stela hästar.

Sv: stela hästar.

ta ut en massör, förhoppningsvis sitter stelheten i musklerna o då ser man resultat på en gång
 
Sv: stela hästar.

Om den inte är så stel så ridbarheten är märkbart nedsatt fins det bra böj och sträck övningar volter öppna sluta osv.. dessa kan man utföra överallt och varierat... masage kan vara en bra grej och kolla så sadeln ligger rätt så det inte är nått sånt som påverkar.... :confused:
 
Sv: stela hästar.

sadeln är redan uppkollad.
den sitter som den ska , utan skav eller annan opassbarhet.
jag strechade hästen innan ridpassed igår...strechade hals och nacke. tyckte han gick mycket bättre då.
sen mjukade jag upp honom ordentligt på volter och serpentiner...det funkade bra. han blev väldigt mjuk efteråt. så jag tror jag ska fortsätta med att mjuka upp honom ordentligt innan ridpassen.
 
Sv: stela hästar.

Det är jättebra med stretching men kom ihåg att man aldrig ska stretcha en kall häst! Stretcha istället efter ridpassen.
 
Sv: stela hästar.

Ridtravare_bäst skrev:
sadeln är redan uppkollad.
den sitter som den ska , utan skav eller annan opassbarhet.
jag strechade hästen innan ridpassed igår...strechade hals och nacke. tyckte han gick mycket bättre då.
sen mjukade jag upp honom ordentligt på volter och serpentiner...det funkade bra. han blev väldigt mjuk efteråt. så jag tror jag ska fortsätta med att mjuka upp honom ordentligt innan ridpassen.

jag brukar också värma upp med och över huvudtaget rida mycket lösgörande arbete. ibland när jag märker att han är stel i nacken rider jag lösgörande arbete i repgrimma för att han ska få gå utan att bli stel av tyglar och bett. andra gånger kan han bli mindre spänd om han får gå ut i skogen och springa av sig oredntligt i friare former, då han slappnar av i hela kroppen efteråt!
 
Sv: stela hästar.

De flesta hästar är ju lite oliksidiga och att få dem så jämna och liksidiga som möjligt är hela utmaningen i arbetet. Det finns alltså ingen lätt och snabb fix utan det handlar om målmedvetet arbete varje dag, månad efter månad.

Ofta handlar det om att bryta en ond cirkel. Då kan massage vara ett otroligt bra hjälpmedel. Detta eftersom häst och ryttare påverkar varandra så mycket, både positivt och negativt. Hästen är stel i sidan, sladdar med bakdelen, släpper stödet på yttertygeln, spårar inte på volten. Ryttaren viker sig i sidan, lägger vikten på ytter sittben och motverkar hästen som blir ännu stelare osv.

Genom att släppa på muskelspänning hos hästen kan man få till ett arbetspass där den arbetar under sig och spårar på både rakt och böjt spår, vilket underlättar för ryttaren att sitta rätt och inverka rätt - först då blir det lösgörande arbetet lösgörande!

Så som vanligt handlar det om att ta bort det som hindrar hästen att röra sig rätt.

Du bör inte stretcha hästen före ridpasset men väldigt gärna efter passet. Stretcha hals och nacke och använd gärna "morot-på-korset-tricket" för att länga ut hela sidan. Men obs att det som hindrar hästen att forma sig i sidan inte alls behöver sitta i nacken även om det känns som det. Jag tycker det är vanligt att hästar som upplevs som stela i en sida har spänningar i ländryggen.

Volter och serpentiner, öka-minska volten är bra övningar. Galopp i lätt sits, gärna med tempoväxlingar, är lösgörande. Rid också mycket rakriktande övningar på både böjda och raka spår och få upp hästen på yttertygeln i båda varven. Man tror ofta att man ska böja hästen mjuk men hästen behöver bli rak och liksidigt stark för att den ska komma till det läge där det går att rida den böjd på ett riktigt sätt. En övning som jag tycker är bra är att fatta galopp ur bakdelsvändning på rakt spår. Bryt av galopp, samla skritten, vänd, skritta ur vändningen och rakrikta, fatta ny galopp.
 
Sv: stela hästar.

Ridtravare_bäst skrev:
sadeln är redan uppkollad.
den sitter som den ska , utan skav eller annan opassbarhet.
jag strechade hästen innan ridpassed igår...strechade hals och nacke. tyckte han gick mycket bättre då.
sen mjukade jag upp honom ordentligt på volter och serpentiner...det funkade bra. han blev väldigt mjuk efteråt. så jag tror jag ska fortsätta med att mjuka upp honom ordentligt innan ridpassen.

Du ska aldrig stretcha en häst direkt innan eller efter ett tränings pass. samma gäller massage.

smart är att stretcha hals - ben och svans varje kväll.
och när du rider så värm upp ordentligt i skritt - rid först runt 4kants spåret och sedan så börjar du med volter och serpentin ridning i skritt.
när hästen känns varm och mjuk så gör du samma sak i trav. och efter trav s skrittar du i volter igen. detta arbete tar oftast bara 15-30min sedan så kan du börja galoppera eller det du nu tänkt göra.
om du ska rida ut så gör först dom här övningarna på ridbanan innan du rider ut. på så sätt så är hästen mjuk och mer uppmärksam och följsam i naturen.

använder mig själv av dessa övningar på alla hästar jag rider. fungerar jätte bra.
min medryttarhäst Hammond har vart skadad i drygt 2år. han har haft kotleds inflammationer och gud vet vad i vä fram ben.
i vintras kunde han börjas rida och då började vi med att skritta honom precis så som det står högre upp och nu i slutet av vintern så kunde vi trava honom utan att han började halta.
nu är banan dåligt så vi har gått tillbaka till skritt passen.
han är mycket mjukare i sidorna än vad han va i början av vintern.

lycka till med din häst. ;)
 
Sv: stela hästar.

just det - kom på en till sak.
låna gärna en stretch- massage bok eller köp.
men ta en där det står mkt om vf man masserar osv.
ta alltid hjälp i början av en riktigt erfaren HÄSTMÄNNISKA eller vetrinär.
massera och stretcha aldrig utan hjälp om du tidigare aldrig gjort det!
det kan förstöra en häst för livet om man gör fel.

så ta hjälp av ngn helst en vetrinär, dom vet hur du ska göra!
Lycka till igen.
 
Sv: stela hästar.

Jodå, man ska visst stretcha efter arbete. Om man rider som vanligt, skrittar av och tar in hästen och plockar av utrustningen så brukar det vara lagom att stretcha sen. Då har hästen svettats av och pulsen har gått ned men musklerna är fortfarande varma.
 
Sv: stela hästar.

Hammond skrev:
massera och stretcha aldrig utan hjälp om du tidigare aldrig gjort det!
det kan förstöra en häst för livet om man gör fel.

Det där påstår jag är en myt. Rätta mig gärna men ange i så fall källor till forskning där man visat på någon sådan skada.

Möjligen att en stor karl som stretchar en ytterst liten ponny kan åstadkomma någon liten muskelbristning men i normalfallet är hästen mycket starkare än människan och sliter till sig benet långt innan man hinner göra någon skada. Du kan inte skada hästen om du inte rycker till plötsligt i någon konstig vinkel.

Däremot kan hästen skada dig och det är ju onödigt. Och stretchingen gör ingen nytta om man inte vet hur man ska stretcha för att komma åt rätt muskler. Så jag rekommenderar också att man lär sig hur man ska göra innan man sätter igång.
 
Sv: stela hästar.

Finns det någonstans bilder på olika stretch-övningar att ladda ner? Jag vet att jag har sett det någonstans men har ingen aning om var.
 
Sv: stela hästar.

Min equiterpeft sa senast hon var ute att enl. nya rön så var det bra att stretcha även före ridpasset, alltså även kalla muskler? :confused:
 
Sv: stela hästar.

Det kan säkert finnas ny forskning kring effekten av stretching på kalla muskler, tar gärna emot källor för att läsa på själv om du har.

Det jag kommenterade var frågan om man inte ska stretcha efter arbete. Vilket jag anser att man ska.
 
Sv: stela hästar.

Lånar tråd...

JAg måste nog erkänna att jag häpnar av att ingen på denna tråd har ifrågasatt rörelseapparaten på hästen..:o :o

Ingen har föreslagit veterinärkontroll med böjprov och allmän genomgång..:confused:

"Vi" inom travet dyker på travhästen omgående med grundlig genomgång och behandlar därefter.

Här har vi nu en häst som är stel på en sida..
Och ingen har kommit på tanken att det kan faktist vara ett fel på denne?????????????????????????????

Otroligt..

AM
 
Sv: stela hästar.

Är det i hela sidan eller bara t.ex. på ett ställe? I vintras fick mitt sto ett sår på höger bak och eftersom det var mkt högsnö ute blev hon lite stel i de benet, så då limenterade jag med "Red lotion" varje dag, och efter bara några få dagar blev hon helt ostel! ;) (Kostar ca. 60 kr, finns på alla hästbutiker!!)
 
Sv: stela hästar.

lill_flesky skrev:
Min equiterpeft sa senast hon var ute att enl. nya rön så var det bra att stretcha även före ridpasset, alltså även kalla muskler? :confused:
ja, samma med människor. att stretcha innan ett arbetspass är bra, man ökar blodcirkulationen vilket innebär att man blir varm och mjuk i musklerna redan i början av passet
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
640
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 372
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
896
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp