stigläder innanför eller utanför kåpan?

Sv: stigläder innanför eller utanför kåpan?

Jag hade dem under en kort period innanför kåpan när jag hade köpt en helt ny sadel som jag ville vara extremt rädd om. Men man satt alldeles för mkt fast. Blev väldigt negativt för sitsen och inverkan tyckte jag.

Idag vet jag ju dessutom att det ur säkerhetssynpunkt är väldigt farligt eftersom att krämpan inte löser ur så idag skulle jag aldrig någonsin ha det igen.

ja, jag tänkte också på det där med säkerhetssynpunkten.
jag har innanför nu (brukar aldrig ha det på andra sadlar, men denna sadel är helt ny)
och jag känner mig absolut inte fastlåst i denna sadel även om dom är under, men jag tänkte också på det där med säkerhetsrisken.

Utanför, har aldrig (vad jag kommer ihåg) ridit i en sadel med stiglädren innanför.

Utanför, tycker att det är väldigt obehagligt att ha dem under...

precis som du säger, stor säkerhetsrisk att ha innanför.

min sadel har bara en kåpa så där måste man ha dom utanför.

Innanför (på dressyrsadeln och utanför på hoppsadeln)

Jag också! Tycker det är mycket behagligare att ha dem under kåpan på dressyrsadeln. (så rent och avskalat som möjligt) När jag rider i skogen eller hoppar spelar det däremot ingen roll.

Utanför, det går bara inte att ha den under. Jag blir alldeles för låst.

:laugh:

Min sadel har endst en kåpa så jag har utanför kåpan. Skulle aldrig ens tänka tanken att sätta dem innanför, på tok för farligt.

Har dom på insidan, då dressyrsadeln är rätt ny och oxblodsfärgad.. vill inte att den blir skavd. Jag tycker inte det känns konstigt alls.
men har dom på utsidan på båda hoppsadlarna, på zaldin går det inte och på cliff barnsbyn går det men det var inte ett dugg behagligt..

Jag hade dem under en kort period innanför kåpan när jag hade köpt en helt ny sadel som jag ville vara extremt rädd om. Men man satt alldeles för mkt fast. Blev väldigt negativt för sitsen och inverkan tyckte jag.

Idag vet jag ju dessutom att det ur säkerhetssynpunkt är väldigt farligt eftersom att krämpan inte löser ur så idag skulle jag aldrig någonsin ha det igen.

Har samma åsikter och erfarenheter och håller med!

När jag rider dressyr föredrar jag att ha dem innanför. Upplever att min skänkel blir fastare, men inte att det för den delen låser fast mig.

Att det skulle vara sämre ur säkerhetssynpunkt har jag inte tänkt på måste jag erkänna. Varför skulle stiglädret "låsas fast" och inte kunna rubbas bara för man har den innanför?

Utanför är det enda som funkar för min del, innanför så känner sig mina skänklar klaustrofobiska:D!

Jag har mina innanför, har läst en tråd med diskussion om hurvida det är farligt att ha lädrena innanför kåpan och frågade därför sadelutpeovaren om detta. Jag fick svaret att det inte är någon skillnad säkerhetsmässigt, men att man oavsett hur man har lädren inte ska fälla upp "piggen" på krämpan.

Utanför på allroundsadeln. Innanför på dressyrsadeln därför att jag tycker att det är bekvämt, känner mig inte fastlåst, sadeln är nästan sprillans ny och saknar "hälla" att trä stroppen igenom på kåpan. Hålet i kåpan är stort och jag har krämpan öppen. Stiglädret åker lätt ur om man drar i det bakåt. Jag har testat.

Utanför, fattar inte öht att man kan vilja ha dem innanför -det känns ju inte alls bra på ngt sätt :confused:

Liknande trådar

Utrustning Var kan jag hitta "pluppar" som man kan trä på stigläderkrampan för att få stigläderna längre bak?
Svar
4
· Visningar
350
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under förra veckan hölls SWBs bruksprov för fjärde året i rad på Ridskolan Strömsholm utanför Västerås. Hela 48 hingstar stod tillsist...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka