stela hästar

Elina8

Trådstartare
Visste inte om jag skulle lägga den här eller på ridning, men det kändes mer omfattande att lägga den här.

Jag har en 21-årig islänning som har en gammal skada i ryggen. Jag har kollat upp det och masserar honom regelbundet. Men nu när det börjar bli kallt så har han blivit mycket stelare igen. I början av ridpasset har han svårt att ta traven och känns kort i steget bak (speciellt i ena sidan). När han väl kommit igång så känns han som vanligt igen, men igångsättningen tar mycket längre tid än vad det brukar göra.

Så jag tänkte höra om det finns något jag kan göra för att hjälpa honom, förutom lång uppvärmning. Tidigare har jag bara masserat efter ridpassen, kanske är det bra att massera innan?

Några andra tips?

Han är spårklippt, så jag funderade på om han spänner sig för att det är kallt, men han är alltid varm när jag känner honom. Även i ösregn och blåst, och när det är minusgrader. Så jag tror inte att det är det som är problemet.

Sv: stela hästar

Oj, det där låter precis som min häst. Han har artros i SI-leden och fick pga det en sekundär inflammation i höger bakknä (det ben han tog kortare steg med).

Vad har du för diagnos på din häst?

Min häst jobbas enbart från marken i nuläget (fick diagnosen i september) , har fått en kur Cartrophen och behandlas regelbundet med massage och laser. Får i princip aldrig bli kall om ryggen så att han spänner sig för då är det kört så det är täcke, täcke, täcke.

Egentligen vet jag inte om jag har några speciella tips men eftersom det var så likt min så kände jag bara att jag ville skriva ett par rader. :)

Massera innan! Att massera efter gör ju inte ridturen innan någon fördel :)
Prova täcka och se om det blir bättre. Ofta spänner dom sig och står stilla mycket i ruskväder, även om dom kanske inte fryser väldigt.
Lycka till!

Visste inte om jag skulle lägga den här eller på ridning, men det kändes mer omfattande att lägga den här.

Jag har en 21-årig islänning som har en gammal skada i ryggen. Jag har kollat upp det och masserar honom regelbundet. Men nu när det börjar bli kallt så har han blivit mycket stelare igen. I början av ridpasset har han svårt att ta traven och känns kort i steget bak (speciellt i ena sidan). När han väl kommit igång så känns han som vanligt igen, men igångsättningen tar mycket längre tid än vad det brukar göra.

Så jag tänkte höra om det finns något jag kan göra för att hjälpa honom, förutom lång uppvärmning. Tidigare har jag bara masserat efter ridpassen, kanske är det bra att massera innan?

Några andra tips?

Han är spårklippt, så jag funderade på om han spänner sig för att det är kallt, men han är alltid varm när jag känner honom. Även i ösregn och blåst, och när det är minusgrader. Så jag tror inte att det är det som är problemet.

Bästa tipsen är nog att se till att hästen alltid är varm över ryggen (täcke i hagen, i stallet, vid ridning) och se till att få igång blodgenomströmningen i ryggmusklerna redan innan ni går ut ur stallet. Massage efter för att få bort slagg tycker jag också kan göra stor skillnad.

Men som sagt; en häst som står och spänner sig för att hålla värmen blir snabbt stel och får ofta ont i ryggen, oavsett ålder.

Gör inget att du inte har konkreta tips, alla erfarenheter är ju bra! :)

Han har ingen diagnos alls, vet. har kollat och sagt att det inte är något problem, mer än att han är stel då. Så jag kontaktade en massör, och hon konstaterade att han hade en gammal skada i länden som gjorde honom stel. Eftersom hon var mycket mer informerande än vet. så frågade jag om hon tyckte det var något att gå vidare med och låta någon annan veterinär kolla mer på det. Men hon sa att det är en gammal skada som man inte kan göra så mycket åt, och sålänge han "bara" är stel så är det ingen fara. Hon sa att det kanske inte går att göra så mycket eftersom han troligtvis gått med skadan i flera, flera år. Men att jag kan försöka med massage och se om det hjälper.
Jag vet inte om det har hjälpt så mycket, men det skadar ju inte och han tycker det är skönt, så jag masserar ändå.

Ska testa att massera innan också! :)

Har funderat på att lägga på ett regntäcke, men han har så väldigt tjock päls, så jag är rädd att han ska bli jättevarm istället. Han är ju varm om man känner på honom ute nu utan täcke.

Jag vet inte om det beror på kylan som kommit, eller om det beror på att han står inne på natten nu. Kan ju vara så att han blir stelare pga det också.

Ska testa att ställa in honom med täcke på en stund innan vi rider och massera innan, och se om det hjälper. För jag vågar inte låta honom stå med täcke så länge som det är nu, då tror jag han hade blivit på tok för varm. Hjälper det inte så testar jag att lägga på ett tunt täcke en dag när jag är ledig så jag kan hålla koll så han inte blir för varm.

Jag är inget proffs men jag kanske kan komma med ngt tips i alla fall :)

Skritta fram länge, helst en halvtimme, på långa tyglar och stretcha efter varje ridpass. Massera någon gång per vecka och ta ut en massör som gör det ordentligt på regelbunden basis och som dessutom kan hjälpa dig med vägledning när du själv ska massera sedan.

Har du testat Back on Track eller någon annan cirkulationsökande produkt som t.ex. Magnet Health? Ha ett ryggstycke eller ett sådant täcke på en stund innan ridning, det hjälper också musklerna att mjukas upp lite.

Tänk ut ett bra träningsschema så att du får kontinuitet i träningen och undvik att låta hästen vila för mkt. Helst lite lättare motion så gott som varje dag. En lång skrittrunda eller lite tömkörning kan ju komplettera den vanliga ridningen. Om hästen ändå ska få en vilodag (det behövs ju ibland) så hade jag undvikit regniga eller extra kalla dagar. Rid på eftermiddagar och kvällar när hästen har varit ute i hagen hela dagen.

Fryser tror jag inte att han gör (utan att ha sett hästen), en spårklippt häst som inte känns kall är oftast inte kall heller. Ge mkt grovfoder om du vill känna dig säker.

Med ett bra träningsschema som passar både dig och hästen och rymmer alla de övningar och moment som ni vill träna på samt lite minnesanteckningar från varje pass kan göra susen. Då får du en planerad träning plus möjligheten att utvärdera denna och kanske se ett samband mellan stelheten och en viss övning/vila/väder eller ngt annat. Se till att sadeln passar är aldrig fel om det inte redan är gjort. En billig lösning på ett stort problem. Det är heller aldrig fel att syna sin hovslagare lite i sömmarna, hovvården gör mkt. Kanske be någon annan sko en gång och bedöma hur hästen ser ut. En opartisk person då givetvis.

Lycka till och ursäkta ett inlägg på flera mil :D

Tillägger några saker:

1. Gymnastikhoppning och cavaletti är KANON som lösgörande övning. Många hästar blir lika lösgjorda av lite hoppning och lydnadsträning med hinder och bommar som av ett vanligt dressyrpass. Man behöver sällan hoppa högt för att få den effekt man önskar. Dessutom kul för hästen :)

2. Man kan testa att ge lite E-vit som är bra för musklerna, se över foderstaten så att inte ngt fattas för hästen.

3. Ett tips när det gäller träningsupplägg är att rida varannan dag ordentligt och varannan dag lugnt (skrittrunda på minst en timme eller lättare jogging 30-45 min). Eller vad man nu anser att hästen är tränad för. Då får hästen jogga ur sig slaggprodukter från träningspasset dagen före varje gång innan det är dags för ett tuffare pass. Undvik att vila hästen dagen efter ett hårdare pass.

4. En annan bra grej (som kanske funkar bäst om man har eget stall) är att köpa sådana värmelampor man har till smågrisar och sätta upp över skötselplatsen. De avger behaglig värme och är dessutom behagliga för ryttaren att stå och rykta under den kalla årstiden.

Mvh JV

Senast ändrad:

Skritta fram länge, helst en halvtimme, på långa tyglar och stretcha efter varje ridpass. Massera någon gång per vecka och ta ut en massör som gör det ordentligt på regelbunden basis och som dessutom kan hjälpa dig med vägledning när du själv ska massera sedan.

Brukar skritta fram länge, men är ju aldrig fel att skritta fram ännu längre och se om det gör någon skillnad. Det är massören som visat hur jag ska massera, dock har hon inte varit här sen i våras, för han har kännts bra fram till nu. Men har tänkt ringa henne igen nu när tentan är avklarad så hon får utföra lite underverk. :D

Har du testat Back on Track eller någon annan cirkulationsökande produkt som t.ex. Magnet Health? Ha ett ryggstycke eller ett sådant täcke på en stund innan ridning, det hjälper också musklerna att mjukas upp lite.

Nej, aldrig testat. Har faktiskt funderat på det, men har varit lite snål. Men kan det göra någon skillnad så är det ju helt klart värt det!

Tänk ut ett bra träningsschema så att du får kontinuitet i träningen och undvik att låta hästen vila för mkt. Helst lite lättare motion så gott som varje dag. En lång skrittrunda eller lite tömkörning kan ju komplettera den vanliga ridningen. Om hästen ändå ska få en vilodag (det behövs ju ibland) så hade jag undvikit regniga eller extra kalla dagar. Rid på eftermiddagar och kvällar när hästen har varit ute i hagen hela dagen.

Vi rider 5 dagar i veckan. Han tränas väldigt jämnt. Måste fråga lite om vilodag och kallt väder. Menar du att jag ska undvika att ta vilodag när det är kallt, eller att jag ska undvika att rida när det är kallt?

Fryser tror jag inte att han gör (utan att ha sett hästen), en spårklippt häst som inte känns kall är oftast inte kall heller. Ge mkt grovfoder om du vill känna dig säker.
Tyvärr kan jag inte ge för mycket mat, eftersom han lätt blir fet. Men skulle han verka kall får han såklart på sig täcke.

Med ett bra träningsschema som passar både dig och hästen och rymmer alla de övningar och moment som ni vill träna på samt lite minnesanteckningar från varje pass kan göra susen. Då får du en planerad träning plus möjligheten att utvärdera denna och kanske se ett samband mellan stelheten och en viss övning/vila/väder eller ngt annat. Se till att sadeln passar är aldrig fel om det inte redan är gjort. En billig lösning på ett stort problem. Det är heller aldrig fel att syna sin hovslagare lite i sömmarna, hovvården gör mkt. Kanske be någon annan sko en gång och bedöma hur hästen ser ut. En opartisk person då givetvis.
Schema har jag aldrig använt, vi går på dagsformen, men självklart har vi vissa småmål och saker vi tränar på. Kör stenhårt på riddagbok! Jättebra verkligen!! Ny sadel köptes för för en månad sen, och den passar fortfarande. Bytte pga sadeln jag köpte i våras började bli lite i smalaste laget. Enligt både tränare och sadelprovare hade jag kunnat ha kvar den om han inte breddade sig mer, men jag valde att byta till en bredare för det kändes bättre. Hästen blev jättenöjd!

Lycka till och ursäkta ett inlägg på flera mil :D

Ingen fara, jag är jättebra på att skriva milslånga inlägg själv! :angel:

Ang. bommar så är han URKASS på detta, men vi tränar lite då och då utan större resultat vad gäller tekniken. :p Brukar försöka rida bort till skogen så han får lite off-road träning istället.

Foderataten är kollad noga och dubbelkollad med flera rådgivare, så det ska förhoppningsvis inte vara några problem där.

Grislampa lät ungefär som guds gåva till hästägaren i ett gammalt kallt stall. Vi har lite krokar i taket så det hade säkert gått att hänga upp. Dock inte permanent, eftersom han har en MEGAhäst till boxgranne, så han hade nog slått i huvudet i den. :p

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 704
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 21-årig medryttare/skötare till en D-ponny sedan drygt ett år tillbaka. Innan den här hästen så har jag arbetat ideellt som...
2
Svar
26
· Visningar
4 810
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Min älskade 20-åriga halvblodsvalack har under den senaste tiden haft svårt att resa på sig efter att han legat/rullat sig i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
6 608
Senast: Ace
·
Hästvård Oron och ångest växer i mig. Jag tror det är något fel på min häst....igen! :( Jag köpte mitt sto i maj förra Året. Ett 10-årigt...
Svar
15
· Visningar
9 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka