Z

zana

jag tror att jag tar hela sjokdomshistorian från det senaste året ifall det kan ha något med det att göra...

i september förra året började min totta gå på bogarna. jag tog, efter tränarens rekommendation ut en massör. massören hittade diverse spännaningar i hela kroppen, men främst i rumpan. hon var ute tre gånger och knådade fram till jul och mellan det masserade jag lite lätt ungefär varannan dag. under den tiden var vi bara ute och tog det lugnt i skogen (skritt och lätt trav /gallop okm hon kände sog avslappnad) det blev bra

en vecka innnan julafton kom hovslagaren ut och skodde med snowgrip (som hon har haft förr) efter ett par dagar började hon halta på höger fram, hovlagaren kom och tog bort snowgripen där, och hon blev bättre, men inte bra. hon haltade mer eller mindre i en månad (sulöm) hon fick vila ännu en månad innan vi började sätta igång henne pga utlandsresa.

började så smått att skritta. efter en vecka kom hovslagaren igen och skodde om. efter en vecka var hon blockhalt på vänster fram, låg bara i boxen och skakade =(. hovis ut och tog bort en hovböld, blev bra. efter en vecka ömmade hon på höger fram hovis ut igen, men gjorde inget. blev bra efter ett par dagar. (detta var i mars)

efter det har jag satt igång henne försiktigt och jag har hunnit med ett par träningar. hon har visat sitt gamla jag och gått jättebra. men för fyta veckor sedan när haltade hon ordentligt på vänster fram och höger bak... jag åkte bort dagen efter och kunde nte kolla henne på några dagar, men när jag kom hem var hon mest stel. kiroprakttorn kom ut (som vi hade planerat innan hältan och stelheten) enl honom såg hon bra ut, inget nämnvärt i sklettet och så och inga muskelspänningar.

jag gav henne "semester" igen dvs, skritt och lite trav/gallop när det känns bra ungefär varannan dag. nu, fyra veckor senare är hon stel när jag skrittar hemifrån, men blir mjukare och mjukare hela ridturen.

hon har fått b-vitamin i maten des enaste tre veckorna.

någon som känner igen sig? jag har fått tipset att ge ngt måt lederna, men jag vet inte vad!?

hon är i övrigt pigg och glad, på jättebra humör (vilket inte är så vanligt för att vara hon)

jag harb också fått tipset att ta borreliaprov m.m, men när jag ringde vet. tyckte han att jag skulle avvakta.

Jag har fn själv en pålla med erlichea, men på din beskrivning får jag inte känslan av att det skulle vara orsaken i erat fall. Hältan verkar sitta på samma diagonal, och min erfarenhet är då högt upp i ryggen trots tidigare kiropraktor besök.

Har en till häst i stallet med samma problem, ägaren tilöl den hade ut vet för några år sedan när hom hade problemet då med. han sa då att när de går ute på nätterna och tex står och vilar på ett bakben och det blir kallt så stelnar de till i ryggen/diagonalen och får som en "lårkaka" tvärs över ryggen. det skulle kunna stämma då båda är fullblod och ganksa känsliga för kyla/regn (och det har ju regnat en del) men det tycker jag att man borde kjänna eller iallafall kiropralktorn (som är ganksa kunnig på muskler också)

tack för svaret

Det är inte säkert att man känner en vad du kallar för lårkaka, men själva benämningen är en blodansamling och jag antar att det inte är menat som så. Utan muskler som krampat ihop, oavsett kan man mäta dessa med rätt verktyg.

Har kiropraktorn sådan verktyg, är det möjligt att upptäcka det annars är det svårt.

ok, det kanske är ngt sådant, förstod inte riktigt, kan man "mäta" det?

Ja man kan mäta med tex en speciell IR termometer, fast denna jag tänker på är med laser och mäter lite djupare än enbart uppepå hudytan.

Med en sådan kan man se avvikelser både upp och ner, tex ett inflammerat område får en högre temp än motsvarande område på motsatt sida. En muskel i kramp har nästan ingen cirkulation alls, här får man en tvärt om temp sas dvs en lägre temp till skillnad på motsatt sida.

Man kan säga att detta verktyg har precis samma funktioner som en värmekamera, fast i detta fall utan skärm men med en display som visar olika tempraturer.

ok, men tror du att det kan vara något sådant med min häst då? kan det gå över av sig självt? det har ju faaktiskt blivit bättre och hon ömmar inte när man tar på ryggen

En muskel i kramp kan lösa sig helt med lite tur, eller delvis för egen maskin. Ibland kan det behövas en viss hjälp på vägen, massör, kiropraktor eller liknande.

Men man bör ta reda på orsaken till detta, och förklaringar kan finnas många. En icke anpassad sadel, felverkad, munproblem, kyla etc.

Vad orsaken är i erat fall är ju nästintill omöjligt att avgöra på nätet, men ett tips dock är att se över utrustning osv. I de flesta fall kan man finna orsaken där, och kan åtgärda det på ett relativt enkelt sätt.

Ok, om det är det får jag hoppas på att det är på bättringvägen då, får fortsätta msassera.

sadeln är precis kollad, munnen kollas regelbundet och vi har alltid haft samma hovslagare. däremot är hon känslig för kyla, och det har ju inte varit den bästa sommaren hittills så det kan ju vara orsaken som jag trodde från början.

Tack

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 542
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
999
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka