Sticker iväg...

B

Bärin

Hej :)

Ni här på nh-forumet kanske har nga bra ideér på hur jag kan få min häst att stanna kvar vid mej när jag ramlar av. För när jag ramlar av så sticker han alltid iväg, oftast hemåt. Men jag skulle vilja att han stannade så man kan få tag på honom lätt...

Fast detta kanske är svårt att ändra på eftersom det verkar vara en instinkt att bara fly. För det är farligt när han sticker hem och han måste passera en stor bilväg på hemvägen till stallet.

Hoppas på nga tips på hur man kan få hästen att inte springa hem :bow:

Sv: Sticker iväg...

Nu vet jag inte hur ditt förhållande till hästen ser ut, det får bli lite allmänna funderingar til din fråga.

Du får försöka bli ledarsto för din lilla flock, alltså du och hästen. Han sticker mot säkerheten, kanske stallet, kanske till sin vanliga hagflock, eller till dig om du är ledaren. Mina hästar ställer sig bakom mig om det är nåt obehagligt som händer. Det är ingen idé att försöka bli ledarhingst, ingen flock följer hingsten, men det är mycket lättare att snabbt bli/vara ledarhingst än ledarsto.

Visst är det en instinkt att fly. Man kan säga att man flyr från något, men man kan också vända på det och säga att man flyr till något. Du får se till att han inte flyr från dig, och också se till att han flyr till dig. Han kommer alltid att hålla sig på behörigt avstånd från ledarhingsten, men söka skydd hos ledarstoet.

Det är alltså inte hästens instinkt att fly som du skall ändra på, det går inte. Du får se till att han flyr till dig, om han nu måste fly alls. Det är alltså du som måste ändra dig på något/några olika sätt. Inte så enkelt faktiskt, men när man väl börjar brukar det gå förvånansvärt lätt efter hand.

Nu förstår du genast (?) hur du måste vara tillsammans med hästen, hur du måste rida, sköta, vilken attityd som är bra, vilka röstlägen, rörelsemönster och så vidare som din häst uppskattar. Försök att jobba hästen i en avspänd atmosfär. Du kan ta hjälp av nån bra bok i ämnet, Parelli eller så. Räkna med att det tar tid, men det brukar också bli väldigt trevligt.

Man tränar ofta hästens självsäkerhet, problemlösningsförmåga, uppmärksamhet, vilja att leka och busa och då finns mycket skrivet om olika lekar och träningar. En stor del av träningen är att man tränar sig själv i sitt umgänge med hästen.

Ett förslag !!!!
Pröva med delade tyglar man brukar tappa tygeln för det mesta vid en ofrivillig av sittning. Om man har en kvar i handen när man ramlar så är chansen bättre att kunna stoppa hästen (t.ex westerntyglar)eller att man har ett tunt grimskaft.
Att hästar springer hem vid rädsla det är lite svårt att ändra på framförallt vid en avsittning,men att då ge den en belöning som att gå ut till sina kompisar ,ge den sitt kraftfoder ,eller vila i sin box är fel utan ut igen till samma plats som avsittningen blev och börja om. Du får ta mina förslag som du vill men det har funkat för mej men kanske inte för dej pröva och se om det går annars kanske nån annan har nåt bättre förslag.

kid

Det gick visst ett TV-program om detta. Gällde då ökenryttare och man kan ju tänka sig vad som händer om hästen sticker där, katastrofen är väl ett faktum?!

De tränade medvetet "avramlingar" genom att ha en longerlina + tyglar. De ramlade/hoppade medvetet av med linan i handen och en godisbit i handen. Hästen hoppade till/bort medan människan låg på marken och "vevade" in den och när den väl var framme fick den godisbiten.

Har nya hästar hemma och vi har tänkt prova detta men då vi ínte har mjuk sand att ramla av i funderar vi på var detta ska tränas? Kanske en paddock i sommar?

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama