stel i hasled

Zolimita

Trådstartare
Håller på att försiktigt sätta igång ett sto som har stått sedan i somras.Vid veterinärbesiktningen tyckte veterinären att hon var något stel i båda haslederna.
Har skrittat sedan början på december sedan hon kom och nu börjat lägga in lite trav.
Vad kan man göra för en häst som är något stel i haslederna? Tips emmottages tacksamt.

Sv: stel i hasled

Regelbundna promenader utan fysiska krav, långa skrittvändor med lite trav efter en låååång uppvärmning. Detta är vad som rekommenderas vid tex rehabilitering av en spatthäst (stela hasleder), från början väldigt korta promenader men nu har ju din häst varit igång sen december.

Sv: stel i hasled

Ofta kan det enda vara att röra på dem ordentligt - eftersom att det är vilan som orsakat stelheten.
När min häst hade hasledsinflammation var jag tvungen att galloppera honom för att han skulle få tillbaka rörligheten.
Iblan kan cortisonbehandling i leden vara nödvändigt.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
524
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
834
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 396
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31