stenhårt juver

northang

Trådstartare
Hej jag har ett shettis sto so ska föla om någon vecka,det är första gången för mig så jag blir orolig för minsta lilla.
Hennes juver är Stenhårt...ska det vara så?dela gärna med er av era erfarenheter.
ska ringa veterinären nu,

Min ska föla till helgen ( är det tänkt) hennes juver var stenhårt i morse men jag vet att det släpper lite under dagen. Så länge det är lika stort på båda sidor och det inte är varmt så brukar jag itne oroa mig. Jag tvättar av juvret, speciellt i klyftan i mellan (så länge den finns kvar) med ljummet vatten när jag känner efter på kvällen samt kollar spenarna om det har runnit ner mjölk i dem. jag skulle ta det som ett tecken att det snart är dags. Välkommen till gänget som får sova lite mindre på nätterna nu! :D

är det faligt om juvret är olika stort?? på mitt sto är den ena "tutten" mycket mer fylld än den andra!!
:confused:
Hon skulle ha haft den 8.e eller den 12:e så hon har gått över några dagar.. vakar på nätterna och är trött på dagarna :eek:
Men så är det längtar så tills hon klämmer ut den stora bebisen, för den kommer vara stor!! :cry:

Nej, det är normalt med liten storleksskillnad (se bara på oss kvinnor!). Så länge det inte ändrar färg, blir kallt och/eller knöligt är det ingen fara. Skulle symptomen ovan inträda så kan det handla om mastit (juverinflammation). Men det finns inget som tyder på det i det du skriver! Så oroa dig inte för mycket. :)

Hur har ni kommit fram till fölningsdatumet? Och varför TVÅ datum? :confused:

min lilla plutta är betäckt både den 8:e och den 12:e och ultraljud gjordes den 31/5.. sen är det ju bara att räkna 11 månader :D
Förra gången när hon fölade (2 år sen) så märkte vi inga tecken på henne alls, förutom lite fyllt juver... Nu har hon jätte fyllda juver, det ena lite mer och sen har det lixom "halkat ner" och hon har slappt bäcken, men hon är precis som vanligt! Jag bara går och väntar med mycket mardrömmar eftersom som det inte gick bra förra gången... fölet var för stort så det tog för lång tid :cry: jag bara går och väntar med en ständig ångest!!
är det faligare för fölet om hon går över några dagar??
är det vanligt att det inte kommer någon mjölk alls fast dom är fyllda??

Då räknas den 12/5 som sista betäckningsdag och det är den man utgår ifrån! Och det är inte alltid de går 11 månader heller. Det vanligaste är nog ändå att man räknar på 330 dagars dräktighet, vilket blir ca en vecka kort på 11 mån. Dvs runt den 5/5 isåfall. Men du kan ju roa dig med att räkna 330 dagar fram från den 12/5 också! :D

Det gjorde jag och mitt sto fölade sen på dag 333. Ganska lagom! :)

Det bästa är faktiskt att det INTE kommer ut någon mjölk innan fölningen. Mitt sto höll tätt och hade inga problem med sina juver eller mjölkens kvalitet. OM mjölken rinner långt i förväg kan man behöva lite mer vård av den lille när den föds...blodprov för att kolla så att den fått i sig tillräckligt med antikroppar efter några timmar. Om inte kan det behövas en blodtransfusion (plasma). Men det är lätt ordnat hemma av veterinär!

Jag tycker du ska ordna med nån slags kameraövervakning om du inte redan har det. Ska hon föla inne eller ute? Om du nu oroar dig och nästan förväntar problem (pga förra året) så skulle JAG rekommendera fölning inne i box, med kameraövervakning. Då kan du hjälpa till om fölet är stort och svårfött genom att försiktigt dra framåt, neråt i en båge mot stoets bakben, men bara dra vid värkar!

Jag fick själv hjälpa mitt sto att dra ut fölet, hon hade svaga värkar och det var ett ganska stor, välvuxet föl. Om inte jag hade kameraövervakat och vakat så hade nog varken sto eller föl klarat sig. Och DET är ju rätt dumt, när man ganska enkelt kan undvika det.

Lycka till! :)

jaha det hade jag ingen anning om.. men då har hon ju gått ännu längre över tiden :eek:!! då är hon ju redan 9 dagar för sen?? Hur länge går dom innan man måste göra något?? och vad gör man?
Kan det ha någon betydelse för fölet om det kommer sent??

Jag har ingen övervaknings kamera och har inte tänkt köpa någon.. jag går ut till henne var 3:dje timme ut i stallet och kollar henne.. och på dagarna har jag jämt henne under kontroll..
sist var den igentligen inte bara för att det var för stort utan att "armbågen" lixom fastnade, hon hade rejäla värkar men det satt lixom fast.. och till slut när vetrinären kom drog vi ut det tillsammans för han hon skulle klara sig.. jag tyckte det var en fruktansvärd upplevelse och vill inte vara med om det igen..
Men islandshästar brukar ju klara av att föla själva. När jag går ner till henne under natten känns det som jag stör henne.. men jag måste ju gå ner och kolla till henne..

du frågade om hon skulle föla inne och det beror på om det blir på natten eller dagen.. hon står inne över natten och då skulle det ändå vara för kallt för att föla ute... Jag kommer ta in henne om det blir oväder och då kommer hon också få föla inne..
tack för alla svar!!

Det är ett shettis sto på 5 år.
Jag har inte en aning om hennes stam eller vem hon är betäckt med eftersom att vi köpte henne av en gammal gubbe som hade ca 20 shettis sto och en hingst alla utan namn.
tyvärr
men hon fick fölet inatt ett skäck sto.
nu vet jag inte något bra namn till den lille.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
677
Senast: Roheryn
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka