Stel i höger varv/ låsning i bogen?

L

Linker

Stoet är nu ganska stel i höger varv, hon går in mot mitten nästan hela tiden. Kortar skritten och man måste driva mkt för att en få henne framåt. Nå bra övningar om hur man mjukar upp? ;)

Sv: Stel i höger varv/ låsning i bogen?

Att mjuka upp en låsning i bogen (om det nu skulle vara det) genom ridning? Lycka till! ;) Går det så får du förmodligen räkna med negativa effekter av det och att få hålla på ett tag.

Om hästen är kollad och behandlad (med låsningen/-arna borta) - försök få kontroll på innerbogen genom halvhalter och flytta bogen utåt, ibland får man tänka sluta. Testa att överdriva med sitsen och använd halvhalter innan du gör en förändring för att få ett tydligt kvitto på hur din inverkan påverkade hästen. Men kräv inte "rätt" för länge utan försök lägg in tid emellan där hästen får strosa som den själv vill.

Problemet är ju att dom oftast har en anledning till hur dom går, och även om det är dåligt ur bemärkelsen att det kommer slita när du rider, så är risken stor att det kommer slita lika mycket när du korrigerar det för att hästen kompenserar genom att gå fel på annat sätt. Därav att man ska ta det försiktigt, man kan behöva vara tydlig och "flytta tillbaka" hästen med sitsen, men får du göra det ofta bör man hejda sig så man inte sitter så ett halvt ridpass. Då kommer det inte vara konstruktivt.

Att mjuka upp en låsning i bogen (om det nu skulle vara det) genom ridning? Lycka till! ;)
Jag menade såklart inte att jag skulle mjuka upp låsningen i bogen, om det nu är en låsning :smirk:

Såklart? Vad skulle du annars mjuka upp om den har en låsning? :crazy: Eller menar du att hästen går "låst" och behöver mjukas upp rent allmänt och inte har några låsningar?

Kan förvarna om att det verkar ganska vanligt att de blir så av att gå med sneda höfter, så har du inte kollat upp den så kan det vara ett bra läge. För även efter att det är tillrättat (om det nu är något sådant) så går det inte att jobba bort på en dag. Tar tid att muskla om.
Man kan såklart fuska bort det, ett effektivt sätt brukar vara att ta tydliga förhållningar på innertygeln samtidigt som man med resten av kroppen styr lite utåt. Då förhåller man frambenet från att snedda inåt. Men det är svårt att få dom att belasta jämnt, blir lätt att dom fortsätter belasta det benet mer men tar kortare steg.

Okej, men om det är en låsning är det ända att göra att kontakta en massör?

Massörer kan inte få bort låsningar. Om det inte är väldigt lindriga sådana och det är en skicklig massör. Equiterapueft/Equiatriker/Hästkiropraktor/Hästosteopat eller dylikt skulle jag rekommendera. Kan vara bra att försöka höra sig för i trakten om det finns någon bra de kan rekommendera, för standarden brukar kunna variera en del.

Har haft en sån häst som nu är fin tack vara hästkiropraktor. När kiropraktorn tittade på min häst såg han felet direkt -> låsning i Si-leden ( korsbensleden). Jag är jätteglad att jag fick hjälp. Har hållt på ett tag med diverse tränare, klinikbesök och sadelutprovning och ingen har förstått låsningen och rörelsestörning i hö bak.
Kan rekommendera boken "vad är det för fel på min häst?".

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar