Då räknas den 12/5 som sista betäckningsdag och det är den man utgår ifrån! Och det är inte alltid de går 11 månader heller. Det vanligaste är nog ändå att man räknar på 330 dagars dräktighet, vilket blir ca en vecka kort på 11 mån. Dvs runt den 5/5 isåfall. Men du kan ju roa dig med att räkna 330 dagar fram från den 12/5 också!
Det gjorde jag och mitt sto fölade sen på dag 333. Ganska lagom!
Det bästa är faktiskt att det INTE kommer ut någon mjölk innan fölningen. Mitt sto höll tätt och hade inga problem med sina juver eller mjölkens kvalitet. OM mjölken rinner långt i förväg kan man behöva lite mer vård av den lille när den föds...blodprov för att kolla så att den fått i sig tillräckligt med antikroppar efter några timmar. Om inte kan det behövas en blodtransfusion (plasma). Men det är lätt ordnat hemma av veterinär!
Jag tycker du ska ordna med nån slags kameraövervakning om du inte redan har det. Ska hon föla inne eller ute? Om du nu oroar dig och nästan förväntar problem (pga förra året) så skulle JAG rekommendera fölning inne i box, med kameraövervakning. Då kan du hjälpa till om fölet är stort och svårfött genom att försiktigt dra framåt, neråt i en båge mot stoets bakben, men bara dra vid värkar!
Jag fick själv hjälpa mitt sto att dra ut fölet, hon hade svaga värkar och det var ett ganska stor, välvuxet föl. Om inte jag hade kameraövervakat och vakat så hade nog varken sto eller föl klarat sig. Och DET är ju rätt dumt, när man ganska enkelt kan undvika det.
Lycka till!