Stelkramp och katter

Mischmasch

Trådstartare
Blev riven av ena katten i natt. Ett rejält rivmärke tvärs över ögonlocket och en liten rispa i mitten. Själva rivmärket är svullet och rött och det känns som en vagel i ögat. Har inte tänkt så mycket mer på det innan folk började dilla om stelkramp. Visst, det var 20 år sedan jag fick stelkramp sist men hur rädd behöver man vara egentligen?

Blev riven av ena katten i natt. Ett rejält rivmärke tvärs över ögonlocket och en liten rispa i mitten. Själva rivmärket är svullet och rött och det känns som en vagel i ögat. Har inte tänkt så mycket mer på det innan folk började dilla om stelkramp. Visst, det var 20 år sedan jag fick stelkramp sist men hur rädd behöver man vara egentligen?

Är det en utekatt?

Jag har blivit varnad för kattbett, att det då är viktigt med stelkrampsprutan och att hålla koll på ev infektion eftersom de har så mkt bakterier i munnen. Men rivmärken har jag inte hört så mkt om.

Ring 1177 och fråga.

Är det en utekatt?

Jag har blivit varnad för kattbett, att det då är viktigt med stelkrampsprutan och att hålla koll på ev infektion eftersom de har så mkt bakterier i munnen. Men rivmärken har jag inte hört så mkt om.

Ring 1177 och fråga.

Han går ut i rastgård med gräsmatta/jord och ibland smiter han ut små svängar.

Tycker ofta att 1177 tar det säkra före det osäkra och tycker man ska fara in lite väl lättvindigt. Finns ingen jourcentral här utan man får fara till akuten 3 mil bort och även om dom skulle säga att jag borde fara dit och få en spruta så känns det sådär. Tror jag avvaktar och ser vad som händer istället. Hade jag tänkt på det så hade jag ju kunnat fara förbi vanliga vårdcentralen på dagen :cautious:

Han går ut i rastgård med gräsmatta/jord och ibland smiter han ut små svängar.

Tycker ofta att 1177 tar det säkra före det osäkra och tycker man ska fara in lite väl lättvindigt. Finns ingen jourcentral här utan man får fara till akuten 3 mil bort och även om dom skulle säga att jag borde fara dit och få en spruta så känns det sådär. Tror jag avvaktar och ser vad som händer istället. Hade jag tänkt på det så hade jag ju kunnat fara förbi vanliga vårdcentralen på dagen :cautious:

Du måste ju iofs inte göra som de säger om du skulle rekommenderas att åka in. :) Men avvakta om det känns bäst.

Jag hade gissningsvis inte heller brytt mig om ett rivmärke, utöver att det är lite otäckt precis på ögonlocket. Inte ett roligt ställe att få en infektion. Så håll extra koll i alla fall.

När jag blev biten av min katt (rätt rejält) så fick jag ingen stelkramp spruta men fick äta medicin en stund. Så det är nog ingen fara

Jag blev svårt riven och biten av en utekatt. Akuten ville jag skulle komma in då kattbett är otrevliga saker.

Fick nån monsterantibioka (bredspektrum) men ingen stelkrampsspruta.
Fö blev det samma sak när jag skar mig rätt djupt under vattnet i ett akvarium. In, sy ihop, bredspektrumantibiotika men ingen stelkramp.

Jag blev riven i läppen åkte in för att få det tejpat... De ville dock ge mig penicillin förebyggande också iom att det var just utekatt.
Monsterpenicillin bredspektrum det med...
Vet inte hur nödvändigt penicillinet var men de tyckte ju det behövdes som sagt.

Stelkramp behöver du inte vara orolig för. Sprutan håller i 30 år. Men antibiotika skulle nog inte vara helt fel.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
951
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 827
Senast: Niceperson
·
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
7 129
Senast: kebabbert
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama