F

Fillefjonkan

Hej! Min lilla häst är väldigt stel i kroppen (magen). När jag t.ex. ska forma henne på volten så känns det ibalnd som om det helt enkelt inte går att få henne att böja sig i kroppen:confused: . Däremot böjer hon sig gärna för mycket i halsen. Någon som har något bra tips på hur jag tränar upp smidigheten/böjningen i just "magen"?
Hoppas ni förstår hur jag menar...

Sv: Stel mage

Jag tror inte man kan böja en häst i magen!! det finns inga leder där och inte helle några sådana muskler! Det man göra när man böjer hästen i sidan är ngt helt annat än att böja dom i magen, som timm stor del består av ex. bröstkorgen!

Jag tänker inte ge mig in på att försöka förklara vart och hur man böjer hästen i sidan för det finns dom som är så duktiga på hästens anatomi och allt sådant i detta forum - jag tillhör inte ngn av dom:p jag rider mest utan att reflektera över vilken kota som böjs osv. (OT - jag vet)

/Z.

Om det inte går att böja din häst är den nog spänd i ryggen - troligen fel sadel, eller så har den gått fel länge, eller aldrig lärt sig att går rätt.

Så tyvär handlar det inte om hästens smidighet.
Antingen utrustning - eller otillräckligt utbidlad pilot

Sorry to say...

Nej, jag fattar med att det inte handlar om att böja magen, dåligt förklarat! Vad jag menar är att hon inte vill forma sig runt min innerskänkel. Även om jag håller om ger stöd på alla håll och kanter så tvärar hon mycket hellre eller böjer bara i nacken. Jag förstår jag med att det handlar om en dåligt utbildad "pilot" är liksom därför jag frågar efter några tips.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 117
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama