lakrits
Trådstartare
Jag undrar om någon kanske kan hjälpa mig....
Häromdagen när jag skulle rida upptäckte jag att min häst var konstig i bakdelen.
Precis när jag ledde ut henne ur stallet så började hon gå konstigt, precis som om hon var halt.
Jag kände på hovarna och benen men det var inget konstigt.
Jag gick några steg med henne och då släppte det.
Först tänkte jag att hon kanske trampat till på en sten eller dyl. för hon har för tillfället inga bakskor.
Hon har alltid varit skodd runtom men inte just nu.
I vilket fall som helst så tog jag upp henne till hagen där jag skulle rida och då var hon som vanligt. Jag ledde henne ett par varv och sedan satt jag upp.
Under ridturen så snubblade hon till och gick ner på knä och jag for av.
Hon är riden i två månader ungefär efter sin fölning och när hon inte är igång riktigt så blir hon lätt framtung och underlaget var lite ojämnt så jag tänkte att hon snubblade på något.
Två dagar efter ringer stallägarinnan och säger att hon går konstigt.
Hon är stel i bakdelen.
Jag och min man var ute och kikade på henne och hon är inte riktigt fräsch.
Det ser ut som hon skjuter upp korset lite grann eller sätter under bakbenen litegrann för att ta korta steg.
En liten summering av tidigare händelser om det kan finnas något sammanhang:
*Fölade i april i år, hon är 16 år gammal
*Fick rätta till bäckenet med hjälp av kiropraktor för två år sedan
pga. snedhet.
Kan det finnas något samband i hop med fölningen och att det kommit nu? Fölningen var ganska okompliserad förutom att ena frambenet kom lite före så vi fick justera detta.
Kan det visa sig nu 5 månader senare iom ridningen?
Jag har tagit det jättelugnt med henne så överansträngning tror jag inte att det är..
Hon har som sagt alltid varit skodd runtom men efter fölningen är hon skodd bara i fram pga. att hon inte rids så mycket.
Under sin karriär som travhäst så hade hon tydligen lätt för att få korsförlamning, kan det ha något samband? Hur visar sig korsförlamning?
Hon går utan täcke nu pga. fölet,,,,har hon blivit känsligare???
Vi tror att det sitter i musklerna så vi ska göra en laserbehandling på henne och se om det hjälper. Vill inte ta ut kiropraktor om hon är öm och stel i musklerna, det får bli nästa alternativ då.
Snälla,,,,vad tror ni?
Jag förstår att det är svårt utan att se henne.
Som sagt hon haltar inte utan är bara stel och tar korta steg.
Häromdagen när jag skulle rida upptäckte jag att min häst var konstig i bakdelen.
Precis när jag ledde ut henne ur stallet så började hon gå konstigt, precis som om hon var halt.
Jag kände på hovarna och benen men det var inget konstigt.
Jag gick några steg med henne och då släppte det.
Först tänkte jag att hon kanske trampat till på en sten eller dyl. för hon har för tillfället inga bakskor.
Hon har alltid varit skodd runtom men inte just nu.
I vilket fall som helst så tog jag upp henne till hagen där jag skulle rida och då var hon som vanligt. Jag ledde henne ett par varv och sedan satt jag upp.
Under ridturen så snubblade hon till och gick ner på knä och jag for av.
Hon är riden i två månader ungefär efter sin fölning och när hon inte är igång riktigt så blir hon lätt framtung och underlaget var lite ojämnt så jag tänkte att hon snubblade på något.
Två dagar efter ringer stallägarinnan och säger att hon går konstigt.
Hon är stel i bakdelen.
Jag och min man var ute och kikade på henne och hon är inte riktigt fräsch.
Det ser ut som hon skjuter upp korset lite grann eller sätter under bakbenen litegrann för att ta korta steg.
En liten summering av tidigare händelser om det kan finnas något sammanhang:
*Fölade i april i år, hon är 16 år gammal
*Fick rätta till bäckenet med hjälp av kiropraktor för två år sedan
pga. snedhet.
Kan det finnas något samband i hop med fölningen och att det kommit nu? Fölningen var ganska okompliserad förutom att ena frambenet kom lite före så vi fick justera detta.
Kan det visa sig nu 5 månader senare iom ridningen?
Jag har tagit det jättelugnt med henne så överansträngning tror jag inte att det är..
Hon har som sagt alltid varit skodd runtom men efter fölningen är hon skodd bara i fram pga. att hon inte rids så mycket.
Under sin karriär som travhäst så hade hon tydligen lätt för att få korsförlamning, kan det ha något samband? Hur visar sig korsförlamning?
Hon går utan täcke nu pga. fölet,,,,har hon blivit känsligare???
Vi tror att det sitter i musklerna så vi ska göra en laserbehandling på henne och se om det hjälper. Vill inte ta ut kiropraktor om hon är öm och stel i musklerna, det får bli nästa alternativ då.
Snälla,,,,vad tror ni?
Jag förstår att det är svårt utan att se henne.
Som sagt hon haltar inte utan är bara stel och tar korta steg.