. Jag rider i första hand med sitsen. Men måste ibland använda tygel eller skänkel. Och det ser jag som en bestraffning.

Jag försöker ha en följsam, stilla, lugn hand som jag inte grejjar med annat än när jag vill ngt. Om man hela tiden småpillar kan man ju aldrig få hästen att lyssna till små signaler. Vilket iaf är målet för mig.

Jag rider med stilla hand och rider fram hästen med hjälp av säte och skänklar. Ibland kan man få "pilla" lite.
Om man känner att hästen ligger på bettet eller tar tag i det så måste man "pilla" oxå.

precis så sa hon med, tycker att det är skitjobbigt när alla säger olika, ska prova en ny tränare på söndag iaf!

Har hästen en stum mun kan jag röra lite på bettet så att den inte suger sig fast och går statiskt, speciellt då hästen går ställd.
På en häst som tuggar fint och är avslappnad är jag stilla men elastisk i handen. Man får aldrig fastna och bli stum själv i sin hand.
Att "röra på bettet" kan ju vara allt ifrån små små rörelser till att dra bettet snett i munnen (det sistnämnda knappast något att rekommendera...)
Handen ska hur som helst alltid vara stilla, en "mjukgörande" rörelse sker endast i fingrarna.
Ett evigt "plockande" utan anledning måste vara enormt störande och avtrubbande för hästen. Vill man att hästen ska lyssna på små signaler måste man själv reducera sitt "kommunikationsbrus".

Att man "pillar" eller "lockar" med innerhanden är för att hästen ska bjudas att börja tugga och känna på bettet. Men det är inget man ska göra hela tiden.

Se det inte som skitjobbigt att tränare säger olika, utan försök att känna vilken tränare som säger de saker som du känner funkar bäst och som passar just din ridstil. Alla rider vi olika beroende på vad vi har för grundförutsättningar (långa, korta, stark, svaga, hetsiga, sävliga osv.) Olika tränare förespråkar olika metoder och olika metoder passar olika ryttare!!

Försöker att aldrig bli stum, mer mjuk och rörlig. Men för det behöver man ju inte sitta och 'småpilla hela tiden...

(småpilla, hm, fel ord...)

rider med så stilla hand som möjligt.
Fast vist behöver man plocka lite ibland men
försöker rida så mycket med sitsen och benen det går.

Armarna ska vara som resår, alltså följa med i rörelserna och aldrig bli stum. Jag rider med stilla MEN följsam yttertygel och en kramande/nappande innertygel, när jag fått det jag vill så är en stilla hand berömmet.Detta när jag rider på volt.

När jag rider försöker jag att vara så stilla som möjligt (följsam), jag sitter aldrig och plockar med tyglarna. Försöker rida med sitsen så mycket som möjligt, alltid bra träning även om det inte alltid går så bra ;)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 895
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama