Sv: Stel-spänd galopp
Först vill jag säga att galoppen stälelr mycket högre krav på sadeln än vad skritten och traven gör. En sadl måset släppa in ryggen på hsäten när galoppen blir rund och fin trycker sadeln bak så spelar det ingen roll hur bra övningar du gör
Säger du spänd som en planak tänker jag automatiskt sadel, elelr att du håller för hårt i munnen i kombination med låst höft = Du står som en vattenskidåkare
En rund galopp är en ren tre taktig galopp.
För att takten skall bli ren så måste det inre bakbenet hinan i och "gå i" i backen samtidgt med det ytre frambenet.
För att det skall ske så måste bäckenet viknlas om så att dess nedre främre del närmar sig bröstbenet.
Jämför också min kattliknelse lyfter du katten under magen och ställer ned den igen så har bakbenet närmat sig frambenet.
Det här är inte synonymt med att hästen ser ut att kliva in under magen i själva isättningen det handlar mer om att bakbenen skall belastas under kroppen och inte bakom.
Är det inte sadeln som hindrar ryggen att komma - in upp så att bakbenen kommer närmare frambenen så brukar det vara ryttarens
svank :smirk:
Ryttarens framvikt:smirk: - kardinalfel att tippa fram i fattning och under galopp
Ryttarens spända höftled :smirk: som inte tillåter hsäten att lyfta dig rakt upp som en karusellhäst.
Altså allt handlar om din egen balans.
*Se till så du inte lutar dig bakåt.
* "Jucka igång" galoppen med inre sittbenet så att du galopperar och hästen förljer.
*Låt hästen lyfta dig i språnget uppåt, utan att krypa ihop.
*Torka sadeln bakifrån och framåt så att du är följsam.
* tänk att det som leder galoppen är "snoppen"
*snoppen måste tänka uppåt när inner fram lämnar backen
= galopp i uppförsbacke
Lycka till Rapport önskas!
(Läs också mitt svar på nästan samma fråga på Dressyr)
(ursäkta talande beskrivningar men poletten ramlar ned mycket fortare då
)