S

Scratch

Har ett litet sto som är väldigt stel i sidorna och kan knappt gå på en volt ordentligt .. Hur ska jag få henne mer "böjlig" ?

Hon är inte riden nåt alls på sista tiden för vi har väntat på nya sadeln, så hon har tappat i kondition, hur ska jag få henne i bättre kondition ?
 
Sv: Stel

Börja med en sakta igångsättning och rid i terrängen i skogen där man kan svänga runt träd mm

När hon sedan kommit igång så kan du gå vidare och jobba på volten någon dag i vecka med att börja böja sakta sakta.

Lycka till
 
Sv: Stel

Missade att säga att tömköra kan du göra tills du får sadeln, men det kanske du gör redan.
 
Sv: Stel

Ang stelhet, så kan du låta h*n stå stilla och böja huvud/hals åt sidorna. Stå bredvid och locka med godis på sidan så att hon måste böja sig för att få godis. Ge henne godiset längre och längre bak. Vid skänkelläget, vid virveln, under bakbenet, mellan frambenen mm mm. Glöm ej att göra åt båda hållen. Sen kan du öva mycket sepentiner mm. Fria terrängen i skogen som någon sa, är bra.
 
Sv: Stel

Ett tips som inte innebär träning är faktiskt lösdrift. Stora kuperade hagar och möjlighet till rörelse 24h om dygnet gör underverk! Fler av våra hästar har blivit jätte smidiga och fina i kroppen, det är mycket roligare att träna dem nu :)
 
Sv: Stel

Rida i kuperad terräng är jättebra både för kondition och smidighet. En övning på dressyrbanan som jag tycker är bra är serpentiner. Kräv inte böjning och ställning i hela bågarna men var noga med halvhalt och omformning vid medellinjen.
 
Sv: Stel

Yoshi: Har tyvärr ingen tömkörningsgjord :( har ni något förslag på vad man kan använda i stället ?

allroundhästarna: Det ska jag prova nästa gång jag går ut till henne :)

Alazan: Hon går ute hela dagarna och nätterna nu men ska snart ta in henne på nättern och hagarna är väldigt stora och kuperade men har inte märkt någon skillnad ..



Och nu har jag fått min sadel :)
 
Sv: Stel

Ang stelhet, så kan du låta h*n stå stilla och böja huvud/hals åt sidorna. Stå bredvid och locka med godis på sidan så att hon måste böja sig för att få godis. Ge henne godiset längre och längre bak. Vid skänkelläget, vid virveln, under bakbenet, mellan frambenen mm mm. Glöm ej att göra åt båda hållen. Sen kan du öva mycket sepentiner mm. Fria terrängen i skogen som någon sa, är bra.

:p instämmer de där trixen funkar alltid, även massage funkar, det hjälper iaf till att lösgöra henne lite.. lycka till..:p
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp