Stel häst

H

Haaannnaa

Hejhej!
Jag sköter en häst som är 15 år. Hon är väldigt ömfotoad och har en skade för livet i bäckentet efter att hon troligen hade gått omkull väldigt olyckligt i hagen.
Men det var inet det som var intressant utan det är att hon är ju väldigt stel eftersom att hon bara går i hagen och är mamma. Men nu så har jag fått i löfte av ägaren att får skritta henne 5-15 minuter när jag har tid.
Hon är ju så himmla stel och även om hon inte rids så ska hon ju inte behöva lida av att vara stel.
Har ni något tips på vad man kan göra för att hon ska bli lite mjukare i benen?
Tack på förhand /Hanna
 
Sv: Stel häst

Till en början så ta dom där skrittrundorna helst varje dag! Men ta det lugnt, ta inte mer än 5 minuter till en början... och efter några veckor borde den värsta stelheten ha försvunnit!! Kanske inte ens ska rida till en början, utan promenera med henne på mjukt underlag om hon är öm i fötterna. När du är upp i 15 min skritt, så snirkla runt lite i skogen runt träden så kroppen får böjas lite försiktigt så kanske hon blir mjukare :)
 
Sv: Stel häst

Tack så jättemycket.
Jag hoppas att det är fler som har några tips att dela med sig av.
 
Sv: Stel häst

Prova att ge henne e-vitaminer i maten. Prova en tid att ge glukosamin brukar göra underverk med gamla stela hästar Lycka till:)
 
Sv: Stel häst

Det är inte min häst och så har hon en bra foderstat. Men problemet (min tanke) är att hon står hela tin och skulle väl behöva ut och skritta och kanske någon bra masage.
 
Sv: Stel häst

Min stelfis som jag tog hem i somras började jag gå i volter med, jag red inte då (men det kan man ju också göra)
Idag böjer jag henne i en volt, man får inte pressa för mkt från början, men ju bättre det går desto mer kan man kräva, h*n ska självklart ge efter, förstår du vad jag menar med böja?
Visar en bild:
IMGP0251.jpg


Strecha tycker jag är viktigt!
Jag brukar strecha frambenen i kors, alltså över varandra- det sägs att musklerna blir mer avslappnad då, sedan drar jag bak frambenen också.
Samma med bakbenen!
Häng dig i svansen så du strechar ryggen, du kan dessutom ta tag i svansen och röra den i cirklar åt båda hållen, det är skonsamt för ryggen.
Halsen kan du också strecha.
Min flicka har blivit så bra nu att jag kan sätta framfötterna precis framför bakfötterna, sätta huvudet mot hennes mage, jag jag tycker streching är bra och viktigt, fast det ska man ju göra då hästen fått röra på sig såklart.
Detta gör jag varje dag, haha det tar sin tid men vill man ha en vig och kry häst så!

Vanligt markarbete är också mjukgörande och bra för hästen.

Lyck te =)
 
Sv: Stel häst

Min stelfis som jag tog hem i somras började jag gå i volter med, jag red inte då (men det kan man ju också göra)
Idag böjer jag henne i en volt, man får inte pressa för mkt från början, men ju bättre det går desto mer kan man kräva, h*n ska självklart ge efter, förstår du vad jag menar med böja?
Visar en bild:
IMGP0251.jpg


Strecha tycker jag är viktigt!
Jag brukar strecha frambenen i kors, alltså över varandra- det sägs att musklerna blir mer avslappnad då, sedan drar jag bak frambenen också.
Samma med bakbenen!
Häng dig i svansen så du strechar ryggen, du kan dessutom ta tag i svansen och röra den i cirklar åt båda hållen, det är skonsamt för ryggen.
Halsen kan du också strecha.
Min flicka har blivit så bra nu att jag kan sätta framfötterna precis framför bakfötterna, sätta huvudet mot hennes mage, jag jag tycker streching är bra och viktigt, fast det ska man ju göra då hästen fått röra på sig såklart.
Detta gör jag varje dag, haha det tar sin tid men vill man ha en vig och kry häst så!

Vanligt markarbete är också mjukgörande och bra för hästen.

Lyck te =)


Tack så jättemkt.
Om du har fler tips så är det bara kul om du berättar dem.
Jag skulle bli väldigt glad om du kunde visa lite bilder när du stretchar.
Skulle vara kul att se hur du gör eftersom att jag inte riktigt fatta hur du mena ^^.
Tack på förhand / Haaannnaa
 
Sv: Stel häst

Hejhej!
Jag sköter en häst som är 15 år. Hon är väldigt ömfotoad och har en skade för livet i bäckentet efter att hon troligen hade gått omkull väldigt olyckligt i hagen.
Men det var inet det som var intressant utan det är att hon är ju väldigt stel eftersom att hon bara går i hagen och är mamma. Men nu så har jag fått i löfte av ägaren att får skritta henne 5-15 minuter när jag har tid.
Hon är ju så himmla stel och även om hon inte rids så ska hon ju inte behöva lida av att vara stel.
Har ni något tips på vad man kan göra för att hon ska bli lite mjukare i benen?
Tack på förhand /Hanna
Är hästen skodd eller barfota? Om den är barfota så kan stelheten bero på detta, den är fotöm. Åtgärd: verka och sko!
 
Sv: Stel häst

Okej jag är dålig på att förklara men jag antar att det var stretchingen du inte fatta =)
Har du stretchat en häst förut.. förmodligen. Det är nog rätt likt det jag menar.
Om du kikar på denna sida:
http://www.hastmassoren.se/stretching/default.asp

1.bilden stretchar hon halsen, gör man så varje gång man jobbat hästen ett bra tag kommer halsen kunna böjas mer och mer, mitt sto kan just nu nå till sin egna kropp med mulen, mest med ena sidan.

2.bilden tar hon bak ena frambenet, här brukar jag dra bak benet så den sätter foten ner till backen, kvinnan på bilden har benet i luften, vikt..hmm ja jag har iaf mina ben raka då jag stretchar dom =)
Och som sagt här kommer frambenet att kunna dras ännu längre bak ju oftare du stretchar, ex till bakhoven.
Har en bild på det:
IMGP0339.jpg


3.bilden drar hon fram bakbenet, rätt så enkelt!

4.bilden drar hon fram frambenet men själv drar jag den åt sidan, över det andra frambenet, alltså i kors (kvinnan på bilden har frambenet rakt fram)

5.bilden drar hon bak bakbenet, tänk på att hålla hasen också så hästen får ett stöd.

6.bilden.. ja du vad gör hon där haha :d

Hoppas du fick en klarare bild över vad jag menade =) är det något annat du undrar över eller inte förstod så är det bara att fråga så förklarar jag mig mer!
 
Sv: Stel häst

Är hästen skodd eller barfota? Om den är barfota så kan stelheten bero på detta, den är fotöm. Åtgärd: verka och sko!


Hon är barfota. Men ska inte skos eftersom att hon bara skrittas.
Hon kmr aldrig att kunna ridas ordentligt.
 
Sv: Stel häst

Har nu kommit igång med att skritta henne. Ska skritta henne några minuter sedan.
Men.. Har bara grusvväg att skritta på. Vad kna man göra för att få henne mjuk på en grusväg. Jag kan ju inte göra några svängar elr så så mkt.
 
Sv: Stel häst

Jag blir så konfunderad av skadan hon har i bäckenet !!
Det är väl inte så konstigt om hon är stel om han har en skada där ??
Hej från Hambo
 
Sv: Stel häst

Hejhej!
Hon är väldigt ömfotoad och har en skade för livet i bäckentet efter att hon troligen hade gått omkull väldigt olyckligt i hagen.
Men det var inet det som var intressant

Varför är inte det här intressant? Det är väl mycket möjligt att stelheten beror på skadan och att hästen är ömfotad?
 
Sv: Stel häst

Precis !
Jag tycker det är konstigt att ge tips på olika böjningar etc om hästen är i så dåligt skick att den bara får skrittas i resten av sitt liv !
Hej från Hambo
 
Sv: Stel häst

Jag blir så konfunderad av skadan hon har i bäckenet !!
Det är väl inte så konstigt om hon är stel om han har en skada där ??
Hej från Hambo


Hon är inte stel i bäckenet. Hon är stel i benen. Man känner inte av någon hälta elr stelhet när man skrittar henne.
 
Sv: Stel häst

Varför är inte det här intressant? Det är väl mycket möjligt att stelheten beror på skadan och att hästen är ömfotad?


Det jag siktade på var inte det. Beskrev kanske det hela med fel ord. Menar att det var inte det som jag vill ha svar på. Men visst. Det hade jag inte tänkt på.
 
Sv: Stel häst

Men du rider ju! Om hästen är ömfotad är det mycket möjligt att den behöver skor, "riktig" ridning eller inte! Hon kanske har tunn sula, t. ex.


Ägaren har inte rätt förutsättningar till att kunna sko alla sina hästar. Inga av hennes hästar har skor.
Jag skrittar och skulle jag sluta så skulle man lika gärna kunna ställa henne inne i stallet hela dagarna vilket hon INTE skulle ha mått bra av.
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Hästvård För ett år sedan köpte vi vår 15-åriga d-ponny, som hopponny åt dottern. Hon var lite "bökig" redan från början, lite svårt i ridningen...
Svar
7
· Visningar
1 883
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp