Stilhoppning KM

L

Lonely

Jag ska rida Hoppning, KM ,nu i Maj med STILBEDÖMNING :crazy:

Vad ska jag tänka på? Tips? :) :bow:

Sv: Stilhoppning KM

Stilhoppning är kul!

Tänk på att rida ordentliga vägar, tempot och följsamheten. Om hästen inte vill/kan göra byten så bryt hellre av & fatta rätt galopp. Bättre det än att komma i fel eller korsgalopp.
Det ser alltid bra ut med en snyggt knoppad häst med hel och ren utrustning och en ryttare som inte har håret löst och flygande.

Mitt största tips är dock att inte tänka för mycket på att det är stilbedömning på klassen utan rid verkligen de vägar som du hade tänkt göra när du går banan. Värre än så är det inte.
(Har ridit 4 stilbedömningar själv varav jag har vunnit 3 och kom 3:a i en.)

LYCKA TILL!!!

ha ett bra tempo, rid bra vägar = inte för korta och inte heller för långa. Att allt är helt och rent, utrustning och ryttare och häst är ju också ett plus.

Hälsa på domaren när du kommer in och avsluta ritten med ett leende.

OM man har säkerhetsstigbyglar, med gummisnod ska man ha dom åt fel holl så man inte ser gummi snodden, min tränare sa det blev avdrag om man inte hade så...

du har fått massor me bra tips....men glöm inte att titta dit du ska åxå!

Vet men han sa att det var tydligen snyggare enligt dommarna att ha vanliga så man ska vända dom innåt... Dumt tycker jag det är för det kan ju hända en olycka på en stilhoppning också ju... :p

att det var snyggare??? så det är det stilhoppning går ut på ?!

jag som trodde att man skulle rida bra :angel:

håller med det andra, det var bland det dummaste jag hört och jag har då inte fått avdrag för att jag har haft gummisnoddssidan utåt.

Har inte ridit så många stilhoppningar, men de jag har ridit har jag faktiskt vunnit. :eek: :) (kan bero på att det har varit klubbhoppningar och jag har varit den enda felfria i klassen kanske?) :devil:

I alla fall, bra ordentliga vägar. Bra galopp och följsamheten i sprången. Lugn och trevlig ridning, inget "flaxande". ;)

Ryttaren:
Ljust i halsen, mörk tröja (kanske en med klubbtryck på bröstet) eller kavaj, ljusa ridbyxor, stövlar/skor+chaps, hjälm och MÖRKA vantar.
Se glad ut!!

Hästen:
Hel och ren, putsat träns, sadel ev. benskydd, martingal, brösta o.s.v. gärna knoppad och ett snyggt schabrak.

Banan:
Håll samma tempo hela banan runt, titta i god tid efter nästa hinder, tittar inte ner i backen över hindrena, inte bli arg om hästen stannar! Rätta galoppen i god tid om du märker att hästen går i fel galopp.

För att få bra följsamhet i sprången ta mantag! Det gör jag JÄMT och jag har faktiskt aldrig fått nått negativt om min sits och följsamhet, för du tar mantag behöver du inte kasta dig fram till öronen på hästen utan jag lägger ena handen vid manen en bit innan hindret men håller fortfarande kontakt och följer efter i språnget och hästen får en bra eftergift. Detta har även rädat mig många gånger då hästar jag hoppat gjort fula tvärnitar ;)

--inte bli arg om hästen stannar!--

Det reagerade jag väldigt hårt på de gånger jag red div III (stilhoppning) i ett par år. (är väl även lite så fortfarande...)
I första klassen, som de flesta red som framhoppningsklass, där satt/sitter många ryttare och är redigt! elaka mot sina hästar.
Slår dom i tid och otid, rycker o sparkar på dem.
Men sen så fort det blir stilbedömning så är alla snälla som små lamm, och brusar inte ens upp om hästen stannar o gör andra konstiga saker.
Det är helt sjukt!
Varför kan man inte va snäll mot hästen jämt för? :(

SKA man ha gummibanden utår på säkerhetsstigbyglarna??

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hoppningens världscupsäsong fortsätter med den andra deltävlingen i Helsingfors – och det ska ridas femstjärnig fälttävlan i Frankrike...
Svar
0
· Visningar
52
Senast: Gunnar
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
413
Senast: Blyger
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 270
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar