Nickelodion
Trådstartare
Har en pigg fullblods pojke som ända sen jag köpte honom(2 år sen) varit mycket rörlig och mjuk i sidorna. Men på senaste tiden har något hänt. Det började med att han blev "seg" i munnen när jag skulle gallopera i höger varv,inget i trav eller skritt, sen blev han svår att ställa till höger, han liksom åker ut med baken åt vänsten hela tiden.
Fick rådet av en ridlärare att rida mycket öppna och att släppa på ytter tygeln när jag galopperar på volt. med då blir det ännu mer tydligt hur han skjuter ut baken. Sen fick jag rådet av en annan ridlärare att släppa på inner tygeln lite då och då och det funkar rätt bra men han tappar formen och blir svår att hålla på volten.
Har tagit ut veterinär för ridläraren tyckte att han gick orent, men det hittades inget. (förmodligen hade han gått och spännt sig)
Han har en välanpassad dressyr sadel och ett tredelat träns bett.
Jag funderar på om det är jag som sitter snett eller om han har någon form av spänning i höger sida.
För i vänster är det inga problem i någon gångart.
Är det någon som har några tips på vad det kan vara och vad jag kan göra åt saken.
Ska ta ut massör nån dag, dom kan ju se en hel del.
Mallan
Fick rådet av en ridlärare att rida mycket öppna och att släppa på ytter tygeln när jag galopperar på volt. med då blir det ännu mer tydligt hur han skjuter ut baken. Sen fick jag rådet av en annan ridlärare att släppa på inner tygeln lite då och då och det funkar rätt bra men han tappar formen och blir svår att hålla på volten.
Har tagit ut veterinär för ridläraren tyckte att han gick orent, men det hittades inget. (förmodligen hade han gått och spännt sig)
Han har en välanpassad dressyr sadel och ett tredelat träns bett.
Jag funderar på om det är jag som sitter snett eller om han har någon form av spänning i höger sida.
För i vänster är det inga problem i någon gångart.
Är det någon som har några tips på vad det kan vara och vad jag kan göra åt saken.
Ska ta ut massör nån dag, dom kan ju se en hel del.
Mallan