stel/låst i vänstersidan

R

Ridponnyfjanten

hästen jag rider har senaste tiden blivit väldigt svår att få igenom i vänstersidan. rider jag på en volt och jobbar med ställningen skjuter hon ut högerbogen, försöker jag då rida henne rak och få med bogen skjuter hon ut rumpan istället. På rakt spår "drar" hela hästen till vänster.
vilket bakben är det hon inte vill belasta när hon gör så?
tips på övningar för att komma runt detta problemet?

har ingen möjlighet att rida för tränare just nu, men ska självklart göra det så fort som möjligt.

:bow:

Sv: stel/låst i vänstersidan

Pröva med att försöka böja igenom hästen i början av passet, små serpentiner i skritt sen lite större i trav och galopp och ser om de "lossnar" annars är ju öppna, skänkelvikningar bra lösgörande.

Annars borde du nog försöka få tag på en ET t.ex då hon kanske var låst?

Hade lite av samma problem med gammlingen men hade ingen ET eller kiropraktor men de fanns ingen i närheten. Isåfall var jag tvungen att åka ca 30 mil för att komma till närmaste.

Jag löste de med mycket mjukgörande i skritt i början sen efter varje pass stretcha han i sidorna och i ben.

t.ex. ta en morot i handen och föra den mot flanken så hästen måsteböja igenom hela sidan för att gå godiset :)
Funkar super tycker jag, unghästen böjer sig dubbel, moroten måste jag börja hålla vid svansroten.
Undra vad som händer om ytterligare ett år?! :angel:

Sv: stel/låst i vänstersidan

hade precis samma problem, rekomenderar att du låter en kiropraktor kolla på din häst :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 664
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025