Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Naturen? Det är någon annans mark. Någon äger den naturen. Det är inte så att allting som finns i naturen är tillgängligt för de som inte äger den. Allemansrätten ger dig rätt att plocka bär och kottar, men knappast ta med dig plantor, sten, och annat som råkar finnas på vad du kallar för naturen.Om man ska ha ett par mindre stenar att stötta upp en rabatt med lr liknande så känns det ju rätt onödigt att behöva betala för det när man kan hitta det i naturen. Att det skulle vara otillåtet skulle jag inte ens ha i åtanke.
Naturen? Det är någon annans mark. Någon äger den naturen. Det är inte så att allting som finns i naturen är tillgängligt för de som inte äger den. Allemansrätten ger dig rätt att plocka bär och kottar, men knappast ta med dig plantor, sten, och annat som råkar finnas på vad du kallar för naturen.
Det är ju någon annans mark! Som de betalat för och som de betalar för att underhålla såpass bra att du faktiskt kan röra dig och ta dig fram där. Naturen kommer inte gratis!!
Du måste ju fråga markägaren. Lantmäteriet vet vem som är markägare. Normalt sett räcker det med att skicka koordinaterna till Lantmäteriet så berättar de för dig vem som äger marken du står på.Men vem äger ett fjäll??
OM jag skulle vilja sno en sten uppe på Stekenjokkplatån, vem ska jag i så fall fråga?
Det känns konstigt att fråga samebyn om lov, även om dom brukar delar av fjället.
Och länsstyrelsen skulle nog inte bry sig?
Brottsbalken 12:2 säger:OM jag skulle vilja begå ett lagbrott känns det inte som stenstöld är en bra ide`
Och nästa fråga, vad är straffet?
Vilken lag menar du att det skulle vara? Mig veterligen finns det inga sådana lagar.De finns massor av lagar, som inte har någon praktisk betydelse, dom bara finns.
Du måste ju fråga markägaren. Lantmäteriet vet vem som är markägare. Normalt sett räcker det med att skicka koordinaterna till Lantmäteriet så berättar de för dig vem som äger marken du står på.
Brottsbalken 12:2 säger:
Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant, som ej är berett till bruk, dömes för åverkan, om brottet med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa.
Sen finns det kanske ingen åklagare som faktiskt hade tagit upp fallet, ifall det var av ringa värde. Men det innebär ju inte att markägaren inte kan stämma dig civilrättsligt för värdet på den egendomen du tagit.
Vilken lag menar du att det skulle vara? Mig veterligen finns det inga sådana lagar.
Fast sunt förnuft torde vara att inte ta saker som inte är dina utan lov. Plättlätt.Kan inte sunt förnuft få råda?
Men vem äger ett fjäll??
OM jag skulle vilja sno en sten uppe på Stekenjokkplatån, vem ska jag i så fall fråga?
så känns det ju rätt onödigt att behöva betala för det när man kan hitta det i naturen.
Fast det är ju en himla massa saker man kan hitta ute i naturen? Bilar, hästar, nåns tvätt som hänger på tork, en båtbrygga?
*förundras massor*
Kan inte sunt förnuft få råda? så att man fattar att en sten inne i någons trädgård, eller i en anläggninig, eller på annat sätt tydligt syns att stenen har ett värde för ägaren. Där tar man inte sten, Plätt lätt.
Däremot en fin sten vid den sjö, inne i skogen, eller där det inte ser ut som om att någon "äger" den. Där kan man väl få ta enstaka stenar?
Under stenen kanske det bor fridlysta och sällsynta insekter?
Man kan ringa ett stenbrott/grustag och fråga om man får köpa sten, vissa såna låter privatpersoner få några stenar om man frågar snällt.
Att snatta ett linne från HM sabbar inte hela HM's ekonomi heller. Men det är fortfarande inte rätt.Jag tycker nog ändå att sunt förnuft får råda. En sten hit eller dit sabbar inte den biologiska mångfalden, Att man sedan inte plockar på sig hela grustag i fickan är väl självklart.
Gud så skönt, då slipper jag polisanmäla systerdottern som brukar ta med sig lite stenar och skit in från promenadernamen vad gäller diskussion om enstaka stenar så kan man faktiskt läsa på Naturvårdsverket att enstaka (små) stenar kan plockas med utan problem [...]
Gud så skönt, då slipper jag polisanmäla systerdottern som brukar ta med sig lite stenar och skit in från promenaderna