D

Dannyboy

Min 2åriga vallack har lekt med pinnar och fått ett sticksår mellan frambena.

Det hände natten till förra lördagen. Ingen feber och rör sig obehindrat, tvättar det två gånger om dagen. Ngt gallig i benen om han står still förlänge.

Hade vet ute i början utav veckan och d sa att vi gjort helt rätt, att det ska läka innefrån, och att det ska hållas öppet. Sticksåret är ca 4-5cm djupt, och man får in ca 1 cm utav fingret när man känner i det.

Nu är problemet att det är varmt och mycket flugor.

Fick höra av vet att jag inte ska täcka över det, alltså med en kompress el dyl, men min chef som oxå har hästar och verkar rätt kunnig inom ämnet tycker att jag ska göra d, pga flugorna. (efter tvättning så sätter vi på blåspray)

Hur hade ni gjort? Inte den bästa tiden på året..

Sv: Sticksår

Det finns ju sån där självhäftande skumplast som är himla bra på sår för att skydda mot insekter, minns inte vad det heter, men finns på apoteket.

när min häst fick sitt sticksår en varm o mysig dag i juni, så fick jag rådet att hålla det öppet, på med vitt vaselin för att föra bort sårvätska(som fräter) och även hålla flugor borta. Detta hjälpte fin fint. Hade även i penicillinsalva och lotagen för att få bort svallkött som bildats i öppningen.

Var ca 5-6cm djupt i en svag lutning upp mot korset, alltså ett exemplariskt sticksår om man nu kan få det ;)

länk till lite blodiga bilder

http://img.photobucket.com/albums/v314/bazzo_chic/halsaohull/sticksret-1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v314/bazzo_chic/halsaohull/rengjort.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v314/bazzo_chic/halsaohull/sticksrilret070601.jpg

när min häst fick sitt sticksår en varm o mysig dag i juni, så fick jag rådet att hålla det öppet, på med vitt vaselin för att föra bort sårvätska(som fräter) och även hålla flugor borta. Detta hjälpte fin fint. Hade även i penicillinsalva och lotagen för att få bort svallkött som bildats i öppningen.

Var ca 5-6cm djupt i en svag lutning upp mot korset, alltså ett exemplariskt sticksår om man nu kan få det ;)

länk till lite blodiga bilder

http://img.photobucket.com/albums/v314/bazzo_chic/halsaohull/sticksret-1.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v314/bazzo_chic/halsaohull/rengjort.jpg

Har oxå hört av det flesta att det ska hållas öppet, men det är flugorna som är problemet. Nu håller jag honom inne dagtid när det är som varmast och värst med flugor, får gå ute nattetid ist. Men tack för tipset ang det vita vaselinet. Penicilinsalva vart jag avrådd då han haft en kraftig chock som 1åring....

Penicillinchock beror oftast på prokainet, konserveringsmedlet, i penicillinet. Dock brukar man avråda från att spruta dem igen efter chock. Salva däremot innebär i princip aldrig någon fara. Så lite konstigt du blev avrådd? Min chockade kraftigt på prokainpenicillin, och därefter avråddes från att övht spruta med PC om det inte var 'livsnödvändigt'. Men salva var inga problem, och han reagerade aldrig neg på det heller.

Ang flugorna, så finns något som heter Tar Plaster, det är 'sprayplåster' på burk, med tjära. Andas men ger en skyddande hinna över såret så flugorna hålls borta. Fungerar kanske inte om såret soppar/vätskar, men annars är det helt suveränt. Finns på bla granngården.

Penicillinchock beror oftast på prokainet, konserveringsmedlet, i penicillinet. Dock brukar man avråda från att spruta dem igen efter chock. Salva däremot innebär i princip aldrig någon fara. Så lite konstigt du blev avrådd? Min chockade kraftigt på prokainpenicillin, och därefter avråddes från att övht spruta med PC om det inte var 'livsnödvändigt'. Men salva var inga problem, och han reagerade aldrig neg på det heller.

Ang flugorna, så finns något som heter Tar Plaster, det är 'sprayplåster' på burk, med tjära. Andas men ger en skyddande hinna över såret så flugorna hålls borta. Fungerar kanske inte om såret soppar/vätskar, men annars är det helt suveränt. Finns på bla granngården.

Tack för svar & tips. Hörde av en tjej i stallet att salvan nog skulle fungera, men när jag sa det till vet så sa hon blankt nej. då blir man en aning konfunderad. Men han är på bättringsvägen, såret varar eller vätskar sig inget längre inte svullen i benen. Vi håller det öppet och tvättar det två gånger om dagen. Men ska kolla upp sprayplåstrena.

Det nesliga med sticksår är just att det ger vissa bakterier som inte vill ha luft (anaeroba) en väldig tillväxt. Så om man stänger in de ytterligare kan det bli vanskligt... samtidigt har du flugorna som ska hållas borta. Luftig kompress! Viktigt är det att hästen har ett fullgått skydd emot stelkramp, inget ovanligt elände vid sticksår hos de som missat vacc till hästen :(

Det nesliga med sticksår är just att det ger vissa bakterier som inte vill ha luft (anaeroba) en väldig tillväxt. Så om man stänger in de ytterligare kan det bli vanskligt... samtidigt har du flugorna som ska hållas borta. Luftig kompress! Viktigt är det att hästen har ett fullgått skydd emot stelkramp, inget ovanligt elände vid sticksår hos de som missat vacc till hästen :(

Han är fullt vccinerad + stelkramp.

Vår en häst fick ett djupt sår ovanför ena hoven för ca 3 veckor sen.
Vi tvättade med koksaltlösning 2 ggr per dag och sen blåspray.
Vet var ute och sa att så länge han inte var svullen eller halt så räckte det. Man skulle helst inte sätta på nåt utan låta det vara luftigt.
Nu är såret läkt.

Vår en häst fick ett djupt sår ovanför ena hoven för ca 3 veckor sen.
Vi tvättade med koksaltlösning 2 ggr per dag och sen blåspray.
Vet var ute och sa att så länge han inte var svullen eller halt så räckte det. Man skulle helst inte sätta på nåt utan låta det vara luftigt.
Nu är såret läkt.

Det var så min vet sa oxå. Men det är flugorna som är problemet. Låter dem stå inna under värstaflugtimmarna timmarna under dagen.

Liknande trådar

Hästvård Hämtade hem min 1-åring från hingstbetet i tisdags p.g.a. ett djupt sticksår strax ovanför kotan. Åkte in på klinik, spolade rent...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Zettan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II