Stigar i hagen

N

nixa 324

Om hästarna går upp ett spår längst med staketet och helst går den "rundan" i hagen mest hela tiden, vad kan det bero på då?
Har aldrig reflekterat över detta innan, men nu har min syster uppmärksammat att våra hästar gör så. Jag tror personligen att det beror på att de är rastlösa och oaktiverade. Har inte ridits på en månad nu. Vad tror ni?

Sv: Stigar i hagen

Halloj, alla flyktdjur inklusive hästar går på en "växel" när de förflyttar sig. Flocken går alltid på rad, mer eller mindre rakt fram. Våra hästar gör spår längs med staketet eller som en serpentin där terrängen inte tillåter att följa stängslet. Fullt normalt och naturligt!

Jaha! Har ju sett de här spåren i andra hagar tidigare, men när syrran frågade mig, så hade jag ingen aning om varför.
Vad bra då!:)

Mina gjorde det när dom gick i mindre och inte så kuperade hagar.

Nu går dom i jättestora kuperade hagar, och dom vandrar på sina stigar, dock inte utmed staketen, men man ser vart dom vandrar väldigt väl.

De har bytt till en mindre för en kortare period nu. Inte pytteliten, men inte så kuperad heller. Kanske är därför då?

Dom "bevandrar" (som jag brukar kalla det) även i stora hagar, men man ser det mer när dom går i en mindre.

Mina gjorde det när dom gick i mindre och inte så kuperade hagar.

Nu går dom i jättestora kuperade hagar, och dom vandrar på sina stigar, dock inte utmed staketen, men man ser vart dom vandrar väldigt väl.

:D Det är så lustigt det där med stigarna!
Igår när min häst var på väg till mig, från ca 20 m avstånd, så går han mot mig, och sedan går han åt höger, och åt vänster och höger igen innan han kommer fram till mig. Istället för att bara gå rakt fram..
MAN MÅSTE FÖLJA STIGEN TILL VARJE PRIS tydligen. :D

Stigarna kan var väldigt bra om man har en svårfångad häst oxå! På min förra medryttarhäst (som var extrem) så fick jag inte ens komma i närheten. Men när jag började gå på stigarna och "lekte" häst alltså stannade till ibland och kollade som hästar kan göra! Så fick jag iaf komma i närheten av han det var inte alltid som jag kunde ta honom men jag kunde iaf klappa honom det var ett framsteg från innan:grin:

Precis, här hemma har hästarna stora, kuperade hagar och stigarna syns tydligt, fast de löper kors och tvärs och inte längs staketet.

Går stigarna längs staketet, och typ bara där, så skulle jag gissa på frustration/understimulans av en eller ennan orsak.

Slingriga stigar här och där i hagen är naturligt dock, men en rak stig längs ett staket, det är inte naturligt.

det var ju vad som oroade mig från början! och jag som trodde det var lugnt, när jag läst alla inlägg:cry:

Går stigarna längs staketet, och typ bara där, så skulle jag gissa på frustration/understimulans av en eller ennan orsak.

Samma tankar har nog jag också om det beteendet.

Vet en häst som håller på så väldigt ofta i sin hage - fram och tillbaka, fram och tillbaka...... Samma häst gnager också jättemycket på alla stolpar, träet i boxen etc etc.

Sånna stigar gör hästarna i mitt stall också. De har en stoooor hage, men man ser ändå att de har gjort speciella stigar i den : ]

:D Det är så lustigt det där med stigarna!
Igår när min häst var på väg till mig, från ca 20 m avstånd, så går han mot mig, och sedan går han åt höger, och åt vänster och höger igen innan han kommer fram till mig. Istället för att bara gå rakt fram..
MAN MÅSTE FÖLJA STIGEN TILL VARJE PRIS tydligen. :D

Fast jag har hört att det bara är vi rovdjur som går rakt emot vårt mål. Det är därför en del skygga hästar blir rädda när man går rakt emot dom. Hästar går naturligt lite sicksam mog sitt mål eller vad man ska säg. Eller i en liten båge. Så gör de ofta när de går fram till varandra med. Självklart finns de som går rakare än andra, en del går helt rakt med, men jag tror att det ligger i deras flyktdjursbeteende.
Fråga mig inte varför, men jag har hört det flera gånger.

Jamen, det är väl ingen fara. Du skrev ju att de tillfälligt går i en mindre hage samt att de inte ridits på länge. Det blir säkert bra när de får lite motion och en roligare hage :idea:

Fast jag har hört att det bara är vi rovdjur som går rakt emot vårt mål. Det är därför en del skygga hästar blir rädda när man går rakt emot dom. Hästar går naturligt lite sicksam mog sitt mål eller vad man ska säg. Eller i en liten båge. Så gör de ofta när de går fram till varandra med. Självklart finns de som går rakare än andra, en del går helt rakt med, men jag tror att det ligger i deras flyktdjursbeteende.
Fråga mig inte varför, men jag har hört det flera gånger.

Nej då, går han i grushage går han rakt emot mig. Likaså när han kommer i galopp. Det är bara när han kommer gående som han följer sina stigar. Det har inget med deras flyktbetende att göra.

Enligt din teori skulle man allså inte kunna rida rakt fram heller, blir lite svårt att rida emot ett hinder då.. :grin:

Men om du tänker dig att du har ridit, och släpper i tillbaka din häst i hagen in till flocken. De andra hästarna står ca 100 m bort.

Jag har aldrig sett en häst, som bara springer rakt mot dom andra hästarna, ända fram, och sedan går rakt fram till en annan hästs huvud och hälsar, som människor och andra rovdjur ofta gör.

Det är väldigt hotfullt och respektlöst i deras värld. Ofta travar/galopperar dom en bit, men saktar av och går lite i sicksack sista biten och inte så "rakt på".

Våra hästar har en hage på 7ha, inte är dom understimulerade. Deras stig går där det är lättast och bekvämast att ta sig fram, längst staketet, alltså inte genom det höga gräset. Sedan går det lite kringelikrok tvärs igenom hagen och bort till vind skyddet. I skogsdungarna går stigen i olika mönster runt träden.

Nu har jag lärt mig att alltid gå längs stigarna när jag tar in dom, även om den tar mycket längre tid. Lite imponerad blir man allt, något klurigt är det ju dom har tänkt ut, dom är ju för roliga hästarna :rofl::love:

Nej, jag menar när man närmar sig hästen, eller när dom närmar sig varandra. Jag vet inte om det stämmer, det är bara något jag har hört, det behöver ju inte vara sant för det.

När jag sa mål menade jag inte riktningen de går i, tex mot en gran eller liksande, utan mer om de går fram till någon. Fast jag har en häst som alltid går rakt fram till en, fast han lider iofs av enorm brist på respekt, men en annan häst i stallet närmar sig alltid sidan av en. Även om han går rakt fram, så ställer han sig inte öga mot öga eller vad man ska säg, utan går mot min ena sida, samma med hästar. Han går alltid så att han närmar sig sidan av dom.

Men som sagt, detta är inget jag kan bevisa och jag vet inte om det finns någon som tror sig kunna bevisa det, utan det är bara något jag hört.

Men om du tänker dig att du har ridit, och släpper i tillbaka din häst i hagen in till flocken. De andra hästarna står ca 100 m bort.

Jag har aldrig sett en häst, som bara springer rakt mot dom andra hästarna, ända fram, och sedan går rakt fram till en annan hästs huvud och hälsar, som människor och andra rovdjur ofta gör.

Det är väldigt hotfullt och respektlöst i deras värld. Ofta travar/galopperar dom en bit, men saktar av och går lite i sicksack sista biten och inte så "rakt på".

Jag ser det varje dag när jag släpper ut min häst. Han rusar rätt ut till sina kompisar och börjar leka direkt med sin bästis. Inget sick-sack-spring utan bara rakt fram.

Däremot om en häst är rädd för något går den inte rakt fram till föremålet, utan sicksackar sig fram och stannar, och forsätter några steg till. men det är ju bara för att kunna se föremålet ifrån olika vinklar.

Finns ingen logik i er teori

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 928
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka