Sticksår i kotan..

jo7

Trådstartare
Hämtade hem min 1-åring från hingstbetet i tisdags p.g.a. ett djupt sticksår strax ovanför kotan. Åkte in på klinik, spolade rent, röntgade (för att säkerställa att det inte gått in i kotleden -vilket det turligt nog inte hade) och ordinerades penicillin i minst 5 dgr. Han har fått sina 5 dgr nu men har fortf feber (runt 39 gr kvällstid) så ska ge honom ett par dgr till. Är för övrigt pigg och äter som vanligt. Allt under kontroll så långt, men jag har lite bekymmer med hur jag ska få såret att läka. I dessa flugtider så har han fått gå lindad med kompress och självhäftande linda mer eller mindre hela tiden (försöker lufta några timmar emellan dock). Varje gång jag tar av bandaget så rinner det ut ljusröd vätska rätt så rikligt trots att det nu gått 5 dgr sedan skadan. Skippar man bandaget kommer ju troligen såret gå ihop fortare men vågar man det med alla flugor? Kanske ska försöka låta honom gå utan nattetid då det är mindre flugor? Veterinären sa att jag skulle försöka ta av det så fort som möjligt men det är ju verkligen ett riktigt köttsår fortfarande så det känns allt annat än bra att flugorna ska sitta och infektera det. Hur brukar ni göra? Finns det kanske ngn linda som är bättre och andas mer? Bättre att bara linda med gasväv?

Sv: Sticksår i kotan..

Nej han är inte halt. Fick smärtindrande dag 1 men inte sen. Verkar allmänt väldigt pigg och beter sig i stort sett som vanligt.

MIn lilla dam har lyckats med samma sak två gånger under sitt första levnadsår.. Första gången var hon 5 månader och fick ett sticksår in i hasleden. Betydligt längre klinikbesök och lång boxvila. Hennes lite högre temp höll i sig ganska länge den gången.
Nu har hon gjort det igen för ca 2 veckor sen fick hon ett sticksår ovanför framknät.. Ingen led punkterades denna gång som tur var!.. Men stod i samma situation som du.. Hennes temp hade inte riktigt gått ner men hade ju i alla fall sjunkit ganska ordentligt när penicilinkuren var slut. (Hon fick i 8 dagar, spruta i halsen) Men eftersom hon var pigg och alert så besltuade jag att låta det vara. Såret i denna värmen och alla dessa djur var ju inte skoj!.. Bandagerade henne tills såret var någorlunda läkt innåt (såret vär ordentligt djupt liksom uppåt under huden). Bandagerade med kompress, Bomull, Gaslinda och sen självhäftande lindor. Ha absolut inte gaslinda direkt mot huden.... Det kommer bara göra stora skador då det skaver sönder.
I alla fall så var hon nog lindad i 8 dagar.. sen fick hon gå utan. Gjorde rent minst 2 ggr dagligen med koksaltlösning och sen sprayade jag med Blåspray.. Funkade kanon och nu är såret nästan helt läkt (2 veckor senare). :laugh:

Vad fick han för penicillin??.. fick du spruta i halsen??.. Tydligen så är sådan penicilin som man får spruta bättre på sticksår. (enligt min vet)

Försök klämma ut all vätska varje gång du gör rent så inget bli samlat kvar i såret. Var och sånt måste ju få komma ut.

Lycka till och hoppas allt går vägen!!

Tack för ditt inlägg, alltid intressant med andras erfarenheter! :)

Han får penicillin i halsmuskeln ja, heter ngt som börjar med Ethali.. typ..minns inte riktigt och har inte flaskan här så jag kan kolla..:)

Lindar i dagsläget med kompress och sedan självhäftande linda men är osäker på om den andas ngt eller om det finns bättre lindor för det ändamålet? Fördelen är att de är så himla smidiga..

Gav honom penicillin dag 6 idag då febern inte gått ner. Hade bara 38.2 i morse men 39.4 nu ikväll, högsta på hela tiden! Borde den inte börja sjunka nu?

Ska nog försöka göra som du beskriver med såret, låta det vara lindat ett par dgr till o sen förska låta honom gå utan. Är blåspray det bästa skyddet mot flugor och smuts upplever du? Jag är dock lite orolig att han ska klia såret öppet på bara ngn minut, har sett att han gör det titt som tätt när han inte går lindad, är hyperkänslig om ngn fluga närmar sig.. Verkligen sämsta tiden han valt för att skada sig..;)

jobbigt att tempen gått upp igen.. du kanske ska ringa vet och rådfråga om du kanske ska ge ett par dagar till.

Jag tyckte blåsprayen funkade jätte bra.. trots att hon kliade på såret så fort en fluga satte sig där. Var på smester i en vecka så grannen har skött om sårt nu sista veckan och när jag kom hem så såg det kanonfint ut!

Du kanske ska lägga ett lager bomull runt kotan oxå.. så benet inte stasar sig.. de självhäftande lindorna har ju en tendes att sitta ganska hårt.

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 202
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag ska göra en lång historia kort... I onsdags märkte jag att hästen gick lite orent, inte mycket, knappt synbart, men i alla fall så...
Svar
2
· Visningar
643
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 339
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024