Stel och svullen.. Vad är det för fel?

eneleh

Trådstartare
Har en 17-årig islandshäst som sedan några veckor tillbaka varit stel i båda fram och svullen i höger fram då och då. Inte mkt stel och syns mest i skritt och känns även fyrtaktig i galoppen. Vissa perioder är han helt bra och är jättepigg, ingen svullnad och ingen stelhet... Värst är det på morgonen om han har stått inne på natten. Trodde först på fångkänning, så jag tog bort han från betet, men ingen förbättring. Har dessutom inte kraftigare puls. Veterinären skulle komma ut, men när hon skulle komma så var det en av hans bra dagar, så hon tyckte jag skulle avvakta och åka till kliniken om det inte blev bättre. Väntar över helgen och ringer på måndag. Tänkte höra lite här tills dess om nån har varit med om något liknande och vad det kan vara för fel??

Sv: Stel och svullen.. Vad är det för fel?

Det låter som Ehrilichias.. Har en häst stående med det nu.. Jättevanligt och med skumma symptom..

Får dom inte feber då? Har tagit tempen och allt har varit normalt.. En annan sak jag har märkt är att det knäpper i framknäna om han har stått still en liten stund. Vet inte om det har något samband?

Det är inte alltid dom har det, dom kan gå med Erlichias med konstiga symptom utan feber. Linduzz ponny är ett exempel.

En okvalificerad gissning är att det kan komma från ryggen. Först tänkte jag kommentera lederna (allmänt dåliga leder/kotledsinflammation?) men är det både i framknän och kotor så låter det som felbelastning helt enkelt och det är en symptom snarare än ett fel i sig. Skulle kolla upp ryggen mao att hästen inte har låsningar och/eller är sned. Är ryggen låst blir det svårare att bli bogfri och då blir slitaget större.

Men som sagt okvalificerad gissning, kan bli intressant att höra vad vet. säger. Men se till att komma fram till orsaken inte bara behandla symptom.

Funderade också på ryggen, men har klämt och känt utan reaktion. Ringer till kliniken imorgon och beställer tid. Tack för era svar i alla fall. :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 428
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 775
Hundhälsa ...eller bara jag som gjort något fatalt fel? Snälla, döm mig inte för hårt. Borde kanske inte skriva egentligen men tankarna går runt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka