jo7
Trådstartare
Hämtade hem min 1-åring från hingstbetet i tisdags p.g.a. ett djupt sticksår strax ovanför kotan. Åkte in på klinik, spolade rent, röntgade (för att säkerställa att det inte gått in i kotleden -vilket det turligt nog inte hade) och ordinerades penicillin i minst 5 dgr. Han har fått sina 5 dgr nu men har fortf feber (runt 39 gr kvällstid) så ska ge honom ett par dgr till. Är för övrigt pigg och äter som vanligt. Allt under kontroll så långt, men jag har lite bekymmer med hur jag ska få såret att läka. I dessa flugtider så har han fått gå lindad med kompress och självhäftande linda mer eller mindre hela tiden (försöker lufta några timmar emellan dock). Varje gång jag tar av bandaget så rinner det ut ljusröd vätska rätt så rikligt trots att det nu gått 5 dgr sedan skadan. Skippar man bandaget kommer ju troligen såret gå ihop fortare men vågar man det med alla flugor? Kanske ska försöka låta honom gå utan nattetid då det är mindre flugor? Veterinären sa att jag skulle försöka ta av det så fort som möjligt men det är ju verkligen ett riktigt köttsår fortfarande så det känns allt annat än bra att flugorna ska sitta och infektera det. Hur brukar ni göra? Finns det kanske ngn linda som är bättre och andas mer? Bättre att bara linda med gasväv?