Stenmjöl som ridunderlag?

Mysaan

Trådstartare
Går det att rida direkt på stenmjölet eller måste man han sand över? Hur tjock lager stenmjöl bör man ha och finns det i olika storlek? Vilken storlek bör man ha då?

Stallägaren ska bygga paddock och blev rekommenderad stenmjöl. Blir inte det för hårt? Måste man ha markduk och grejer under stenmjölet eller kan man bara gräva ur och jämna till och sedan lägga på stenmjölet?

Har använt sökfunktionen men blir inte helt klok ändå.

Sv: Stenmjöl som ridunderlag?

Vi har tvärtom - alltså sand under och stenmjöl över. Kan bli lite hårt efter regn men då får man harva lite ytligt.

Jag har inga kunskaper om detta, men har hört att det beror på vilken slags stenmjöl det är fråga om. Att kalkstenmjöl blir hårt som satan.
Men kolla med någon som vet, kan ju ringa någon med anläggning.

Jag har ett lager stenmjöl i botten och sedan en blandning av sand och stenmjöl över. Det fungerar utmärkt. Blev rekommenderad detta av företaget som vi köpte stenmjölet/sanden av. Vet ej hur det blir med bara stenmjöl, jag skulle inte vilja ha det för jag tror att det blir för hårt. Och bara sand överst tycker jag blir för löst. Om man behöver duk eller ej tror jag mycket beror på vad man har för mark.

Jag har stenmjöl på min bana ovanpå lera. Jag har brukat be om 0-0,8mm när jag beställt men ibalnd får man något annan ändå. Jag tycker det är ett bra underlag att rida på, mitt ytskickt blir inte hårt, men däremot när leran är för torr då blir hela banan stum.

Jag har stenmjöl på min bana ovanpå lera. Jag har brukat be om 0-0,8mm när jag beställt men ibalnd får man något annan ändå. Jag tycker det är ett bra underlag att rida på, mitt ytskickt blir inte hårt, men däremot när leran är för torr då blir hela banan stum.

Tror du man kommer ifrån det om man har sand underst/överst?

kl

kan man ha stenmjöl för att stabilisera ytan i hagen, ex utanför en ligghall? Jag hade tänkt gräva bort all matjord, sen lägga grus på det. Kan man ha stenmjöl sen ovanpå? Eller det borde kanske räcka med enbart grus?

Har ingen personlig erfarenhet, men hört/sett att folk har stenmjöl när de hårdgjort ytor kring ligghallar och foderhäckar. :)

Jag tycker inte om ridbanor med ett toppskikt av stenmjöl, de är stenhårda eller ohälsosamt dammiga. Grus eller gummiflis är bättre.

Gummiflis hur mycket kostar det och vart får man tag i det? Vad måste man göra för underarbete?

Till alla: Tanken är alltså att vi ska göra en budgetbana nu i år och sedan nästa år eller så bygga på mer. Det var därför vi funderade på stenmjöl och vi har även från annat håll blivit rekommenderade just stenmjöl. Tanken är alltså att vi sedan om något år ska fylla på med sand.

Gummiflis är gratis (fraktkostnaden kostar dock)här i mina trakter men är inte godkänt att använda i alla kommuner. Det får inte ligga för nära vattendrag eller brunnar. Sedan blir det en kostnad (miljöavgift av något slag)den dag man ska frakta bort det. Det finns olika sorters gummiflis och att rekommendera är den som rensats på metallkablar. För övrigt ger den ett bra underlag om man inte lägger på för mycket så det blir allt för djupt. Den klarar frosten bra också.

Har för mig att det går att få tag på via grus- och sandföretag...eller om det kan vara via återvinningsföretag. Jag kommer faktiskt inte ihåg riktigt varifrån vi fick vårt eftersom vi har en känning som fixade det hela och det dessutom var flera år sedan.

Men det kanske är någon annan här på forumet som känner till det bättre?

Det finns en broschyr att beställa från Svenska Ridsportförbundet som heter "Bygga för häst" där står det exakt hur man "bör" bygga en ridbana.
Stenmjöl blir tillslut väldigt hårt, nästan som asfalt, om det inte harvas kontinuerligt. Man lägger ju stenmjöl på uppfarter odyl för att få det hårt och lättskött eller som fog mellan plattor.

Jag ska oxå bygga budgetbana ovanpå lera och kommer lägga markduk direkt på gräsvallen (rötterna binder leran bra) och sen ett lager stenmjöl ca 5 cm, när detta satt sig så ska jag fylla på med grusig sand. Ett alternativ som jag börjat fundera på nu är att lägga ett lager med stenmjöl- och sandblandning direkt på duken.
(duk har jag för att slippa gräs i paddocken)

Fast om man harvar regelbundet och fixar så borde väl stenmjölet fungera till nästa sommar åtminstone då vi akn fylla på med sand?

kl

På ridbanan där jag har hästen uppstallad är det någon form av underarbete gjort, markduk och sedan sand och gummiflis blandat. Fullkomligt värdelöst då det är halt och djupt, den sätter sig ju liksom aldrig eftersom det bara är löst material. Min fundering är om det skulle gå att blanda det material som ligger med stenmjöl och då få det att packa och sätta sig. Någon som har erfarenheter/synpunkter?

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Lars L
·
Träning Hej! Jag går i tankaran om att börja bygga och fixa en ridbana till sommarn. Och då har jag lite frågor som jag hoppas att någon kan...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Sofia.o
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka