stigande/sjunkande pris?

G

Getaway_hon

Funderar lite över prisklasser på hästar och så. Från en viss ålder, kanske när man börjar se kapacitet m.m. så stiger ju oftast priserna, iochmed att hästen utbildas mer och mer, blir mer rutinerad och så vidare. Men i vilken ålder börjar priset sjunka igen?
Om man tänker sig en häst, runt 11-12 år, ej tävlad, riden men inte speciellt tränad i hoppning och dressyr. Kan "grunderna" alltså. Om den då utbildas vidare och tävlas under några år och sedan säljs i 15 årsåldern, var kan priset ha hamnat då? Har det stigit iochmed att hästen utbildats och tävlats eller sjunker det iochmed åldern?
Om vi säger att utgångspriset är 25-30 000, hästen sedan utbildats och tävlats med ok resultat i LB hoppning och LB i dressyr. Hur ser priset ut då?
Rent hypotetiskt alltså, nyfiken.

Sv: stigande/sjunkande pris?

Det här ska bli intressant att läsa, bra tråd!

Jag håller på att leta häst just nu, och vill ha en som gått iaf 1.20, helst 130 (läromästare). Jag har inte råd med en häst som gått dem klasserna och är i 8-9 års åldern, då jag upplever det som att de är som dyrast då, iaf om kapaciteten inte är uttnyttjad till max. Eftersom jag då måste köpa en häst som är uppåt 13-14 år vill jag helst ha ett sto, som i sin tur ofta är ytterligare lite dyrare, eftersom jag vill kunna ta ett föl om ett par år. Så jag tippar på att det är i 12-14 års åldern priset sjunker igen, iaf på hopphästar, men detta är bara mina egna tankar, ska bli mycket intressant att se ev. åsikter.

Ullis :)

Enligt min menig hade jag inte i det läget betalt mer eftersom att häste är så pass gammal att det inte längre har några större chanser att utvecklas något speciellt, och lb-nivå är som jag ser det bara en vanlig grund utbildning.

En sådan häst har en relativt liten krets av köpare som är inresserade, i stort sett bara hobbyryttare som inte har några direkta tävlingsambitioner.

Sedan avgör även stam och kön, är det ett sto med bra stam är det mer intressant eftersom den även kan utnyttjas i avelsyfte, men även här sänker åldern och utbildningsnivån priset. Här finns även andra faktorer som kan höja priset, som t.ex att det syns att det finns mycket outnyttjad kapacitet, en väldigt bra exteriör eller ett bra temperament.

Och hur det en är så är det alltid lättare att sälja en vacker häst eller en som syns i mängden av andra anledningar.

Men det är bara mina tankar jag kanske är helt ute och snurrar bara.

Mvh

Camilla

Jag skulle nog tycka att priset borde ha sjunkit pga. åldern. Köper man en 15-årig häst som inte gått mer än LB, kommer den att bli i princip osäljbar bara inom ett par år och då står man snart med en pensionär på halsen. Såvida den, som sagt, inte är sto som kan avlas på. Men då är det ju också nästan för sent om den är 15 år och aldrig fått föl.

Vill man ha en äldre häst som läromästare vill man ju att den ska kunna mer, och då skulle jag tycka det skulle vara värt att betala något mer. Ska man lägga ner tid och pengar på att utbilda en häst själv vill man nog att den ska vara yngre så man har en framtid tillsammans.

Liknande trådar

Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 710
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 312
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 841
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 060
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar