stengalla, hovböld?

Rosen

Trådstartare
Hur länge kan en häst visa hälta om den fått en stengalla? Får hästen förstärkt digitalpuls vid stengalla? Borde inte hästen rätt snabbt bli haltfri om den har den diagnosen?
Om hältan är så att hästen från att ha varit nästan blockhalt blir halt endast i trav eller på stenigt underlag efter ca sex dagar. Är det då verkligen möjligt att det är en stengalla?? Är det någon som har några erfarenheter av det?

Sv: stengalla, hovböld?

typiskt för hovböld är att den blir sämre och sämre ju längre det går- tills den öppnar sig. (Hästen är väldigt halt de första stegen men går bättre efter några steg. Blir väldigt halt om den får stå stilla en stund igen.) Men ja, de kan få förhöjd puls och även svullnad i nedre delen av benet.

Hälta som blir bättre och bättre dag efter dag låter inte som hovböld.

Hovböldshälta behöver inte vara som du beskriver den. Det är vanligt det är så ja, men beroende på hur/var bölden ligger, så kan hovböldshälta 'komma och gå' också. Dels beroende på underlag, men även beroende på dagsform.

Donnan här var ju 'till och från halt', några steg här och där halt - ohalt - synbart halt - ohalt nästa dag - något steg här och där en annan dag osv. Sen blev hon tvärhalt, och det var samtidigt som bölden brast i tån. En djup böld, kom ändå uppifrån kötthoven och hade gottat sig lääänge och ätit sig 'genom' hoven.

Så ibland är de lömska.

Hovböldshälta behöver inte vara som du beskriver den. Det är vanligt det är så ja, men beroende på hur/var bölden ligger, så kan hovböldshälta 'komma och gå' också. Dels beroende på underlag, men även beroende på dagsform.

Donnan här var ju 'till och från halt', några steg här och där halt - ohalt - synbart halt - ohalt nästa dag - något steg här och där en annan dag osv. Sen blev hon tvärhalt, och det var samtidigt som bölden brast i tån. En djup böld, kom ändå uppifrån kötthoven och hade gottat sig lääänge och ätit sig 'genom' hoven.

Så ibland är de lömska.

hur länge hade din häst den bölden?

Min häst hade exakt det du beskriver i våras. Han hade sannolikt trampat hårt på en sten i hagen (de busade rätt mycket) och var nästan blockhalt en dag när jag tog in honom. Hittade en punkt under sulan där han reagerade när jag klämde med fingrarna. Ringde hovslagaren som bad mig avvakta någon/några dagar. Blev klart bättre, men haltade fortfarande efter några dagar, ringde hovis igen och beskrev läget. Svaret blev att vänta ytterligare några dagar, men ringa om det blev sämre. Efter 7-8 dagar var hästen ohalt.

Tidigare har min häst också haft hovböld, och hade då en hälta som kom och gick. Från ohalt till blockhalt över en natt, och så ohalt igen nästa dag..... Och så höll det på tills bölden så småningom "läkte ut" själv (skar alltså aldrig upp den). Någon månad senare kom den fram (som ett torkat, blodigt hålrum) vid verkning.

Vad alla pratar om hovböld ? Det är inte detsamma som stengalla. En stengalla kan man förklara närmast som blåmärke. En häst har sällan obehag av en stengalla. Däremot kan det uppkomma infektioner om det också handlar om krosskada i läderhuden. Då uppstår givetvis komplikationer. Så svar ja, en stengalla kan göra hästen ganska halt om komplikationer i form av infektion tillstöter.

Idag är det precis en vecka sedan han blev blockhalt efter en ridtur i skritt. Det enda som hände då var att han trampade på en sten och haltade till och vi red vidare. När vi kom tillbaka till stallet så ville han inte stödja på hoven. Vilade mest på tån. Nästa morgon kunde han nästan inte gå ut från boxen. Bultande puls och lite värme. Veterinär som kom ut till stallet kände med visitertång och han hade en öm punkt under sulan. Han fick gå ut i hagen ensam och för natten skulle det läggas vårvärmande jodopaxomslag. Jag gjorde det fram till idag och det har stadigt blivit bättre med hältan. Idag hade han ingen puls längre och ömmade inte för tryck. Ingen böld har visat sig men han är haltfri. Veterinär trodde att om 2 - 3 skoningar skulle det komma fram var blödningen varit. Vi får väl se om det kommer att visa sig. Det känns i alla fall bra att han mår bra nu. Idag helt haltfri och visade inga smärtor från sulan. :bump:

hur länge hade din häst den bölden?

Minst 1 månad, kan ha funnits längre med..

Kort resume:

Köptes i nov 2006. Fbl, skodd med vanliga ridhästskor. Plattfot men inte värsta sorten. Ingte sulöm med skor.

I början på december satte jag efter att ha funderat fram och tillbaka på huf grups (snösulor). Just plattfotade hästar kan ju reagera på Hufgripsen och ömma för de trycker på sulan, men vi beslöt oss för att prova, och det gick utmärkt.

hade en tappsko på ena fram på vintern, fick gå barfota ett par dagarm var packad snö och var lite öm men det lilla. Jag minns tyvärr inte (ska se om jag kan kolla upp) och det var samma fot som hons en fick bölden på.

På våren,i slutet av mars, så plockade vi bort huf gripsen. När skoningen var klar och hon skulle släppas ut så var hon ETT steg blockhalt. Både jag och hovis ryckte till och tittade på varandra och tyckte 'såg du det där??'. Hästen helt ren efteråt, var bara ett steg. Vi tänkte att vi måste inbillat oss.

Det hade vi dock inte, utan närmast efter skoningen hade hon himla skum 'till och från' hälta. Tvärhalt ETT steg här och var, sen ren. Sämre på mjukt underlag än hårt. Ingen värme eller liknande.

Jag ringde hovis som skulle komma några dagar senare. Samma morgon som han ska komma var hon TVÄRHALT BF, såg ut som höggradigt fånganfall ungefär rörelse och smärtmässigt.

Hovis konstaterade att hon var REJÄLT sulöm BF, huf gripsen hade nött 'spår' i sulan där de legat emot, och tunnat ut den. Vi trodde det var det hon reagerade på, kollade nog efter böld men inte minsta teckan på böld. Hon fick hela sulor BF.

Rörde sig omedelbart mkt bättre, och var ohalt dagen efter, dock värme och puls BF.

Fortsatte vara ohalt, slutade pulsa men fortfarande lite ljummen i BF. Reds som vanligt och inte minsta hälta varken i hage eller under ridning, oavsett underlag. Finemang tyckte vi, då var det 'bara' sulömhet som huf gripsen orsakat då.

I slutet på april så är hon plötsligt tvärhalt på HF. Jag skulle med andra stoet till klinik och kunde inte göra så mkt mer åt det än att konstatera att hon var rejält halt, och pulsade och var VARM i den hoven. Tänkte det kunde kommit lera innanför sulan kanske. Ringde hovis och fick en tid hos honom samma em. Dock så klinikbesöket med andra stoet slutade med en tom transport hem, så jag var tvungen att flytta hovisbesöket (jag var inte i bilkörarskick). Fick tid några dagar senare.

Dagen efter var damen nästan ohalt, bara en svaaag markering i trav, men ytterligare en dag senare tvärhalt igen. Det var samma dag som hovisbesöket.

Plockade av sulan på ohalta benet först, och konstaterade att det var ett helvetes stråltryck från plastsulan då strålarna växt som fan. Kanske kunde vara det?

Sen plockade vi av sulan på HF och där hade hovbölden från helvetet brustit i tån. Litet pyttehål, men när hovis började karva så uppdagades omfattningen. Det var inte bara en STOOOR böld, utan den var DJUP med, ändå upp i kötthoven. Stanken var obeskrivlig kan jag meddela, varet som kom ut luktade inte direkt rosor.. Låg väldigt nära hovväggen med. Blev iaf uppverkad, urspolad och gipsad.

Sen dess har hon inte haft minsta 'till och från' hälta eller liknande. Och det vara ntagligen bölden som spökade mestadels av tiden, men 'hjälptes' av att vi slog på hela sulor, och kunde då ligga och gotta sig och gona sig ifred ett tag..

Min ena häst har två gånger fått en stengalla som efter en tid utvecklats till en hovböld.

Bägge gångerna har det varit en väldigt seg procedur som sammanlagt varat ungefär 4v från första halta dagen fram till hovbölden spruckit/skurits upp.

I början av perioden har hästen varit ganska konstant halt för att sedan efter 2-3 v komma och gå lite mer samt riktigt rejält blockhalt vissa dagar (=då säker på att det blivit hovböld).

Men denna hästen har väldigt känsliga sulor då hon haft fång för ett par år sedan.

Andra hästen har tex haft en mkt rejäl stengalla med både märke och blånad i sulan utan att vara det minsta halt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
17
· Visningar
1 477
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 946
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka