stel ponny

bsmx

Trådstartare
undefined
Hej !
Har en ponny som är 10 år. Mycket riden i skog och mark. Inte så mycket för instruktör.
Han är lite lat. Han har jättesvårt att fatta högergalopp och är almänt stel i höger sidan.
Kan han ha problem i ryggen ? eller är han almänt oriden tro.
Har gjort böjprov Ua och känns som en glad ponny vid uteritter.
Aldrig vrång vid uppsittning eller sadling. Mer än spänner ut sig.
Har någon haft liknande problem ?
Skulle bli jättetacksam över råd och tips. Är så orolig att han har ont.

Sv: stel ponny

Hejsan. Stelheten kan bero på spända och stela muskler om hästen mest är riden rakt fram och inte gymnastiserad så mycket i sidorna. Kan vara sadelproblem, givetvis kan problemen med galoppfattningar bero på något annat också. Men om hästen är böjd ua och verkar frisk i övrigt så rekommenderar jag att du tar ut en hästmassör som hjälper stela muskler bli mjuka, och hjälper dig med råd om hur du ska stretcha och träna din ponny. Några gånger massage kan göra enormt stor skillnad och kostar inte så mycket. Hästen brukar tycka det är jätteskönt och den blir ofta mera arbetsvillig när det inte tar emot så mycket i kroppen. En hästmassör nära dig kan du hitta här http://www.hastmassage.com.

mvh
Lejonelle (dipl hästmassör som gärna jobbar med ponnyer)

Sv: stel ponny

Hej!
Min ponny var också stel som bara den och hade svårare med galoppen i detta varvet. Tog ut en massör. Det visade sig att han var sned i bäckenet och ena manken. Hon fixade till det och masserade. Han kändes bättre nästan på en gång. Bäckenet fick hon rätta till en gång till men sen stannade det på plats. Nu har hon masserat honom i ett år ungefär. Han är en helt ny häst. Kände mig så taskig att man ridit på han tidigare.
mvh Elisabeth

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 460
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 697
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden, men mod. får gärna flytta den om den ligger fel:) Jag behöver tips och råd om hur...
Svar
6
· Visningar
1 720
Senast: nypet
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 478
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka