sterilisering/kastration??

Mammadutt

Trådstartare
Okej, eftersom jag snart får hem en hona så är jag lite nyfiken....

vad är det bästa om man inte vill avla på katten, sterilisera eller kastrera....?

Hur brukar det påverka katten efteråt?

Vad kostar de olika ingreppen?

När bör man göra det för bästa resultat?

Sterilisering görs nästan inte längre - nästan alla katter kastreras. Däremot hänger ordet sterilisering kvar, när det gäller honkatter.

Så du behöver alltså inte fundera över vilket du ska göra. Försäkra dig bara om att det ÄR kastrering. Om, mot förmodan, din hona skulle steriliseras så skulle hon ha kvar löpbeteendet. Vilket är jobbigt för både henne och dig.

mandalaki

Ahhh okej, kastration då blir det.... vilken ålder är lämpligast? Fast jag drömmer ju om att ta en egen kull, fast som det ser ut nu är det långt till närmsta hanne som inte är släkt med henne :angel:

Från 6 månaders ålder går det bra att kastrera honkatter. Det kostar lite olika beroende på klinik, mellan 500-1000 kr. Om katten inte är vaccinerad eller märkt brukar man kunna göra det samtidigt till rabatterat pris ofta.
En del släpper hem katterna sovande, andra väcker upp dem så de är vakna när du hämtar henne.
En del använder sådan tråd att sy med (brukar bli 2-4 stygn) så du måste ha tratt, andra använder ståltråd (då behövs ingen tratt).
Det är lite olika veterinärer emellan, som sagt. Ring runt och hör efter!

Om jag fattat rätt brukar de flesta veterinärer vilja att hon löpt en gång.

Sen finns det enstaka veterinärer som har egna åldersgränser - uppemot ett år. Men så länge behöver du inte vänta, då kan du kolla med en annan veterinär.

Vill du komma billigt undan är din katt tyvärr född vid fel årstid. Många kliniker har marskampanj - de kastrerar och id-märker katter till ett billigare paketpris, just för att den värsta parningsperioden börjar. Fast så länge som till nästa mars kan du förmodligen inte vänta (om hon inte börjar löpa sent, förstås).

mandalaki

det är ju inte en sån jättestor kostnad direkt, chipmärkt blir hon när hon får andra vaccinationen, en vecka innan vi hämtar henne :)

har en nykastrerad tjej hemma hos mig
Bokade tid när hon började yla där hemma men det var inte lätt att få för alla honkatter vart tydligen likadana :rofl:
Hon är nu 10 månader och syddes med ståltråd och har inte slickat på såret så hon slapp tratten.
Jag gjorde det på ett djursjukhus och då kostade det 1100:- inklusive återbesök och märkning.
Hämtade henne på eftermiddagen och då var hon vaken, tror inte att de lämnar ut sovande katter utan de vill veta att de är OK först.
Det jag har märkt hittills är att hon är keligare, vill väldigt gärna sova bredvid mig i sängen
Nu en vecka efter ingreppet verkar det vara full fart framåt som gäller
Lycka Till

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
996
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 463
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 732
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka