Stelt bakben

R

Rambolina

Hoppas att kunna få några vettiga synpunkter av er bukefalister:D
En häst i stallet som är otroligt smidig vid ridning etc, aldrig varit halt eller markerat det minsta vid böjprov har ett lustigt beteende med sitt ena bakben när man tex kratsar hovarna. H.b är han skitstel! Ungefär som om han inte vill böja upp det, han blir tung och nästan lite rakbent när man ska kratsa höger hov. Erfarenheter om detta? Min tidigare effarenhet säger att det oftast är tex båda bak som kan vara stela, det ena mer än det andra ibland men här är han så otroligt stel,rakbent. Är det en olat kanske bara, för han lägger verkligen HELA tyngden på den som lyfter:o Svårt att förklara men han vill inte böja in/under sig benet.

Sv: Stelt bakben

En häst i stallet som är otroligt smidig vid ridning etc, aldrig varit halt eller markerat det minsta vid böjprov har ett lustigt beteende med sitt ena bakben när man tex kratsar hovarna. H.b är han skitstel! Ungefär som om han inte vill böja upp det, han blir tung och nästan lite rakbent när man ska kratsa höger hov. Erfarenheter om detta? Min tidigare effarenhet säger att det oftast är tex båda bak som kan vara stela, det ena mer än det andra ibland men här är han så otroligt stel,rakbent. Är det en olat kanske bara, för han lägger verkligen HELA tyngden på den som lyfter:o Svårt att förklara men han vill inte böja in/under sig benet.

De gånger jag har sett hästar som gör så har det suttit i höft/bakknä men det kan vara en låsning i kors/länd elelr vad som helst. Stel muskel eller ngt.

Stelhet, ta ut någon massör eller kiropraktor?
Min valack kickar rätt mycket med sitt högra bakben och blir lätt stel, löses oftast med liniment eller noggrann stetching efter minst 20 min arbete

En häst i stallet som är otroligt smidig vid ridning etc, aldrig varit halt eller markerat det minsta vid böjprov har ett lustigt beteende med sitt ena bakben när man tex kratsar hovarna. H.b är han skitstel!.

Det låter som om han kan ha patellaupphakning, är det så att när väl benet kommer upp och blir böjt att den har svårt att sätta ner benet igen?

kan ju vara så att han är stel nånstans. Min häst var oxå tel och så förut tog då ut en equiterapeut och han hade en spänning i h.b knä, spänningen där försvann efter att ET varit där :D

Nja patella upphakning är det inte, det har jag träffat på alldeles för många hästar med så det kan jag nog stryka. Han har blivit betydligt bättre de senaste dagarna så jag antar att han kankse bara har sträck sig i hagen, ska avvakta ett par dagar annars får någon titta på honom!

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte riktigt varför jag skriver den här tråden. Behöver väl kanske bara få skriva av mig och höra andra erfarenheter. Igår när...
Svar
12
· Visningar
1 422
Hästvård Min femåring är stel i vänster bakben. Svårt att kratsa hoven vill inte riktigt böja benet. Rör sig stelt och "tappar" bakdelen på...
Svar
8
· Visningar
1 728
Senast: maria21965
·
Hästvård Ska ta ut veterinär i nästa vecka om inga mirakel händer över helgen. Hjälp mig gissa diagnosen så länge! 19-årig gubbe, tuppspatt i...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Boj
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 741
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka