Stel i benet efter hovslagaren

M

MountRushmore

Någon som varit med om att hästen bli "stel" i benet efter att hovslagen varit??
Jag har inte ägt min häst så länge drygt ett år, och stog först som ett frågetecken när han blev stel i högra frambenet. När jag frågade förra ägaren om han brukar bli det, svarade hon nej.
iallafall verkar han bli det i samband med att hovslagaren är, och jag har provat byta hovslagare men det är samma sak fortfarande.
stelheten håller i sig i 2-4veckor, precis som att det går över i takt med att hoven växer ut. ibland blir han bara lite stel, precis så att man märker det, ibland blir det så pass mycket att han går försiktigt ner för backen i hagen (som han brukar springa ner för)
någon som varit med om detta eller någon som har en aning om vad det kan handla om, varför det blir så??

Sv: Stel i benet efter hovslagaren

Ömfotad i den hoven då kanske? Är det någon skillnad beroende på typ av underlag?

Min häst kan bli lite generellt stel bak efter att ouppvärmd ha fått lyfta benen högt och länge för hovslagaren, men bara samma dag och märks bara om jag rider honom.

Verkar väldigt konstigt att det skulle sitta i så länge som du beskriver, jag skulle nog kolla upp hästen då det är återkommande.

Nej han är inte alls öm i hoven och det är ingen skillnad på beroende av underlag.
och han verkar inte ha ont heller, utan han är helt enkelt bara stel.
och det blir ingen skillnad om man rider eller låter han vila, det blir varken bättre eller sämre, utan det är liksom inget annat att göra åt än att vänta ut.
det är verkligen helskumt.
ingen av hovslagarna verkar förstå sig på detta heller.
Detta händer ju inte varje gång heller, men allt som oftast.
funderar på om det kan vara någon gammal skada som spökar, men jag har ingen aning om hans förflutna och om han ens haft nå gamla skador

Prova med att värma upp hästen innan hovslagaren kommer så att han är mjuk i muskler och leder och stretcha honom efteråt.:)

Någon som varit med om att hästen bli "stel" i benet efter att hovslagen varit??
Jag har inte ägt min häst så länge drygt ett år, och stog först som ett frågetecken när han blev stel i högra frambenet. När jag frågade förra ägaren om han brukar bli det, svarade hon nej.
iallafall verkar han bli det i samband med att hovslagaren är, och jag har provat byta hovslagare men det är samma sak fortfarande.
stelheten håller i sig i 2-4veckor, precis som att det går över i takt med att hoven växer ut. ibland blir han bara lite stel, precis så att man märker det, ibland blir det så pass mycket att han går försiktigt ner för backen i hagen (som han brukar springa ner för)
någon som varit med om detta eller någon som har en aning om vad det kan handla om, varför det blir så??

Man kan enkelt påstå att när hästen skos så utförs den samtidigt för ett böjprov, Ett mkt långt böjprov på alla benen och att hästen även under en längre tid än ett vanligt böjprov måste hålla balansen på tre ben.

Har hästen under din tid utsatts för böjprov, varit på en klinik för hältundersökning??

Du skriver höger fram och det får mig osökt att tänka på carpus (framknät), jag hade en kund som betedde sig så och det visade sig senare att den hade en aktiv cysta i carpus.

Mitt råd är att du gör en grundlig undersökning i stället för att fundera på hovslagarna hovarna.

Hoppas det löser sig!!

Ta hästen till veterinären kanske vore en bra idee.
Min hovslagare noterade att min ena häst hade börjat bli lite stel vid bakbenen när han skulle sko där (detta var för ca 1,5 år sedan). Det var inte mkt men där fanns en viss stelhet.
Tänkte att det kanske var för att hon hade stått inne hela dagen (skit väder ute) så det var därför.
Nästa gång hovslagaren kom hade hon varit ute hela dagen och även dena gång visade hon en viss stelhet när han tog bakbenen.
Så då tog jag hon till veterinären, kotledsinflamation bak (bara hälta vid böjprov) och på plåtarna hittade de missbildning i leden, något som hon troligen haft hela livet. Varför hon fick inflamationen först nu är en gåta.

Så sär fanns ett fel som vi snappt kunde åtgärda. Hovslagaren fick ta del av allt och fixade skoningen så att en skulle passa hästens bakbens leder bättre. Hästen har varit frisk sedan dess.

Under bogbladet så finns ett stort nervknippe som kan komma i kläm.
Om hästen har fått en smäll på det så svullnar det och får svårt att få plats.
Då kan det bli så när hästen skos av att hovslagaren håller hovarna som hovslagare gör.
Har hästarna bråkat i hagen eller har det hänt något annat?

Om det vore min häst så skulle jag göra en hälteutredning på klinik.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 877
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 105
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 655
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur