Sv: Stenar

Nu var det ju inte meningen att det skulle bli en stor diskution av min lilla fråga, men det kan ju lätt bli så här på buke..

Jag har iallafall fått svar på min fråga så tack för det! :)

Om man ska ha ett par mindre stenar att stötta upp en rabatt med lr liknande så känns det ju rätt onödigt att behöva betala för det när man kan hitta det i naturen. Att det skulle vara otillåtet skulle jag inte ens ha i åtanke.
Naturen? Det är någon annans mark. Någon äger den naturen. Det är inte så att allting som finns i naturen är tillgängligt för de som inte äger den. Allemansrätten ger dig rätt att plocka bär och kottar, men knappast ta med dig plantor, sten, och annat som råkar finnas på vad du kallar för naturen.

Det är ju någon annans mark! Som de betalat för och som de betalar för att underhålla såpass bra att du faktiskt kan röra dig och ta dig fram där. Naturen kommer inte gratis!!

*knapp lån*

Har någon åkt dit för att dom plockat enstaka stenar på en "allmänning"??
Här har vi oändliga mil fjäll, och jag vet många som tagit med en vacker sten som souvernir här i från.
På kyrkogården finns ett antal egenhändigt plockade stenar till gravstenar. Stenar hämtade från någon plats som betytt mycket för den döda.
Är det straffbart alltså?
Vad kan straffet i så fall bli?

Jag tänker nog också att vatten är gratis:o Även om vi betalade dyrt för vårt djupborrade brunn.
Men de betyder nog mest att jag inte lägger pengar på att köpa vatten på flaska, Ett tanke fel, för givetvis vet vi alla att vatten kostar.
De är så lätt att uttrycka sig slarvigt, och här på buke märks det direkt:crazy:

*Jenny*

Som många skriver, frågar man en lantbrukare som bor där det är sten i åkern så brukar man kunna få ta sten i samband med att de själva håller på med att bereda inför ny skörd och själva samlar ihop stenen från åkern. Eller om de slängt upp i nån hög nånstans. I varje fall om det rör sig om mindre mängder och inte flera ton.

Däremot får de inte låta en ta sten ur stenmurar för de är skyddade.

Sen tror jag nog att ingen markägare blir sur om nån tar med sig nån enstaka mindre sten om det inte är så att området är naturskyddat på något vis. MEN det ÄR artigt att fråga och de flesta markägare UPPSKATTAR verkligen folk som frågar först innan de hittar på en massa. Däremot ska man inte ta stenar med fossiler i okynnes för tillslut utarmar man fyndlokalerna.

Men det är stenar vi pratar om, herregud. Att man river ut växter eller liknande är ju en helt annan sak då de kan vara planterade. Jag kan garantera att du inte ens skulle märka om jag kom och plockade ett par stenar på din mark.
Och om man nu blir upprörd av det tycker jag nog man bör skaffa sig ett roligare liv.

Att det nu ÄR otillåtet är en helt annan sak, min poäng var att jag förstår fullt att man undrar om man får och varför man tycker det är konstigt att betala för "en sten".

Naturen? Det är någon annans mark. Någon äger den naturen. Det är inte så att allting som finns i naturen är tillgängligt för de som inte äger den. Allemansrätten ger dig rätt att plocka bär och kottar, men knappast ta med dig plantor, sten, och annat som råkar finnas på vad du kallar för naturen.

Det är ju någon annans mark! Som de betalat för och som de betalar för att underhålla såpass bra att du faktiskt kan röra dig och ta dig fram där. Naturen kommer inte gratis!!

Men vem äger ett fjäll??
OM jag skulle vilja sno en sten uppe på Stekenjokkplatån, vem ska jag i så fall fråga?
Det känns konstigt att fråga samebyn om lov, även om dom brukar delar av fjället.
Och länsstyrelsen skulle nog inte bry sig?
OM jag skulle vilja begå ett lagbrott känns det inte som stenstöld är en bra ide`:angel:
Och nästa fråga, vad är straffet?
De finns massor av lagar, som inte har någon praktisk betydelse, dom bara finns.
Här skulle jag nog skratta om någon knackade på och ville "få en sten"
Jag skrattar också åt tanter med kjol som kryper på fyromfot i diket och fotograferar blommor:angel:
Däremot skrattar jag inte åt fågelskådare, som kommer ända upp på gräsmattan för att spana efter fåglar:crazy:
Dom kan kännas lite närgångna faktiskt.

* Jenny *

Men vem äger ett fjäll??
OM jag skulle vilja sno en sten uppe på Stekenjokkplatån, vem ska jag i så fall fråga?
Det känns konstigt att fråga samebyn om lov, även om dom brukar delar av fjället.
Och länsstyrelsen skulle nog inte bry sig?
Du måste ju fråga markägaren. Lantmäteriet vet vem som är markägare. Normalt sett räcker det med att skicka koordinaterna till Lantmäteriet så berättar de för dig vem som äger marken du står på.

OM jag skulle vilja begå ett lagbrott känns det inte som stenstöld är en bra ide`:angel:
Och nästa fråga, vad är straffet?
Brottsbalken 12:2 säger:
Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant, som ej är berett till bruk, dömes för åverkan, om brottet med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa.

Sen finns det kanske ingen åklagare som faktiskt hade tagit upp fallet, ifall det var av ringa värde. Men det innebär ju inte att markägaren inte kan stämma dig civilrättsligt för värdet på den egendomen du tagit.

De finns massor av lagar, som inte har någon praktisk betydelse, dom bara finns.
Vilken lag menar du att det skulle vara? Mig veterligen finns det inga sådana lagar.

Du måste ju fråga markägaren. Lantmäteriet vet vem som är markägare. Normalt sett räcker det med att skicka koordinaterna till Lantmäteriet så berättar de för dig vem som äger marken du står på.

Brottsbalken 12:2 säger:
Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant, som ej är berett till bruk, dömes för åverkan, om brottet med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa.

Sen finns det kanske ingen åklagare som faktiskt hade tagit upp fallet, ifall det var av ringa värde. Men det innebär ju inte att markägaren inte kan stämma dig civilrättsligt för värdet på den egendomen du tagit.

Vilken lag menar du att det skulle vara? Mig veterligen finns det inga sådana lagar.

Tex den här lagen... Om inget straffvärde finns, är det ju en lag som är "onödig" Eller att barn ska ha cykelhjälm, men dom är inte straffmyndiga...

Men staten äger fjällen. Alltså ska jag ringa "staten" Och uppge kordinater??
Vem vet vilket telefonnummer "staten" har, när man står på fjället och har hittat en fin sten, som skulle passa bra i rabatten utanför ytterdörren?

Om det är en "byaskog"? ska styrelsen i så fall ha styrelsemöte, om en förfrågan att någon vill plocka med sig enstaka stenar på marken?

Kan inte sunt förnuft få råda? så att man fattar att en sten inne i någons trädgård, eller i en anläggninig, eller på annat sätt tydligt syns att stenen har ett värde för ägaren. Där tar man inte sten, Plätt lätt.
Däremot en fin sten vid den sjö, inne i skogen, eller där det inte ser ut som om att någon "äger" den. Där kan man väl få ta enstaka stenar?

Allemansrätten får inte missbrukas, men jag hoppas ändå att den blir kvar. De skulle vara tragiskt om man bara kunde vistas på "sina egna" marker. Vad många människor som då aldrig skulle komma ut i naturen.

Men jag som inte är stensamlare berörs ju inte ens av detta;)
Jag har hur mycket sten som helst på min mark, och delar gärna med mej!:bump:

* Jenny *

Kan inte sunt förnuft få råda?
Fast sunt förnuft torde vara att inte ta saker som inte är dina utan lov. Plättlätt.

Det är inte så att naturen är tillgänglig för alla, även om ni faktiskt vill tro det. Det finns markägare som aktivt försöker få allemansrätten avlegaliserad. Ett av argumenten är att det är dyrt med all skadegörelse som vi andra tillför deras egendom. Ett argument som är av vikt och som inte går att argumentera bort med andra vettiga argument, för det finns liksom inga.

Nu är kanske sten inte skadegörelse, men det är fortfarande så att vi ska värna om den utvidgade allemansrätten som vi har i Sverige. Den är unik och det är någonting att bevara. Därför är det extra viktigt att vi som inte äger marken är försiktiga och faktiskt respekterar att andra människor äger marken och betalar för att den ska skötas så att vi kan utnyttja den!!

Hälften av all skog ägs av privatpersoner. Ytterligare 25% ägs av aktiebolag, som ägs av privatpersoner. 25% ägs av staten. Om du befinner dig på de 25% som staten äger tycker jag att det är okej att plocka stenar, men står man på resterande 75% av Sveriges skogar ska man låta bli. En dag kommer lobbyisterna att vinna - åt fel håll. Speciellt nu när det är problem med bärplockarna etc. Allemansrätten är redan granskad flera gånger och åtstramningar har gjorts!

Men vem äger ett fjäll??

Du ska såklart fråga markägaren. Ingemansland är väldigt sällsynta i Sverige.

Att det sedan i praktiken blir väldigt löjligt att ringa upp kommunen eller något statligt verk för att fråga om man får plocka en liten sten från marken är en sak. Men det går inte att skriva lagen som att "du kan strunta i lagen om du tycker att det verkar löjligt".

Även jag faschineras över att folk tror att vatten är gratis och att det finns mark som ingen äger. Och då framför allt inte här på Buke utan mest varje dag på jobbet.

Aj då, alla gånger det råkar komma med lite gräs när jag plockar hundbajs.... Det får bli skärpning på mig! :eek:

Fast det är ju en himla massa saker man kan hitta ute i naturen? Bilar, hästar, nåns tvätt som hänger på tork, en båtbrygga?

*förundras massor*

Men snälla.....

Vi snackar stenar!! Jag förstår hur du tänker men man kan inte jämföra stenar i nåns skog med bilar och hästar!

Kan inte sunt förnuft få råda? så att man fattar att en sten inne i någons trädgård, eller i en anläggninig, eller på annat sätt tydligt syns att stenen har ett värde för ägaren. Där tar man inte sten, Plätt lätt.
Däremot en fin sten vid den sjö, inne i skogen, eller där det inte ser ut som om att någon "äger" den. Där kan man väl få ta enstaka stenar?

Under stenen kanske det bor fridlysta och sällsynta insekter?

Man kan ringa ett stenbrott/grustag och fråga om man får köpa sten, vissa såna låter privatpersoner få några stenar om man frågar snällt.

Under stenen kanske det bor fridlysta och sällsynta insekter?

Man kan ringa ett stenbrott/grustag och fråga om man får köpa sten, vissa såna låter privatpersoner få några stenar om man frågar snällt.

Så när jag vandrar runt i naturen får jag inte snubbla på en sten? För vem vet vad som bor därunder:crazy:
Dom fridlysta och sällsynta insekter som EVENTUELLT bor under den sten jag och mina stora fötter snubblar på får nog vackert tåla att jag OCKSÅ finns i naturen:angel:
Tänk vilka bekymmer älgen får, om han inte får snubbla på stenar, Någon sten kan ju rulla iväg, och (hemska tanke) hamna i en bäck. Och då dör den sällsynta osynliga filur som bott under stenen:cry:

Jag tycker nog ändå att sunt förnuft får råda. En sten hit eller dit sabbar inte den biologiska mångfalden, Att man sedan inte plockar på sig hela grustag i fickan är väl självklart.

*Jenny* Med stenar i överflöd! kom och plocka!:cry:

Jag tycker nog ändå att sunt förnuft får råda. En sten hit eller dit sabbar inte den biologiska mångfalden, Att man sedan inte plockar på sig hela grustag i fickan är väl självklart.
Att snatta ett linne från HM sabbar inte hela HM's ekonomi heller. Men det är fortfarande inte rätt.

Om du inte äger stenen får du inte ta med den. Plättlätt!

*delvis kl*

håller med om att stenar såklart inte är "gratis", även om allemansrätten nog ofta misstolkas som att man får ta och göra nästan vad man vill i "allas" natur, utan en tanke på att någon faktiskt äger marken. (observera, inte riktat mot någon specifik i tråden, utan diskussionen i allmänhet)

men vad gäller diskussion om enstaka stenar så kan man faktiskt läsa på Naturvårdsverket att enstaka (små) stenar kan plockas med utan problem, men om man börjar plocka sten i parti och minut istället för att köpa i ett stenbrott etc., så är det naturligtvis en helt annan sak.

men vad gäller diskussion om enstaka stenar så kan man faktiskt läsa på Naturvårdsverket att enstaka (små) stenar kan plockas med utan problem [...]
Gud så skönt, då slipper jag polisanmäla systerdottern som brukar ta med sig lite stenar och skit in från promenaderna ;)

:eek:
Menar du att du när en liten minibrottsling och vandal??! För "brukar" låter ju faktiskt som något mer än bara enstaka stenar!

;)

Gud så skönt, då slipper jag polisanmäla systerdottern som brukar ta med sig lite stenar och skit in från promenaderna ;)

:rofl: Ja, vissa ungar är tokiga i sina stensamlingar. Hur många kilo har man inte burit genom åren. *Mamma, åååh vad vacker, den är alldeles grå* typ.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 157
Senast: Lyan
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar