"Stelopererad" häst

Michelly

Trådstartare
Hej! Har ett 'problem' med min ponny. Han har tidigare i våras/försomras haft problem med HB som lixom 'stelopererats' när han stått inne i box eller liknande. Har inte märkt några liknande symptom under sommaren, och har precis satts igång efter en sjukdom. Nu häromdagen såg jag igen att han lixom 'släpade' med sig bakbenet. Normalt körs han 4-6 dagar i veckan, detta upptäcktes när min lillasyster red honom. När hon gjorde många olika övningar för att få med bakbenen och få dem lite mer under sig började det släppa...:)

Hursomhelst så har det inte varit mer förens idag när jag stod och tittade på honom när hans medryttare skrittade fram honom. När hon sedan skrittade tillbaka till stallet gick jag bakom och kollade bakbenen och det ser lixom ut som att vänstar fram 'slängs in' under mer än det högra. PÅ RAKT SPÅR alltså.:crazy:

Han har förövrigt konstaterats vara ojämn i sidorna muskulärt och han har aldrig varit halt. Dessutom kanske jag ska tillägga att det enbart är jag och min lillasyster ser det. Så lite syns det lixom.




ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM LIKNANDE?:confused:
Vill inte ha några dryga kommentarer, då kan du lika gärna låta bli. (;
 
Senast ändrad:
Sv: "Stelopererad" häst

Om han verkar helt stel kanske han lider av patellaupphakning?
Ring din veterinär för utredning.
 
Sv: "Stelopererad" häst

Det kan vara en fästingrelaterad sjukdom, typ borrelia eller anaplasma. Det kan leda till stelhet, ledvärk och tillfälliga ojämnheter/hältor som går över snabbt. Hör med en veterinär, för det kan de lätt fixa med hjälp av blodprov!
 
Sv: "Stelopererad" häst

Jaa.. alltså, såklart en fästingsjukdom inte är möjlig. Känns baara konstigt att han har haft det isåfall sedan i våras. Han har dessutom inte haft feber/vinglat/ osv, som jag såg andra människors hästar gjort.

Det är lixom som om han inte lyfter bakbenen ordentligt. Vet inte hur jag ska förklara det. Kan det ''bara'' vara felaktig träning/brist på något/ 'lathet'? Som jag skrev är det enbart jag och min lillasyster som ser detta, så det syns alltså knappt alls. Och det försvinner efter uppvärmning..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 489
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 823
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp