Stenätande hund

aemaria

Trådstartare
Jag skulle behöva lite råd i ett dilemma.
Vi har en tax, unghund och blivande jakthund som har den väldigt dåliga ovanan att äta sten. Detta blev plågsamt tydligt förrförra helgen då han blev akut sjuk och fick bukoperereras. Veterinären plockade ut en riktigt stor sten ur magsäcken och det låg även tre mindre stenar längre bak som sen kom ut den naturliga vägen.

Har någon hund som äter sten och vad har ni i sådant fall gjort för att råda bot på det? Det är ju väldigt svårt att hålla koll på hunden varenda sekund och vi fasar inför sommaren då det kommer vara sten överallt!

//Åsa

Sv: Stenätande hund

Munkorg på vid promenaderna och aldrig lämna hunden utan uppsikt i trädgård/rastgård.

Ett tips kan också vara att kolla upp hundens hals och mage/tarm då stenätning kan vara ett symtom på både hals-irritation och mag/tarm-rubbningar.

/Swat

När min ungherre var valp var småsten det enda han med förtjusning åt. Han ratade maten för att få komma ut och äta sten. Det var inget fel på honom.
Han sprang in under huset där ingen kunde komma åt honom.
Så vad jag gjorde var att ha honom under ständig uppsikt när han var lös ute på tomten. Jag kommer inte ihåg när ovanan växte bort, men det gjorde den.

Det är min stora skräck att min whippet (7 mån) ska stoppa i sig något som kräver buköppning. :crazy: Hon stoppar allt som hon hittar på gatan i munnen, tuggummin, muttrar, stenar, pinnar, etc. Oftast spottar hon ut det eller så lyckas jag få ut det ur hennes mun. Pinnar är nästan värst, dem äter hon upp. Jag hittar ofta bitar av träpinne i bajset, en gång en så pass lång bit som fyra centimeter.

Swat: Kan min hunds överdrivna pinnätande vara symptom på mag-/tarmproblem kanske? Hon har haft problem med magen tidigare (lös mage och ständigt hungrig), men jag upplever att det försvann när jag började med färskfoder.

Ibland - i mina mest uppgivna stunder - tänker jag att hundar aldrig skulle ha överlevt som art om det inte vore för att människor höll koll på dem.:grin:

Min terrier var likadan när hon var liten och det har växt bort. Sten åt hon inte men gärna fimpar mm. Fast pinnr är fortfarande gott.

Hade en hund tididgare som åt sten, och jag såg det aldrig, det var något han höll på med i stallet misstänker jag, för det var där jag hade lite sämre koll på honom, är man ute och går så ser man mer.

Han blev akut dålig en dag och på röntgen syntes stenar i magen. Han behövdes inte öppnas, men fick kräkas upp dom, och han blev aldrig riktigt bra i magen efter det.

Men vi fick honom att sluta äta sten, vi hade munkorg på honom i ca 1 vecka när vi var i stallet, sen la han av!
Vet inte om han åt av tristess i stallet eller vad det berodde på.

Så testa med munkorg, med lite tur så kanske den fula ovanan försvinner snabbt!

Liknande trådar

Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 357
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Min hund (min bebis) har, enligt mig själv och min sambo, börjat uppträda väldigt konstigt. Jag har vanligtvis världens coolaste...
Svar
8
· Visningar
1 292
Senast: ch791022
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 370
Senast: Enya
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 009
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10