Stela bakben i galopp

F

Filur

Har lånat en B-ponny som min dotter rider. Ponnyn har gått med föl i sommar och är nyss igångsatt och har ännu inte fått så mycket muskler. Hon är markbunden och stel i bakbenen vilket framförallt syns i galoppen, här får hon inte riktigt med sig bakbenen och ibland travar hon bara i bak. Finns det någon som har några bra tips på övningar som man kan använda sig av för att få henne mjukare och rörligare i bakbenen? Något som kan få henne mer "villig" att använda bakbenen i galoppen?
Hon hoppar med god teknik och då får hon lätt med sig bakbenen.
Tacksam för tips! :bow: :bow: :bow:

Sv: Stela bakben i galopp

Om hästen stått riktigt länge så kan det väll vara så att det blir för jobbigt att jobba ordentligt i galoppen, den är trots allt väldigt nyligen igångsatt.
Skulle tipsa om öppnor och slutor, men det kanske inte är det lättaste om man är i åldersgruppen som rider b-ponnyer? Annars kan du göra det från marken med hästen.

Rid mkt i galopp.. mkt galoppfattnigar.
Rid över bommar och cavaletti.
Se till att hon har med sig yttersidan hela tiden och att hon sätter under sig ordentligt.
Mkt tempoväxlingar m.m.

Bra övningar :bow:
Vill bara tilläga på ditt inlägg, att rida i galopp bara rakt framåt utan att bakdelen är med ger inte särskilt mycket, gör istället många fattningar avsaktningar och galoppera bara ett par språng.

Tack för tipsen :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Har idag galopperat med många avsaktningar och igångsättningar och använt oss av bommar och hon har redan börjat mjukna och arbeta bättre. Tänkte prova lite mer med öppnor och slutor i nästa vecka, får se om min dotter klarar det annars får jag ta det från marken. Tack igen!

Vart skrev jag att hon skulle rida rakt fram???
Skrev att dom skulle rida mkt i galopp ( det går ju inte bara att tro att galoppen blir bättre för att man inte galopperar så mkt.. det är jobbigt men ju mer man arbetar med det ju bättre blev det.. sen skrev jag att det skulle vara mkt fattningar!)

Skrev att hon skulle få med yttersidan när hon galopperade. Å då menade jag inte galoppera rakt fram i skogen utan jobba med galoppen mkt på volterna och ha med yttersidan hela tiden.. hoppas du fattar nu ;)

Tolkade första meningen som så, att galoppera mycket skulle hjälpa, vilket det till viss del gör, men det är till ännu större hjälp att öva på det du skrev i din andra mening (galoppfattningar). :)

Att rida lätt i galopp (alltså lättridning inte fältsits) brukar hjälpa hästen OCH ryttaren att hitta en bra rund galopp och slappna av. Tempoväxlingar där man i första hand försöker få hästen att ta större språng (dvs. INTE öka tempot) gör också underverk med galoppen men kan vara lite svårt för en oerfaren ryttare. Om det finns möjlighet är det inte fel att låta någon vuxen, erfaren ryttare rida igenom hästen lite då och då.

Att rida lätt i galopp (alltså lättridning inte fältsits)

Får jag fråga hur du menar?

Visst får du det ;) Precis som att rida lätt i trav, fast i galopp- i början kan det vara lite svårt att få in takten men träning ger färdighet. ;)

Jag har aldrig hört talas om att man gör något sådant. :confused:

Nä, mycket ska man höra innan öronen ramlar av :D , men det är nog vanligare att denna övning används av hoppryttare än dressyrryttare (och jag tillhör själv den senare kategorin så jag har heller inte känt till övningen så länge- men tycker det är en aldeles förträfflig sådan!). :)

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 887
Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 207
Hästvård Kommer rodda klinikbesök efter helgen och hästen vilar, är nyfiken på om någon känner igen problemen min häst har dock. Min 6-åring...
2
Svar
35
· Visningar
4 166
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 656
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar