lisa412

Trådstartare
Jag behöver sten till min trädgård och tycker det känns lite galet att behöva betala för det, ungefär som att köpa vatten.

Men jag blir lite osäker på om man får plocka med sig stenar från stränder, skog, vars man nu kan hitta sten?

Sv: Stenar

Kolla med bönder som har åkermark! Ofta rensar man fälten från sten, och jag skulle tro att många blir bara glada om de blir av med det gratis.

Enstaka mindre stenar får man nog ta med sig om det inte är ett särskilt skyddat område, men inte stenar till en trädgård. Däremot där det finns sten och åkermark finns det också lantbrukare som säkert ger dig hur mycket sten du vill gratis bara du frågar först.

Bor du i min närhet kan du få så mycket sten att du kan göra en stenmur runt trädgården :D
Som dom andra sa ,vi bönder har massor med sten och delar gärna med oss.

Senast ändrad:

Nix, inte tillåtet utan lov.
---
Är det tillåtet att ta med sten hem från skogen eller stranden?

Nej, det är inte tillåtet att plocka sten från naturen, det står i brottsbalken kapitel 12 §  2. Lagen omfattar bland annat ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda från växande eller vindfällda träd, men också sten, grus och torv. Fråga markägaren om lov innan du plockar med dig något hem.
---
http://www.alltomtradgard.se/artiklar/2010/10-stensakra-svar-om-sten/index.xml

På ett par stränder har jag t o m varit med om att det suttit anslag att man inte får plocka sten och/eller ta med sig sand.

Tycker jag också lät knäppt! Å andra sidan brukar jag inte ta med mig kåda hem från något slags träd, så det berör väl inte mig ändå :p

Jag behöver sten till min trädgård och tycker det känns lite galet att behöva betala för det, ungefär som att köpa vatten.
Men vilken konstig kommentar...?? Alla vi som inte har egen brunn betalar för vårt vatten. Det är inte så att vatten kommer gratis!

Fast jag gör nog faktiskt inte det...

Vi har precis fått hem ett rejält lass sten för att lägga ut, och varken stenen eller transporten var gratis.

För att stenar känns lika självklart som vatten, det finns ju överallt. Man tänker inte på att det kostar/finns restriktioner om sådana saker. Jag gjorde det inte för jag hade ingen aning om detta med stenar. Så det var intressant med upplysningarna i tråden, det andra...

Jag borde egentligen inte bli förvånad, men blir det ändå. Är det verkligen så många som tror att allt är gratis? Att det bara är att ta för sig av vad som finns utanför dörren?

Sedan hästtiden vet jag ju att somliga tror att gräs är gratis, bete inte kostar något (staket och sådant står ju redan där), att vatten finns under marken och att brunnsborrare jobbar ideellt. Men ändå...

Det är inget att förvånas över. Det man inte vet kan man inte ha kunskap om. Jag har redan frågat tre pers och de är människor vana att vara ute i skog och mark. Ingen hade en aning om detta med stenar, men anade att det fanns ngt iom min fråga. Och det blir inte bättre att vara nedlåtande över folks okunskap det gör de inte vänligare inställd till information eller diskussioner runt ämnet (lr andra).

Omgivning? Nej jag upplever dig som sådan. Och jag tycker det är väldigt synd när du faktiskt har mkt kunskap om många saker väljer att förmedla dom på ett sådant sätt. Inte bara här gentemot mig. Och ja, det är min åsikt.

Jag klipper in en högst aktuell text med webadress som direkt ger svaret på ursprungsfrågan. Jag har svårt att förstå en (rätt oklar) jämförelse - och då är jag nedlåtande?

Jo, tack för mig du.

Här i småland betalar folk nog dig för att komma och hämta stenen :). Här är sten=gratis, rent vatten kostar (fast du kan få regnvatten gratis transporterat med närmaste bäck rakt ned i din källare om du vill ;) ). Det är en fråga om tillgång och efterfrågan.

*KL*
Till ts, lämpligast är som de flesta andra har skrivit att bara fråga någon som har sten på sin tomt eller på sin mark som du kan få ta.

Fast så himla konstig är väl ändå inte frågeställningen?
Vatten i sig kostar ingenting, det är reningen och arbetskraften som kostar.

Om man ska ha ett par mindre stenar att stötta upp en rabatt med lr liknande så känns det ju rätt onödigt att behöva betala för det när man kan hitta det i naturen. Att det skulle vara otillåtet skulle jag inte ens ha i åtanke.
Är ju ungefär som att man måste betala för att fylla en flaska vatten ur ån när man är ute och vandrar.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
476
Senast: tanten
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 157
Senast: Lyan
·
Trädgård & Växter Funderade först på att ställa frågan i trädgårds tråden men tänkte det blir smidigare med en egen liten tråd ☺️ Jag har ett litet...
2
Svar
26
· Visningar
1 224
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar