Stel/låst i bogarna.

S

SannaV

Min lille Eske är väldans stel/låst i bogarna. Han tar ut stegen i skritt, men inte i traven, eller galoppen. I traven blir han liksom "tuppig" i stegen. Likaså i galoppen av och till. Frågade stallkiropraktorn, men han hade inget att speciellt att säga om det. Vad kan detta bero på, och vad göra?

Eske är för övrigt ett smäckert varmblod, 154 cm mkh. 8 år, Riden sen i november förra året.

Sv: Stel/låst i bogarna.

Det kan vara sadeln som hindrar hans rörelser.

Eller så går han helt enkelt med för mycket vikt på bogarna att han inte kan röra sig ordentligt, han behöver mer samling för att flytta vikten mer på bakbenen.

Det kan ju vara så att han är stel, man kan klämma lite kring bogbladet och se om han reagerar, man kan oxå ta en flat hand och föra in den bakom frambenet och uppåt, är hästen mjuk ska man kunna få in en hel hand (på bredden) svårt att förklara, hoppas att du förstår. Man kan massera runt bogbladet och stretcha musklerna mellan frambenen genom att hålla upp ett framben och dra försiktigt utåt.

Hoppas att det löser sig!

Är han avslappnad och lösgjord?
Kan ju vara så att han spänner sig och "pinnar på" och därför känns stum och kort.

Han är faktiskt väldigt lugn och avslappnad när man rider. Ägaren som hade honom innan mig var lugn och sansad med han. Och jag törs säga det om mig själv åxå. ;) Skritten kan jag samla ihop honom fint i och vi jobbar på ganska bra med/i den. Dressyrsadeln kan vara den som är boven i dramat. Så idag red jag i allroundsadeln. Och jag inbillade mig att det blev bättre. Så nu har jag beställt en cair sadel till honom!

fnillson skrev:
Det kan ju vara så att han är stel, man kan klämma lite kring bogbladet och se om han reagerar, man kan oxå ta en flat hand och föra in den bakom frambenet och uppåt, är hästen mjuk ska man kunna få in en hel hand (på bredden) svårt att förklara, hoppas att du förstår. Man kan massera runt bogbladet och stretcha musklerna mellan frambenen genom att hålla upp ett framben och dra försiktigt utåt.

Hoppas att det löser sig!

Tack för tipset, MEN vart exakt på hästen ska man få in handen?

om man håller handen flat med tummen uppåt åsså följer man insidan av hästens framben uppåt så kommer man tillslut till muskulaturen mellan frambenen, fortsätt att trycka uppåt närmast hästens ben och se hur mycket av handen du får in. Men på en mjuk häst borde du få in handen ända till lillfingret, alltså ett par centimeter. Väldigt svårt att förklara det här... :crazy:

:idea:
Ahaaa.... Jo, men det tror jag att jag får. Har gjort den kollen på han när jag fick honom, men jag fick det du skrev till något heelt annat. (Är inte världens smartaste)

Senast ändrad av en moderator:

Nu ni! Hästen blir bättre och bättre. Cair sadeln har jag ridit sen i sen i somras. Och hans massör har konstaterat att stelheten inte beror på fel tryck från sadeln. Nu kommer en till kiropraktor som ska kolla honom på onsdag. Men hittils har vi gissat på att det sitter muskulärt och har varit där sen han gick på travet.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 987
Senast: Luff
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 138
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar