Sticka i strålen!! Vad ska jag göra?

C

CissiK

När jag tog in hästarna tidigare ikväll upptäckte jag att den ene hade en ganska tjock (ca 1/2 cm tjock) sticka rakt in i strålen från sidan. Fick till slut bort den. Han haltar inte men är lite svullen i benet. Borde jag linda benet? Han är pigg i övrigt med stor aptit. :confused:

Aj aj aj. Har hänt min pålle en gång. Rekomenderar att du kontaktar hovslagaren så han /hon får komma och verka ner strålen och kolla så att allt kommit ut. Det är också viktigt att hovslagaren får veta exakt i vilken vinkel stickan gått in. Har man otur så kan det bli riktigt illa och det är bäst att kolla noga på en gång.

Hoppas det ordnar sig.

OK, tack. Ska ringa hovslagarn direkt imorgon.
(Jag tror att jag fick ut hela stickan, den såg inte bruten ut. Men säker kan man ju inte vara.)

Att linda benet har ju absolut ingen effekt... Visst, det kanske tar ner svullnaden något, men det tar ju inte bort orsaken till svullnaden. Jag hade ringt hovslagaren med en gång, så att jag kunde visa exakt hur och var stickan gått in. Sedan har hovslagaren säkert råd om hur du skall sköta om hoven tills "hålet" efter stickan har läkt!

Knôka in en bomullstuss dränkt i jodopax i "hålet" under tiden du väntar på hovslagare! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 311
Senast: mily
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka