Stel-spänd galopp

Tez1

Trådstartare
Har ni några tips och övningar för att få en mjukare och rundare galopp.
Pålle blir som en planka i kroppen och varje språng känns jättestötigt och kantigt.
Jag har jobbat mycket med skritt och trav så där rider vi avslappnade skolor med viss ryggsving och sökning fram och ner.

/T

Sv: Stel-spänd galopp

Först vill jag säga att galoppen stälelr mycket högre krav på sadeln än vad skritten och traven gör. En sadl måset släppa in ryggen på hsäten när galoppen blir rund och fin trycker sadeln bak så spelar det ingen roll hur bra övningar du gör :D

Säger du spänd som en planak tänker jag automatiskt sadel, elelr att du håller för hårt i munnen i kombination med låst höft = Du står som en vattenskidåkare :o

En rund galopp är en ren tre taktig galopp.
För att takten skall bli ren så måste det inre bakbenet hinan i och "gå i" i backen samtidgt med det ytre frambenet.

För att det skall ske så måste bäckenet viknlas om så att dess nedre främre del närmar sig bröstbenet.
Jämför också min kattliknelse lyfter du katten under magen och ställer ned den igen så har bakbenet närmat sig frambenet.

Det här är inte synonymt med att hästen ser ut att kliva in under magen i själva isättningen det handlar mer om att bakbenen skall belastas under kroppen och inte bakom.

Är det inte sadeln som hindrar ryggen att komma - in upp så att bakbenen kommer närmare frambenen så brukar det vara ryttarens

svank :smirk:

Ryttarens framvikt:smirk: - kardinalfel att tippa fram i fattning och under galopp

Ryttarens spända höftled :smirk: som inte tillåter hsäten att lyfta dig rakt upp som en karusellhäst.

Altså allt handlar om din egen balans.

*Se till så du inte lutar dig bakåt.
* "Jucka igång" galoppen med inre sittbenet så att du galopperar och hästen förljer.
*Låt hästen lyfta dig i språnget uppåt, utan att krypa ihop.
*Torka sadeln bakifrån och framåt så att du är följsam.
* tänk att det som leder galoppen är "snoppen"
*snoppen måste tänka uppåt när inner fram lämnar backen
= galopp i uppförsbacke

Lycka till Rapport önskas!

(Läs också mitt svar på nästan samma fråga på Dressyr)

(ursäkta talande beskrivningar men poletten ramlar ned mycket fortare då :o)

Senast ändrad:

Tack för bra svar. Ska se om jag kan omsätta teori i praktik bara.
Jag återkommer med rapport efter jag varit i ridhuset.

/T

Ja en stel galopp förknippar jag också med låsning av tygel, kropp eller sadel. Oftast tygeln.

Men i ditt fall är det ju svårt att säga, har inte sett dej rida. generellt sett kan man jobba mycket med fattningar ur alla möjliga konstiga lägen och om du inte redan gör det - öva på att ALLTID släppa efter lite i handen när du gör en övergång. Helst till lägre gångarter också så hästen garanterat inte känner sej låst :p

Om man är lite fantasirik så finns det massor av olika lägen man kan fatta galopp ur, men självklart behöver du också ett bra utgångsläge på hästen när du fattar galopp. Man kan fatta ur skolor, skänkelvikningar, långsam skritt, ryggning, halt osv. Men huvudsaken är att man tänker ruuuund galopp.

Och när du galopperar - känn efter vart hästen känns stel. Ibland kan det vara så att om man rakriktar hästen ett snäpp till (testar att tänka öppna och sluta i varje varv och känner efter vilket hästen tycker är svårast ;) ) då kommer man oftast lättare åt att jobba de muskler som är stela.

Synd att man inte kan se framför sej hur det ser ut för då skulle det vara mycket lättare :) för som Susan säger kan det ju bero på sitsen eller vad som helst.

Ja ni... han orkar nog helt enkelt inte riktigt:o

Fattningar kan jag göra ur vilken krumelur som helst men sen blir det bara ett par språng om jag inte håller igång galoppen.

Det som jag upplever som spänt och stelt är att han stelnar till uppe i nacken sedan vidare ner i ryggen (som förmodligen trycks ner i ett statiskt spännt läge). I det läget vill jag inte sitta på honom och "torka sadeln" eftersom han inte bär upp mig, han orkar dessutom inte riktigt om jag bara sitter mjukt och följsamt heller, då bryter han gärna av.
Eftersom jag inte galopperar några längre sträckor så kommer varken jag eller hästen riktigt i gång i galoppen och den är inte ren tretaktig.

Hm, grejjen är ju den att jag tränat fattnignar och lite galopp i kanske ett års tid nu så jag tycker att man borde kunna rida galopp mer än 1/2 halv långsida? Kräver jag för mycket då?

Sadeln borde inte ställa till det. Jag rider i en Espaniola som placerar mig i en bra lodrät sits. Visst jag kan ta på mig att jag rider sopigt och inte får hästen att gå bra men en grej är jag säker på och det är att jag inte håller för hårt i munnen iaf;) så den delen är utssluten.

Jag är lite låst i min vänstra höft men båda galopperna är lika dåliga om man kan uttrycka sig så. Han tar fattningen ganska direkt så jag behöver inte "attakera hästen" eller då kasta mig framåt som en räka.
Ska nog longera eller tömköra för att se hur hästen rör sig.
Om han nu inte orkar riktigt hur ska jag stärka honom mer?

/T

Hmm. Jag misstänker att det är emot dina principer, men har du prövat att flexa nacken? Det är superbra att göra innan övergångar för att checka av att hästen är avslappnad.
Du "fixerar" handen (man börjar självklart träna från halt tills hästen lär sej) alltså inte drar utan tar ett tag som är såpass hårt att hästen vill komma ur obehaget och låser sen handen i det läget så får hästen lösa det själv. Blir den innanör lod följer man efter genom att korta tygeln, man låter inte heller hästen rycka tyglarna ur handen men i övrigt håller man bara handen i samma läge tills hästen löser situationen. Den komemr tugga, göra grimaser ;) och visa allmänt missnöje men till slut kommer man känna att underkäken blir mjuk och hästen är "i" din hand men utan motstånd. Då är överlinjen avslappnad.
Det här är en övning som, om jag förstått saken rätt, Baucher använde sej av som halvhalt, JC Racinet som manipulation (osteopatiskt) och halvhalt.

När hästen snabbt kommer till det läget att den söker sej till handen men är ett moln i munnen kan man börja göra det och sen släppa sin fixering (ge efter i tyglarna) och ta fram hästen i skritt. Börjar munnen kännas hård igen (vilket tyder på att överlinjen spänner sej) gör man halt och börjar om. Men man gör ALDRIG "halvhalten" samtidigt som man driver på.
När hästen kan hålla det en lite längre bit i skritt går man sen över till att lägga till halvhalten när den behövs dvs när munnen börjar kännas hård men utan halten emellan.
När hästen kan hålla den mjukheten och du snabt kan återfå den igen om den stundvis går förlorad är det ett superbra hjälpmedel innan övergångar till snabbare gångarter. Det får dessutom hästen väldigt ärligt eftergiven och mottaglig för hjälperna. Tar man för vana av att "checka av" på det viset innan man gör en travövergång eller galoppfattning kommer hästen lättare få som vana att vara avslappnad i överlinjen. Och när du börjar med det i en högre gångart gör du som i början av skritten - tappar du avslappningen gör du halt och återfår den sedan gör du övergången igen och till slut kommer du bara behöva göra nån sekunds fixering för att återfå avslappningen.

Det svåra är att man lätt kan bli tygelryttare. Jag skulle nog ta för vana att alltid använda ett särskilt bett i början när man tränar det (helst vanligt tvådelat tränsbett) för att OM det skulle gå åt skogen, att man får hästen mot handen istället, så har hästen kopplat det till ett visst bett. Du ska ju bara den tid det behövs fixera handen resten av tiden ska du vara mycket följsam.

OJ,:o
Nä det har jag inte provat. Jag försöker lösgöra hästen med min sits.

För tillfället rider jag på ett vanlig tvådelat tränsbett.

Hm, det blir lite samma sak som jag lärt hästen med stång. Den blir stel i nacken, jag tar ett tag med stången, den slappnar av?
Skillnaden är väl att tränsbettet är inte lika tydligt samt att hästen faktiskt vågar gå mot det:eek:

Får väl ta och prova det vid något tillfälle...

Andra förslag?
/T

Jag galoperar numera mina oskolade djur enbart 2 steg i uppförbacke första året eller så. Ibland om jag känner mig busig så kan jag galopera längre sträckor men alltid i uppförsbacke då.Alltid i lätt sits första året men gärna 1 år till.
När man sen väl SÄTTER sig så kräver jag bara en fattning och sen är det bra.
En annan sak som jag använder mig av om jag galoperar i paddock på plan mark är att ingen galopp blir bra om hästen inte kan göra en sluta perfekt och dessutom skifta mellan de olika slutorna helt prickfritt. För mig är galopp sluta *punkt*. Alla problem jag har i galoppen finslipas i skrittslutor.
Jag avskyr att glida runt i galop som inet är rytmisk och taktfull och lösgjord.Men att kräva allt det är jobbigt för hästen så i sammanhangnet är din halva långsida rätt långt.
Släpper man på perfektionen kan man galopera mera men det känns så blaskigt.
Öva skrittsluta-övergång galopp-skrittsluta med perfekt bibehållen balans, swung och takt. Variera med höger skrittsluta-höger galopp-landa i vänster skrittsluta.
Skit egentligen i slutans perfektion vad gäller hu rmånga spår och sånt. fixera dig på att den flyttar baken, ställer i nacken, inte flyttar på ryttaren.

Detta är egenpåhittade övningar eftersom jag alltid har haft hästar med svårt för galoppen, travare, isläningar etc.Mkt effektiva men mkt svåra.Hjälper galoppen otroligt.

Nån gång emmelanåt släpp alla krav på den perfekta galoppen, ut i svag uppförsbacke, stå i fältsits på "lång" tygel och låt hästen bara galopera på valfritt sätt. Hästen kommer då att själv förbätrtra sin galopp när den på deta vis får chansen att kravlöst "öva" på det du lärt den. Men gör dte i svagt uppförslut, på rak mark faller allt ihop.

När du skolar galoppen som ovan beskrivet, värm upp och lösgjör din häst, gör några fattningar, när du får en perfekt (enligt dina krav ljust den dagen hoppa omedelbart av, ta tygeln över halsen på din häst, ställ dig en bit ifrån den med ryggen emot. Låt den tänka tills den själv tar kontakt med dig och gå sen hem med den. Detta sätt har jag upptäckt är et absolut bästa sättet att få dagens lärdom att sitta kvar och dessutom växa tills nästa ridpass.

Jag fick lära mej att göra flexionen på tränsbett långt innan jag lärde mej det på stång. Och jag tycker versionen med stång gav mycket sämre resultat, det fungerar för stunden i att få framåt/nedåtsökning men man kan inte på samma sätt känna i handen när den verkligen är avslappnad i hela rygglinjen eftersom man inte vågar ha lika stadig kontakt på stång (oftast) utan man släpper ju oftast efter på stången så fort man har fått lite mer avslappning.
Med ett tränsbett släpper man egentligen inte efter något själv när hästen slappnar av förman kortar inte tyglarna, man fixerar handen och släpper sen fixeringen och blir följsam när hästen blivit mjuk. Hästen får själv eftergiften när den slappnar av, vilket gör att det inte är så noga med ens egen eftergift när man gör det i en halt.

Hm, det blir lite samma sak som jag lärt hästen med stång. Den blir stel i nacken, jag tar ett tag med stången, den slappnar av?
Skillnaden är väl att tränsbettet är inte lika tydligt samt att hästen faktiskt vågar gå mot det

Får väl ta och prova det vid något tillfälle...

Andra förslag?

Jag brukar ge o ta med inre tygel tills hästen löser upp spänningen och mjuknar, pyttesmå rörelser. Ibland får man ena skaka loss innersidan för att lossa i nacken ev ganaschen.

När jag byte till en tyngre stång så låste sig hon först och sedan gick det bra.

Men tänk oxå att det kan ta tid att lösgöra alla delar på hästen och låt det få ta tid oxå...

Kan det vara ngt?? :idea:

Först vill jag säga att jag tycker att alla har intressanta tips och råd ang. den stela och spända galoppen.
Några inlägg håller jag helt med om och några förslag är för mig nya, men ändå intressanta.
Jag är ingen barockryttare, men tycker att alla dicipliner och filosofier som har med hästar och ridning är värda att undersökas. Sedan kan man ju baka sin egen kaka med de olika ingridienserna efter egen smak.

Jag tycker det är trist när man bara ser till sin egen diciplin och allt annat är fel.

Jaha det var det...och nu till det jag egentligen skulle lägga till, som ett tips.
Stå på marken och galoppera utan häst..ev. på en studsmatta. Har låtit en del elever prova och en del har väldigt svårt för det åtminstonde åt ena hållet.
Känn att det går ända från yttre foten (bakbenet)genom bäckenet ner till inre foten led för led och att man galopperar åt rätt håll, ej baklänges...:crazy:

Brukar du göra det med stången? Är det inte lättare på tränsbettet/kapsonen eller vad man nu kombinerar med?

OK. För det första - för att fixa stelhet krävs det att hästen går framåt. Några tips:

- Galoppera mera! Helst ute i skogen. Bomarbete och hoppning är inte heller fel. Ha kul! Lek!

- Våga låta bli att vara perfekt. Ibland får man offra formen för framåtbjudningen.

- Kräv lydnad. Låt inte hästen sakta av efter en halv långsida, se till att den lyder framåtdrivande hjälp.

För det andra - jobba med innerskänkeln! Några övningar:

- Börja på en stor volt, minska volten, flytta ut igen för innerskänkeln.

- Skänkelvik från kvartslinjen till väggen, fatta galopp när du kommer till väggen.

- Rid ett par meter innanför spåret i galopp, skänkelvik till väggen, rid därefter en volt.

- På rakt spår, prova att emellanåt tänka svag öppna. Skåla hästen runt innerskänkeln.

En sak att tänka på när hästen börjar stelna till kan vara att sänka handen ordentligt och driva till, ge den mer hals under ett par språng och sedan ta in den på volt och samla igen. Det kan vara mycket lösgörande.

*knapplån*

Min häst har en del baggage och just bett och dess betydelse har jag fått(och fortfarande) jobba mycket med.
Jag har fått jobba mycket med framåt nedåt sökning under hela utbildningen. Till en början behövde jag lära honom från marken att man faktiskt kan gå så och slappna av.
Sedan i det uppsuttna arbetet har han inte vågat söka stöd(kontakt med tygeln). När jag tagit i tygeln har han regerat med att istället agera stjärnkikare och gå mot. Genom att införa stång har jag kunnat bryta mönstret. Stången har i det här fallet kännts annorlunda för hästen och jag har lärt honom att ett tag med stången betyder slappna av och läng överlinjen. (Och för den skull inte sitta och tjuvhålla i stången hela ridpasset heller, i princip använda tygelns vikt och med kapson)
Nu när han blivit starkare och kan lite mer har jag då gått mer och mer tillbaka till tränsbettet och jobbar i princip bara med det.
Nu har jag provat lite "fixering" och det går hyggligt. Ska jobba vidare med det så får vi se.
/T

Senast ändrad:

svea skrev:
OK. För det första - för att fixa stelhet krävs det att hästen går framåt. Några tips:

- Galoppera mera! Helst ute i skogen. Bomarbete och hoppning är inte heller fel. Ha kul! Lek!

- Våga låta bli att vara perfekt. Ibland får man offra formen för framåtbjudningen.

- Kräv lydnad. Låt inte hästen sakta av efter en halv långsida, se till att den lyder framåtdrivande hjälp.

För det andra - jobba med innerskänkeln! Några övningar:

- Börja på en stor volt, minska volten, flytta ut igen för innerskänkeln.

- Skänkelvik från kvartslinjen till väggen, fatta galopp när du kommer till väggen.

- Rid ett par meter innanför spåret i galopp, skänkelvik till väggen, rid därefter en volt.

- På rakt spår, prova att emellanåt tänka svag öppna. Skåla hästen runt innerskänkeln.

En sak att tänka på när hästen börjar stelna till kan vara att sänka handen ordentligt och driva till, ge den mer hals under ett par språng och sedan ta in den på volt och samla igen. Det kan vara mycket lösgörande.

Hm, bra tips men i dags läget har jag lixom ingen galopp att jobba med. När hästen inte orkar så spänner jag mig för att driva fram den och då blir han i sin tur ännu mer spänd. För min del skulle det kännas som att lägga lättheten på hyllan och gå tillbaka till håll i fram och sparka på bak:eek:
Jag ska koncentrera mig på fattningar på bana och galopp-rejsa i skogen. För att få upp mer kondition och styrka. Vad sägs om det?
/T

Nä, inte håll i fram och sparka på bak. GE fram! Och använd spöet om det går, så slipper du tappa sitsen.

Sitsen förresten - om hästen tycker det är jobbigt att höja ryggen kan det vara smart att lätta lite.

Vad gäller galopp i skogen - rejsa är väl kanske inte riktigt rätt grej (nån gång kan man ju göra det), däremot att se till att galoppera tillräckligt långa sträckor så att hästen hittar ett lugn, en balans, och en rytm i sin galopp är inte så dumt.

Det allra, allra bästa är om man kan hitta ett stort fint gärde, där man kan växla mellan att krumelura och att rida rakt fram.

Tez1 skrev:
*knapplån*

Min häst har en del baggage och just bett och dess betydelse har jag fått(och fortfarande) jobba mycket med.
Jag har fått jobba mycket med framåt nedåt sökning under hela utbildningen. Till en början behövde jag lära honom från marken att man faktiskt kan gå så och slappna av.
Sedan i det uppsuttna arbetet har han inte vågat söka stöd(kontakt med tygeln). När jag tagit i tygeln har han regerat med att istället agera stjärnkikare och gå mot. Genom att införa stång har jag kunnat bryta mönstret. Stången har i det här fallet kännts annorlunda för hästen och jag har lärt honom att ett tag med stången betyder slappna av och läng överlinjen. (Och för den skull inte sitta och tjuvhålla i stången hela ridpasset heller, i princip använda tygelns vikt och med kapson)
Nu när han blivit starkare och kan lite mer har jag då gått mer och mer tillbaka till tränsbettet och jobbar i princip bara med det.
Nu har jag provat lite "fixering" och det går hyggligt. Ska jobba vidare med det så får vi se.
/T

Är det häst av kallblodstyp eller liknande så förstår jag att man går den vägen, själv hade jag ju också en sån häst, fick ärligare form på stångbett, men gick mer avslappnat på tränsbett när man väl hade fått till det.
Så en kombination tror jag på. Men självklart att man börjar med en sak i taget för att komma nån vart på det först och främst :p

svea skrev:
Nä, inte håll i fram och sparka på bak. GE fram! Och använd spöet om det går, så slipper du tappa sitsen.

Sitsen förresten - om hästen tycker det är jobbigt att höja ryggen kan det vara smart att lätta lite.

Vad gäller galopp i skogen - rejsa är väl kanske inte riktigt rätt grej (nån gång kan man ju göra det), däremot att se till att galoppera tillräckligt långa sträckor så att hästen hittar ett lugn, en balans, och en rytm i sin galopp är inte så dumt.

Det allra, allra bästa är om man kan hitta ett stort fint gärde, där man kan växla mellan att krumelura och att rida rakt fram.

Klart jag menar att man inte ska hålla i fram men om man då behöver göra en "fixering" som vi pratat om tidigare?

Allt blir rejsa för mig:o jag skrittar bara annars i skogen. Just galoppen kommer ju att gå ganska fort då hästen inte är så stark.

/T

Min häst har också "konstig" galopp, men jag jobbar henne ordentligt i skritt och trav först, sen brukar jag samla ihop henne ordentligt, fattar galopp (hon stönar och kastar sig fram med framdelen) men det blir galopp och då ställer jag mig upp och ger henne långa tyglar. då ökar hon och länger sig lite så då går det bättre. Nu kan hon galoppera samlat några steg, fattningar och sen lång tygel och avlastningssits funkar på henne :)

Liknande trådar

Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 326
Senast: Noranovala
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 521
Senast: Stekspaden
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 460
Senast: Cattis_E
·
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 936
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter