Sticker i galoppen

L

Linker

Jag rider en häst som är jättesnäll att rida och sköta men när vi ska galoppera så blir han jättestark och sticker. Han han blir jättehård i munnen, och går inte att styra. Han sticker liksom inte i full galopp, man kan sakta av till trav men han går fortfarande inte att styra i galoppen. Några tips om vad man kan göra?

Sv: Sticker i galoppen

ta hjälp av en tränare är mitt tips. Någon som kan se hur det ser ut.

(Jag skulle dock ha tagit tag i en tygel (släpp den andra helt) och dra in hästen på en liten volt tills den är så liten att den måste stanna helt. Den är min nödbroms. Men om man inte vet vad man gör så finns ju viss risk för att hästen går omkull..)

Jag red en sådan häst som stack iväg med folk för att "testa".. Bara ute ändå som tur var!! Första gången jag red honom så själv ute så märkte jag fort att han var på väg att dra iväg så jag han stoppa honom. Sedan red jag med sällskap några gånger och då gick det ok iaf för då kunde jag rida bakom och bromsa in i rumpan på hästen framför..

Men för att få bort problemet när jag var själv så galopperade jag i uppförsbackar i en kort samlad galopp. Då det gick bra, så red jag en slinga som är några kilometer lång och när han började sticka för mej så manade jag på honom mer och mer. När jag märkte att han började bli trött och han ville sakta av själv så galopperade jag en bit till för att sedan bryta av själv. (Måste kanske tilllägga att han hade då en mkt bra kondis så jag "körde inte skiten ur honom")

Lycka till ändå hur du än gör:laugh:

Stäng in er ensamma i ett ridhus! Rid stenhård dressyr i skritt och trav, ca 30 minuter. Hästen ska gärna vara lite trött... Inte helt slutkörd, men trött och lite svettig. Fatta sen galopp, och låt honom galoppera som han vill. Han kan knappast springa rakt fram i ett ridhus, utan måste svänga. Fortsätt galoppera tills du känner att han börjar lyssna. Styr då in på en stor volt, typ mittvolten.

Och skulle han sluta lyssna när du styr in honom så fortsätter du bara galoppera. Så får du göra det tills han lyssnar. Tillslut orkar han inte göra annat än lyda... ;) Och när han lyder bryter du genast av, berömmer och skrittar av honom, gärna ute om han tycker det är roligt, för då får han roliga minnen :D

Upprepa detta tills det funkar! För tillslut kommer det att funka... :) Lycka till! :bump:

Stäng in er ensamma i ett ridhus! Rid stenhård dressyr i skritt och trav, ca 30 minuter. Hästen ska gärna vara lite trött... Inte helt slutkörd, men trött och lite svettig. Fatta sen galopp, och låt honom galoppera som han vill. Han kan knappast springa rakt fram i ett ridhus, utan måste svänga. Fortsätt galoppera tills du känner att han börjar lyssna. Styr då in på en stor volt, typ mittvolten.

Och skulle han sluta lyssna när du styr in honom så fortsätter du bara galoppera. Så får du göra det tills han lyssnar. Tillslut orkar han inte göra annat än lyda... ;) Och när han lyder bryter du genast av, berömmer och skrittar av honom, gärna ute om han tycker det är roligt, för då får han roliga minnen :D

Upprepa detta tills det funkar! För tillslut kommer det att funka... :) Lycka till! :bump:

Det var nog såhär jag oxå menade. Men jag hade problem med att formulera mej:angel::banana:

ta hjälp av en tränare är mitt tips. Någon som kan se hur det ser ut.

(Jag skulle dock ha tagit tag i en tygel (släpp den andra helt) och dra in hästen på en liten volt tills den är så liten att den måste stanna helt. Den är min nödbroms. Men om man inte vet vad man gör så finns ju viss risk för att hästen går omkull..)

Det funkar inte, han fortsätter ändå. Spelar ingen roll hur hårt man tar i ena tygeln för att få honom att svänga,

Jag red en sådan häst som stack iväg med folk för att "testa".. Bara ute ändå som tur var!! Första gången jag red honom så själv ute så märkte jag fort att han var på väg att dra iväg så jag han stoppa honom. Sedan red jag med sällskap några gånger och då gick det ok iaf för då kunde jag rida bakom och bromsa in i rumpan på hästen framför..

Men för att få bort problemet när jag var själv så galopperade jag i uppförsbackar i en kort samlad galopp. Då det gick bra, så red jag en slinga som är några kilometer lång och när han började sticka för mej så manade jag på honom mer och mer. När jag märkte att han började bli trött och han ville sakta av själv så galopperade jag en bit till för att sedan bryta av själv. (Måste kanske tilllägga att han hade då en mkt bra kondis så jag "körde inte skiten ur honom")

Lycka till ändå hur du än gör:laugh:

Jag beskrev nog lite dåligt. Men han är väldigt lat, och orkar knappt galoppera 10-20m. Men när man väl galopperar så blir han hård i munnen och kan inte styras. Galoppen är väldigt långsam, han är alltså inte pigg. :)

Vi rider alltid ute :) Har varken paddock eller ridhus i närheten. Närmsta är nog 5-6 timmars ridväg hehe :D

Kanske ska du då börja med att öva upp känsligheten i skritt och trav. Svänga mycket, tempoväxlingar, avsaktning osv. Sen kommer det väl förmodligen om du har tur.

Men han är mjuk och vändbar i skritt och trav eller? Jag tycker det låter som att han inte riktigt orkar bära sig i galopp och därför bara vill springa på rakt fram. Rid honom mycket lösgörande, arbeta honom i form, ställ och böj, öka och minska tempo och jobba för att få en så mjuk, rörlig, liksidig och stark häst som möjligt. Sen kan du börja jobba i galopp och få fram ett långsammare tempo :)

Vill bara påpeka att jag inte har sett hästen, det bästa är självklart att fråga din tränare om råd.

Vi rider alltid ute :) Har varken paddock eller ridhus i närheten. Närmsta är nog 5-6 timmars ridväg hehe :D

Ah, en sits jag känner igen lite! :D Enda skillnaden är att när jag hade såna här problem hade jag tillgång till både ridhus och paddock, men jag tyckte det var tråkigt att rida där! Dessutom gjorde pållen det bara för att jävlas, eller vad man ska säga... Nja, han tyckte det var roligt att springa, och var bestämd med att man bara kunde springa åt ena hållet, och det skulle ske rakt fram. Sen var det ju en fråga om respekt och lydnad, när han förstått att jag var "ledare" löste det sig :grin:

Men... rid honom i form! Ställ honom, rid små volter, skänkelvikning, allt möjligt! När han sen är mjuk och lydig kan du ju prova fatta galopp, se till att driva på honom så han galopperar längre än 10-20 meter, och få en ordentlig galopp, inte snigel-galopp! Gäller att ha massa benmuskler, för när du driver på honom ska du samtidigt fånga upp och liksom få honom att hålla formen fastän det är galopp! :D

Men han är mjuk och vändbar i skritt och trav eller? Jag tycker det låter som att han inte riktigt orkar bära sig i galopp och därför bara vill springa på rakt fram. Rid honom mycket lösgörande, arbeta honom i form, ställ och böj, öka och minska tempo och jobba för att få en så mjuk, rörlig, liksidig och stark häst som möjligt. Sen kan du börja jobba i galopp och få fram ett långsammare tempo :)

Vill bara påpeka att jag inte har sett hästen, det bästa är självklart att fråga din tränare om råd.

Ja, han är mjuk och vändbar i skritt och trav. Långsammare galopp går inte att få, han går knappt att driva framåt. :crazy:

Jag tror antingen att hästen tycker det är roligt att få släppa loss lite eller så är det olydnad. Testa att byta bett, kanske till pessoabett, har ju en slags "hävstångseffekt" så du blir lite starkare. Låt hästen sedan bara galloppera på volt om du är på en äng tex så kan den inte "sticka iväg" på samma sätt som ett raktspår. Låt den srpinga av sig, och beröm mycket. Tillslut blir den trött och så får du nog hålla på ett tag tills den lär sig att en lugn gallopp är rolig den med :)

Galoppera långa sträckor på 3-4 km utna att stanna så ska du se att mer än gärna lyder dig sen :devil: :D x'DD

nej men ärligt det funkar på min extrahete arab fast n uhar han sån kondis så nu galopperar han lätt 4km utan att bli spec. andfådd ^^, men det har även blivit bättre numera kan ajg galoppera kort galopp ute 8)

Betsla INTE upp till pessoa.

TS: Rider du för tränare? Om inte så tror jag att det skulle vara bra att du får hjälp av någon kunnig som har sett er in action. Det är svårt att ge tips om sånt här över internet, eftersom man inte vet tillräckligt mycket. Rider man inte för tränare är det lätt att man lägger sig till med en massa småfel i sin ridning, när man inte har någon som påminner en och hjälper en att rätta till det. (Jag har själv gjort det, och i stort sett alla problem jag hade med min häst när det gällde ridningen berodde till 100 % på mig. Sedan jag började rida för min tränare så har allt löst sig.)
Är det en unghäst du rider? Vad ska den kunna enligt ägaren? Är det fler än du som rider den? Vilken kondition är den i? Hur gammal är den?

Utefter vad du har skrivit skulle jag gissa på att hästen helt enkelt inte orkar bära sig i galopp. Men som sagt, detta är endast en gissning.

Lycka till!

Tycker att du fick ett bra svar av hanoirocks. Ta in hästen på en mindre volt, led med innertygeln innåt och lossa på yttertygeln. Hästen saktar garanterat ner. MVH Mikaela

...eller går omkull, det beror helt på anledningen till att hästen sticker/ drar.. Och på underlaget.
Jag tycker att det är jättebra att ta i en tygel i stället för att starta en dragkamp med hästen, men om man gör det fel och i fel tillfälle kan man dra omkull hela hästen.
Eftersom att du (TS) "bara" är medryttare tycker jag att du borde prata med ägaren om detta, och tillsvidare inte galoppera om du inte kan göra det kontrollerat. Det går faktiskt att rida utan att galoppera också ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 436
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama