STENHÅRDA nya ridskor!!

bigganl

Trådstartare
De nya ridskorna är verkligen stenhårda bak vid hälen. Jag tyckte de var sköna när jag provade dem, men kände att de var lite hårda. Rejält läder brukar bli väldigt bra när de är ingådda, tänkte jag. När jag kom hem satte jag dem på mig i en halvtimme när jag stökade lite i stallet. Efter bara en liten stund kände jag att det gjorde rejält ont i hälarna. Och när jag kom in hade jag en praktfull blåsa som förstås hade spruckit.
Är det någon som har bra tips på hur jag ska göra för att gå in dem och få dem att forma sig bättre efter min fot?
Blöta strumpor har jag funderat på. Är det en bra idé?
(får vänta till hälarna läkt bara)
Andra tips?

Sv: STENHÅRDA nya ridskor!!

Läderskor/stövlar tar tid att gå in, tyvärr.
Av blöta strumpor får jag bara skavsår, använde dubbla strumpor när jag gick in mina ridskor. Bootsen hade jag bara ett par strumpor i, får inte plats med mer, och led...

Blöt skorna och ta till en hammare...

Brukar banka hälen på flera skor där resten är bra men hälen är stenhård. Fungerar super.

Efteråt när skon fortfarande är fuktig tar jag och går ett par varv. Rekomenderar dock inte dubbla sockar, skorna blir för stora för mig då men det är ju olika. Kan dock vara bra att veta om.

Blöt skorna och ta till en hammare...

Brukar banka hälen på flera skor där resten är bra men hälen är stenhård. Fungerar super.

Efteråt när skon fortfarande är fuktig tar jag och går ett par varv. Rekomenderar dock inte dubbla sockar, skorna blir för stora för mig då men det är ju olika. Kan dock vara bra att veta om.

Ok. Det låter drastiskt, men det kanske är vad som måste till. Nu måste min häl läka först för den ena är bara ett stort sår. (har gått omkring i strumplästen på jobbet hela dagen)

Gnid in ättika i hälpartiet på skon.
Använd försvarets hudsalva och skoskavs plåster fr apoteket

QQ

Gnid in ättika i hälpartiet på skon.
Använd försvarets hudsalva och skoskavs plåster fr apoteket

QQ

Jag har satt på Compeed på båda hälarna, men den ena är så sårig att det är svårt att ha skor ändå.
Ättika, på vilket vis är det bra? Gör det skon mjukare eller?

jag skulle köpa nya bättre skor, ridskor ska va bekväma.

Ja det håller jag med om, men ett par nya till har jag inte råd med nu. Mina första läderridstövlar var också stenhårda i början. De blev ursköna efter ett tag, men det tog nog ett år att gå in dem ordentligt. Jag hoppas de här ska bli sköna också bara de blir ingådda. De sitter väldigt skönt på foten i övrigt. Bara att de är väldigt hårda precis vid hälen.

Ättika kan göra lädret skörare. Har varit med om ett par läderskor som var behandlade med det. Lädret smulade sig när det blev äldre (hm, 18år iofs). Mekaniskt mjukgörande sliter mindre och påverkar inte läderkvaliten.

Tycker jag ska tilläggas.

Jag försökte blöta dem. dvs spolade vatten på dem, men eftersom jag dränkt dem i läderfett tog de inte åt sig vattnet öht. (ättika skippar jag. Det låter inget vidare) Jag bankade ett tag på hälen med hammare. (min käre sambo kom in och sa "inte för att mycket du gör förvånar mig längre men vad håller du på med??") :laugh:
Mitt på hälen sitter en liten pigg eller vad jag ska säga. Vet inte om det är för att en ev sporre ska vila där. Just där verkar de vara som hårdast och där var det svårt att banka. Jag tror mina obefintliga vrister spökar också för min häl glider lite upp och ner i skon när jag går.
Jag fortsätter väl att banka med hammaren och försöker gå i dem inne en liten stund varje dag. Det ska gå.

Ah, du har hunnit fetta in dem. Ja då är det svårare...

Om du provar med hammaren och lägger hälen på ett halvmjukt (sviktar lite sas) underlag. Skon står liksom upp på hälkanten. Så kan du försöka att nå hälsporre grejen innifrån. Det kanske kan hjälpa?

Det fattar jag inte riktigt hur det ska gå till, men jag kan ju alltid försöka. Kommer nog inte åt att banka något då. Men jag fortsätter banka på utsidan och försöker gå en liten stund emellanåt. (Min ena häl är långtifrån läkt än)

Nu börjar det ordna upp sig med skorna. :laugh:Jag provade för några dagar sen hur de var att rida med. Bytte till de nya precis när jag skulle sitta upp. De var sköna att rida med. (och det är ju vad de i huvudsak ska användas till) Bytte igen efteråt, men nu har jag gått i dem en stund efter ridning ett par dagar och det går bra det med. Snart är de nog ingådda ordentligt. Skönt.

Vad skönt!

Jag brukar göra såhär:
1. På med skorna, ha dem en stund inomhus
2. Gå i blött gräs och sen rida så de hinner torka
3. Smörja med nåt som gör dem mjukare, på med dem igen så de torkar

Sen är de jättesköna faktiskt!

Efter att ha ridit i dem några gånger så kan jag nu gå i dem hur mycket som helst. Var ute på långpromenad häromdagen och sprang dessutom en hel del. Nu är de jättesköna.:laugh:

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 549
Senast: Tuggben
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 657
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 360
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Nu får jag leta långt bortom allmänt vetande, så vart bättre än på Buke? :) Jag tror att det har diskuterats tidigare här av mig men i...
2
Svar
27
· Visningar
3 091
Senast: Aliche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka