Stigbygelproblem...

Aleel

Trådstartare
Fick med westernsadel när jag köpte min häst, han trivs helt okej i den men inte jag. Ena problemet är att den är väldigt hård att sitta i men det tänkte jag lösa med nån typ av gelpad eller dyna att sitta på :p Andra problemet är ena stigbygeln, eller om det är fendern som är stel. För den vrider liksom min fot inåt. När jag rider får jag liksom hela tiden spänna vaden/foten för att hålla den rak vilket blir jobbigt och gör ont efter ett tag. Har provat smörja alltihop flera gånger för att det ska bli smidigare men det blir i princip ingen skillnad.

Jag hörde nånstans om nån grej man kan sätta mellan fendern och stigbygeln för att inte behöva böja fendern så mycket. Jag funderar på om detta skulle kunna lösa mitt problem. Är det någon annan som hört talas om detta och vet vad det är och vart man kan hitta en sån? Eller om nån har en annan lösning på mitt problem?

Sv: Stigbygelproblem...

Doppa hella stigbygel i varm vatten så dom bli genom blott, sen lägg dom platt på golvet, vrid dom bakåt och lägg något tung på. Låt torka.

Jag hade försökt skaffa en annan sadel. För mig är det lika viktigt att ryttaren trivs med sadeln som att hästen gör det.

Westernsadlar är sådana innan de är ordentligt inridna. Man måste vrida fendern så bygeln hänger rätt ut från hästens sida. Man kan trä ett kvastskaft genom stigbyglarna när sadeln hänger på hängaren. Det kräver lite jobb. Finns säkert fler tips på nätet.

Skaffa ny sadel är inte ett alternativ, rider inte western egentligen utan fick denna med vid köp av hästen. Har äntligen (efter 4 sadelutprovningar!) hittat en dressyrsadel som verkar funka men eftersom jag vet att han trivs i westernsadeln känns det bra att försöka varva med den också. Att fendern är stel beror inte på att sadeln är ny heller för den är snarare riktigt gammal ;) Det där med vattnet lät intressant fast förstör man inte lädret då?

Andra tips? O är det ingen som hört talas om nån manick man kan sätta mellan fender och stigbygel? Kan inte komma på vart jag hörde/läste det heller...

Är du van vid westernsadlar? Fendrarna beter sig lite annorlunda mot engelska stigläder.

Prova att vrida stigbygeln med handen när du suttit upp, vinkla den så att foten hamnar rakt.
Är stiglädren tillräckligt långa?

Jag tolkar det som att sadeln är ganska oanvänd och stel. En av mina sadlar var också sån i början och det rättade till sig snabbare än jag hade trott.

Att sätta ett kvastskaft mellan fendrarna när sadeln hänger i kammaren är nog mitt bästa tips. Vattnet förstör inte lädret, bara du är noga med att ta hand om det efteråt. Du omformar alltså med vatten, och sen återfettar och smörjer du.

Om sadeln är så hård och stel så du inte kan sitta i den utan skydd och lädren är så stela att dom vrider din fot istället för tvärtom. Då är sanningen tyvärr den att du antagligen har en skitsadel.

Fast hon sa ju tidigare i tråden att den var gammal och välanvänd?

Jag har sett hos ganska många ovana westernryttare att de har problem med stiglädren. Har helt enkelt antagit att det hänger ihop med en ovana, för det är trots allt ganska stor skillnad på stigläder. För många har det hjälpt att vrida om stigbygeln med handen tills de fått in tekniken och slappnar av igen.

Den är precis som sthu skriver gammal och välanvänd. Jag är absolut ovan att rida i westernsadel och skulle möjligen kunna länga lädren. Fast vrider stigbygeln gör jag varje gång jag använder den. Den håller bara sig rak nån enstaka minut innan den vridit sig såpass att det är obekvämt igen. Det är bara högra stigbygeln dessutom, den vänstra håller sig fint. Eller om det helt enkelt är jag som har sned högerfot, så kan det ju också vara ;)

Kanske borde prova vatten och/eller kvastskaft. Helt klart värt ett försök :)

Det kan mycket väl vara sned fot. Jag har samma problem, fast med vänster. Jag kan inte hålla den rak, ens om jag rider barbacka. :p

Jag har alltid en pinne mellan stigbyglarna när de hänger i sadelkammaren. Oavsett om det är vridna fendrar eller inte. Funkar bra.

Det kan även vara att ena fendern är av liiite tjockare läder, eller helt enkelt blivit torrare och därmed stelare.. har själv problem med den ena fendern på min sadel...

Hör av dig om du vill ha hjälp med kvastskaften, jag bor ju i närheten och träffar gärna en westernmänniska i gävle... =) kvastskaft funkar bra för mig... när man får ont i knäna vet man att man lär spänna upp dom igen... ;)
lycka till

Fast hon sa ju tidigare i tråden att den var gammal och välanvänd?

Jag har sett hos ganska många ovana westernryttare att de har problem med stiglädren. Har helt enkelt antagit att det hänger ihop med en ovana, för det är trots allt ganska stor skillnad på stigläder. För många har det hjälpt att vrida om stigbygeln med handen tills de fått in tekniken och slappnar av igen.

Aha, jag såg bara att det var en gammal sadel. Tänkte att en gammal sadel lätt kan bli stel om den inte används och tas om hand...

Doppa hella stigbygel i varm vatten så dom bli genom blott, sen lägg dom platt på golvet, vrid dom bakåt och lägg något tung på. Låt torka.

håller med här. doppa i varmt vatten. jag jag skulle inte lägga ner den på golvet utan jag skulle låta den hänga på sin sadelbock. snurra sedan bak stiglädren så de roterar utåt ett halft varv. stick sedan igenom ett kvastskaft rakt igenom båda stigbyglarna. låt de hänga så tills lädret är tort. och jippi stigbyglarna är rätt vända när du tar bort kvasten. :bump:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 643
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 891
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 834
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix