stigbyglar

R

ringen

jag blev så förvillad när jag red i dag.. har plattor i mina stigbyglar sådana där snea som är tjockare på en sida. vilken sida ska vara ytterst det tjocka eller tunna:confused::confused::confused::confused::confused:
susanne

Sv: stigbyglar

Jag skulle nog vilja säga tvärtom mot Centaur, den tunna sidan utåt, för att plana ut höjdskillnaden som blir iom att fotsulan hänger horisontellt medan stigbygeln lutar inåt.

Problemet är bara att dessa plattor lutar väldigt mycket, så det snett åt andra hållet istället, tycker jag.

"Offset-stigbyglar" -de som har stigläderöglan placerad lite mot insidan- tycker jag ger en mycket mer lagom lutning! :laugh:

Jag har sneda plattor i mina stigbyglar pga att mina fotleder är veka. Utan plattor viker jag mig i fotleden så att jag nästan får leden 90 grader in mot hästan, inte skönt alls :(

Med plattorna i och den tjocka sidan ut så minskar jag det problemet, fotleden håller sig i en mer normal vinkel så att jag slipper få ont efter en ridtur.

Tjocka sidan utåt

Har precis fått tips att prova såna för min knäppa fot, och ska se om den håller sig bättre i position med dem. Värt ett försök.
Mamma hade alltid såna när hon red o ville inte vara utan.

Då kan jag ju passa på att fråga om ni tror att de här plattorna är något som skulle kunna hjälpa mig?

Jag ser ut som Charlie chaplin när jag rider, tårna sticker rätt ut. Ska jag vinkla in dem knäpper det i fotlederna och det gör rent ut sagt ONT, det blir bara en helt onaturlig vinkel. Finns det någon form av hjälpmedel för mig? :confused:

Jag har samma problem med min ena fot som efter en olycka lever sitt eget liv, och därmed gärna petar rakt ut, en omvridning måste ske från höften och gör o n t och blir dessutom väldigt onaturlig.

Jag har blivit lite hjälp av vanlig stretching av vaden, kraftig stretching i sidled för att tänja musklerna, och det ofta ofta ofta ofta.
Nästa sak som kan hjälpa är en sadel med smalare midja, ofta så klagar många som har för bred midja på sadeln på just detta problem.

En tredje sak är att prova just dessa stigbyglar. Jag har inte provat själv än men som sagt, jag har fått tips av en annan som blivit hjälpt! Då inte som permanent lösning utan som "hjälp på traven". Prova gärna och meddela resultatet :)

Jag har den tunna sidan utåt då jag har veka fotleder med plattorna får jag normal fotställning och slipper ont.

är det så i alla sadlar? det låter som att du sitter med helt omvridna ben. kanske är sadeln för vid i midjan så att dina ben inte kan hänga ned utan vrids ut. Känns som att fötterns rektion kommer högre uppifrån.

för övrigt så är de plattorna inte så bra då de inte tar bort det igentliga problemet utan bara är ett bot på "symptomet"

är det så i alla sadlar? det låter som att du sitter med helt omvridna ben. kanske är sadeln för vid i midjan så att dina ben inte kan hänga ned utan vrids ut. Känns som att fötterns rektion kommer högre uppifrån.

för övrigt så är de plattorna inte så bra då de inte tar bort det igentliga problemet utan bara är ett bot på "symptomet"

Ja, det har alltid varit så. Min gamla tränare brukade då och då komma och vrida till mina ben så att de låg rätt, men det gjorde ju bara ont och strax låg benen som de brukar igen. Jag vill inte ha ont när jag rider. Varken i benen eller fotlederna, så om de där plattorna nu kan hjälpa lite testar jag gärna dem, fusk eller inte... :p

Är det så när du står på marken också eller bara när du rider?

Min fot "sitter snett", alltså den pekar utåt även när jag går, ser väldigt kul ut på fotspåren i snön :p

Det varierar ju lite vad man kan göra åt saken vad som är orsaken till att man ser ut så :)

KL
Jag får ont i knäna utan såna plattor eller sneda stigbyglar. Därför använder jag det.

Varför skulle man vilja ha in knäna?

Jag har ingen aning, har aldrig använt :rofl:. Känns som att fötterna pekar utåt om man har den tjockaste sidan utåt...

Det känns mer logiskt att den tjocka sidan skulle sitta inåt, i alla fall för mina fötter. Då skulle jag trampa ner mer med utsidan av foten och på sås ätt vinkla in den. Tänker jag.

Det är så jag gör i vanliga stigbyglar med platta plattor, jag trampar redan ner utsidan så mycket så det är skönast för mej att rida med vinklade stigbyglar eller sneda plattor med tjocksidan utåt.
Eller trampar och trampar, det är så jag sitter som avslappnad också så jag är tydligen konstruerad så ;)

KL

Jag har använder dem med den tjockare sidan utåt pga en meniskskada på insidan av höger knä. Eftersom mina ben inte är formade som en parentes så bör det vara högre på utsidan för att få benens leder att belastas jämnt. Har du den högre delen på insidan krävs det ännu mer böjning (i sidled) i benets leder och det sliter på kroppen.

Noa

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är dels lite trött på förlovningsringen jag har, och ska dessutom förhoppningsvis gifta mig snart, så det börjar bli dags att leta...
Svar
9
· Visningar
567
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 927
Senast: Seabaz
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka